• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Ongefundeerd

Ongefundeerd

23 augustus 2024 door Dharmapelgrim

Alexander von Schmid is filosoof en docent, benevens auteur van boeken over onder meer ethiek. Dit staat boven een artikel in de Trouw van vrijdag 23 augustus 2024, op pagina 19, onder de kop: ‘Hou antroposofische inzichten over leven en dood buiten euthanasiedebat.’

Dat artikel heb ik gelezen. En ik vind zijn betoog kul. Anders gezegd: ik ben het niet met hem eens, en beticht hem bij deze van appels met peren vergelijken.

Waar gaat het om?

Alexander reageert op een uitspraak van psycholoog Guido Smeding, die in het dagblad Trouw van 15 augustus schreef: “We horen rekening te houden met de mogelijkheid dat er na de laatste ademtocht ook nog wat is. Ik vind het onwetenschappelijk om te zeggen: wat ik niet zie, is er niet.”  Nou, daar is meneer Schmid het niet mee eens en daarvoor haalt hij een verhaaltje van Bertrand Russell van stal. Russell zegt dat niemand rekening hoeft te houden met iets waarvan de kans dat het bestaat vrijwel nul is. Bijvoorbeeld een theepot die rondjes om de aarde draait. Met die uitspraak van Russell ben ik het eens, maar niet met de bewering van Schmid die de kans dat er iets na de dood is vrijwel gelijkstelt met de aanwezigheid van een theepot in de ruimte. Dat is appels met peren vergelijken!

Meneer Schmid vindt dat je een levensovertuiging (het openhouden van de mogelijkheid dat er ook na de dood nog iets is) niet mag introduceren in het debat over euthanasie. Zijn levensovertuiging is dat wetenschap de enige common ground is (zijn woorden) waar iedereen op dient te staan, alvorens met wie dan ook in debat te gaan. Sorry meneer Schmid, dan ga ik niet met u in debat. Niet omdat ik iets tegen de wetenschap heb, maar omdat niet zo zeer de wetenschap als wel wetenschappers tekortkomingen hebben. De wetenschap zal mijns inziens nooit beweren dat iets wat niet waargenomen is of zelfs maar waargenomen kan worden onbestaanbaar is.

Positief geformuleerd: de wetenschap zal altijd rekening houden met de mogelijkheid dat er meer is dan wat zij tot dan toe heeft waargenomen of ooit zal kunnen waarnemen. Tegelijkertijd blijft de uitspraak van Russell ook gelden: je hoeft geen rekening te houden met iets dat hoogst onwaarschijnlijk is. Maar je moet niet denken dat het een automatisch het ander inhoudt! De huidige wetenschap roept per gevonden antwoord nog steeds meer vragen op dan ze op kan lossen. Anders gezegd: echte wetenschappers komen er meer en meer achter hoe weinig zij eigenlijk weten! Ik zou ook geen rekening willen houden met om de aarde rondvliegende theepotten, zoals ik ook geen rekening houdt met novellen schrijvende chimpansees. Ik houd wel rekening met de mogelijkheid dat er iets na de dood bestaat.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim Tags: Alexander von Schmid, antroposofische inzichten, Bertrand Russell, euthanasiedebat, Guido Smeding, leven en dood

Lees ook:

  1. Ad van Dun – De wijsheidsfactor
  2. Geen dood, geen vrees (40) – Eén inademing
  3. Dick – Vertrouwen 2 (niet)
  4. Thuiskomen in het Levensweb (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    23 augustus 2024 om 13:48

    Stel dat leven na de dood wel moet meespelen in het euthanasie debat. Op welke manier dan? Er is Leven na dood…dus mensen moeten maar even doorzetten in dit leven? Geen lijden is uitzichtloos want er is altijd een perspectief van een beter volgend leven na de dood? Hoe moet leven na de dood precies meespelen in het debat?

  2. Dharmapelgrim zegt

    23 augustus 2024 om 16:42

    Wie heeft het over beter of wat ook. Ergens rekening mee houden is wat anders dan meteen maar concluderen dat je dus dit of dus dat moet/mag/wilt doen. Als een bordje bij je bij het oversteken van een spoorwegovergan waarschuwtt dat er nog een trein kan komen is toch niet gezegd dat ie ook meteen komt. Je moet er alleen rekening mee houden dat het kan … dat is alles. En dat is hier net zo. Houd er rekening mee. Verder zegt het niets. De uitkomst van dat rekening houden met is voor iedereen anders. Dus beste Siebe… niet te snel conclusies trekken.

    • G.J. Smeets zegt

      24 augustus 2024 om 12:11

      “De uitkomst van dat rekening houden met is voor iedereen anders.”
      Een verzoek, Dharmapelgrim: zou je willen/kunnen uitleggen a) wat voor jou persoonlijk die uitkomst is en b) wat de relevantie van die uitkomst is in het euthanasiedebat?

  3. G.J. Smeets zegt

    23 augustus 2024 om 16:57

    “Ik houd wel rekening met de mogelijkheid dat er iets na de dood bestaat.”
    Van mij mag je, Dharmapelgrim, maar waar is dat op gestoeld? Jij weet er helemaal niks van net zomin als protestanten die rekening houden met de predestinatie.
    Siebe hierboven heeft jouw koetje bij de horens gevat: op welke manier wil je je positie in het debat verantwoorden. Heb je niet iets beters in petto dan persoonlijke metafysische speculatie?

    • Louis zegt

      24 augustus 2024 om 08:28

      Misschien even het stukje over vriendelijkheid lezen in de aflevering van vandaag.

      • G.J. Smeets zegt

        24 augustus 2024 om 12:19

        Flauw, Louis, die lees-suggestie. Er is geen onvertogen woord gevallen en het gaat er hier allervriendelijkst toe. Ook op het scherp van de snede.

  4. Dharmapelgrim zegt

    24 augustus 2024 om 10:25

    Mijn “rekening houden met” wat dan ook (dus ook met de mogelijkheid dat er iets na de dood bestaat) berust op het simpele feit dat ik erken / beken (noem het wat je wilt) dat ik meer niet weet dan wel. Ik speculeer niet, maar zeg simpelweg dat ik iets niet weet en dus rekening houdt met de mogelijkheid dat … lijkt mij niks metafysisch aan.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.