• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De buste van Schopenhauer

De buste van Schopenhauer

3 juli 2024 door Peter Pijls

Arthur Schopenhauer, de eerste westerse filosoof die het boeddhisme en het Hindoeïsme omhelsde, vond dat de god van de christenen eerst beter Grieks had moeten leren voor hij de Bijbel schreef.

Zijn de Hindoeïstische geschriften of de boeddhistische sutra’s beter geformuleerd? Behalve een kwestie van smaak lijkt dat een kwestie van toon.

Wie behoefte heeft aan de schizofrenie die de redeloosheid van het leven zelf weerspiegelt zal veel herkennen in de Bijbel. Het oude testament voor de inleidende bloedbaden, het nieuwe testament om de heilsleer van Jezus te introduceren, als pleister.

Niet dat Jezus van plan was een einde te maken aan de moordpartij die het leven is. Daarvoor waren zijn latere milities – de Kruisvaarders bijvoorbeeld – niet georganiseerd genoeg. Wel voorkwamen christenhuurlingen dat de moslims Wenen innamen, mogelijk gevolgd door de rest van Europa. Het tegenhouden van de Muzelmannen in Oostenrijk lukte niet door onderhandelingen. Het mes lag weer eens op tafel. Gelukkig wonnen we.

Christus beweerde – bescheiden als hij was – dat hij de martel- en kruisdood stierf om de gedoopte mens te verlossen. Daar wil ik de profeet uit Nazareth voor bedanken. Dat ik een ziektekostenverzekering en een uitkering geniet wil ik best op Zijn conto schrijven, al ben ik eerder geneigd Willem van Oranje te bedanken, de grondlegger van ons Koninkrijk.

Een zichzelf respecterende koning zegt altijd de hulp van de Heer in te roepen. Dat zal de veroveraar Willem van Oranje niet hebben nagelaten toen hij tekeer ging tegen de Spanjaarden en hun katholieke handlangers in Zuid-Nederland.

Waar gehakt wordt vallen spaanders en met een beetje goede wil zou je de Nederlandse verzorgingsstaat met ondergetekende als eindgebruiker best als verdienste van de protestantse god kunnen zien.

Ik ben een Limburger die een katholieke jeugd genoot. Meteen geef ik toe dat roomsen vroeger nooit de Bijbel lazen en ook naar de kerk gingen om na carnaval hun zonden te laten wegnemen met een askruisje op het voorhoofd.

De Duitser Schopenhauer – ook hij vond de Bijbel dus onleesbaar – was niet erg te spreken over dit soort morele witwaspraktijken. Niet bedacht door Jezus, wel door de paus van Rome.

In Schopenhauers tijd, de 19e eeuw, waren nog niet veel boeddhistische- en Hindoeïstische teksten in het Duits, Latijn of Grieks vertaald. Uit wel vertaalde fragmenten van boeddhistische schriftgeleerden stak de jonge Arthur op dat leven lijden is.

Dat laatste moet in het geval van de Pruisische mopperkont met een korreltje zout worden genomen. Dankzij een erfenis van zijn vader – een depressieve koopman uit Hamburg die zelfmoord pleegde – hoefde de begaafde Arthur nooit betaald te werken. Op oudere leeftijd ging de salonboeddhist dagelijks uit eten, gevolgd door theater- of concertbezoek.

Hij werd smoorverliefd op een jonge beeldhouwer die zijn buste kwam kleien. De vurige liefdesbrieven die hij haar schreef zijn wat mij betreft het toppunt van ascese, onthechting en vooral spiritueel getint verlangen. De knappe beeldhouwer liet Schopenhauer namelijk een blauwtje lopen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Peter Pijls Tags: Arthur Schopenhauer, kruisvaarders, lijden, martel- en kruisdood

Lees ook:

  1. Is de Boeddha voor ons nog wel relevant nadat hij Boeddha werd?
  2. Het jaar 2023 – dag 193 – voetbalvrouwen
  3. Taigu – De Boeddha als feestbeest
  4. Over de Lotus-soetra (36): Manifestaties

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Taigu zegt

    3 juli 2024 om 16:11

    Wat een oningelichte oppervlakkigheid en een verkeerde karakterisering van zowel christendom als Schopenhauer en zijn verhouding tot boeddhisme. Men vergelijke https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/121391-taigu-omdat-er-iets-is-en-niet-niets/ uit 2019 en het hierin gerefereerde artkel van Eric Hoogcarspel, oorspr. uit 2015.

    • Hannes van der Graaff zegt

      3 juli 2024 om 17:45

      Wij hebben niets met typeringen of kwalificaties. Peter Pijls belicht als columnist zaken op zijn eigen wijze en aan vergelijkingen hebben we een broertje dood.

      BD-Moderator Hannes van der Graaff

      • Elly Hendriks zegt

        4 juli 2024 om 09:41

        Dank voor deze reactie!

  2. Peter Pijs zegt

    4 juli 2024 om 06:00

    Bij nader inzien was het meen ik Nietzsche die god bekritiseerde om zijn Grieks, en niet Schopenhauer.

  3. gerard jong zegt

    4 juli 2024 om 11:52

    “Wij hebben niets met typeringen of kwalificaties. Peter Pijls belicht als columnist zaken op zijn eigen wijze en aan vergelijkingen hebben we een broertje dood. BD-Moderator Hannes van der Graaff”

    Het zou goed zijn als je een fatsoenlijk debat wil als BD om dan zelf het goede voorbeeld te geven en dus niet gelijk al zulke ferme taal te gebruiken.

    • Hannes van der Graaff zegt

      4 juli 2024 om 12:27

      Wij willen als BD een fatsoenlijk debat maar hebben niets met typeringen of kwalificaties.

      • gerard jong zegt

        4 juli 2024 om 16:09

        Dat was al duidelijk, het gaat om de toon die je aanslaat.

        • Hannes van der Graaff zegt

          4 juli 2024 om 16:27

          Heb je ook gekeken waarom ik als moderator deze reactie plaatste?

  4. Roel de Haan of Hoek zegt

    4 juli 2024 om 12:41

    Als het BD niets heeft met typeringen of kwalificaties waarom heeft meneer Pijls dan een column in dit dagblad?
    En is het niet zo dat niet alleen de columnist maar ook de lezer zaken op eigen wijze vergelijkt? Waarom zou de columnist die vergelijkingen dan wel vast mogen leggen en de lezer niet?
    Hopelijk was de reactie van meneer Van der Graaf bedoeld als een grapje…

    • Hannes van der Graaff zegt

      4 juli 2024 om 15:28

      Een columnist schrijft columns. Hij typeert en kwalificeert maar dat zijn dan geen typeringen of kwalificaties. Zelfs een rechter gunt hem of haar die ruimte. Lezers mogen en moeten vergelijken maar daar zijn huisregels voor. En daar ging mijn reactie ook over. De inhoud van de reactie is gewoon meegenomen. Ik ben nooit grappig en maak ook nooit grapjes. Al zou je dit wel als een grapje op kunnen vatten. Blijf vooral reageren op de inhoud van de krant.

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddha in de bajes – Wie…
    • Artsen voor Gaza – 3 juni – Landelijke herdenkingsbijeenkomst voor gedode zorgmedewerkers in Gaza bij zes Universitair Medische Centra
    • Beeldgedicht – overbrugging
    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.