• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – De uitdragers

Taigu – De uitdragers

25 oktober 2023 door Jules Prast

Nu ben ik het ook zat, zei hij tegen zichzelf. Hij had onlangs in het Boeddhistisch Dagblad een stukje zitten lezen over onderling afhankelijk ontstaan. Het leek even instructief om een oud tekstfragment opnieuw onder ogen te krijgen, maar iets zinde hem er bij nader inzien niet aan. ‘Wanneer de dharma zich onthult aan de ijverig mediterende brahmaan, verdwijnen al zijn twijfels, omdat hij de keten van oorzaak en gevolg begrijpt. Doordat dít er is, is er ook dát; uit het ontstaan van het ene ontstaat het andere,’ had de auteur geciteerd uit een sutra.

Hij stelde zich de vraag: zou deze auteur zelf een ijverig mediterende brahmaan zijn, en zo ja, wat maakt dan dat hij tijd heeft om anderen uit zijn bijbeltje voor te lezen? Moet hij niet ergens, bibberend van de kou in een lendedoek, een ronde maken met zijn bedelnap? En mocht blijken dat deze en soortgelijke auteurs geen ijverig mediterende brahmanen te zijn, waarom gedragen ze zich dan als evangeliserende zeloten?

De premisse van de stukjes die ze uitdragen, is dat het andere mensen kan helpen om voorgelicht te worden. Maar waarom ga je dan niet ook de deuren langs met je waarheid of deze op de markt staan voordragen? Waarom moet het hele Boeddhistisch Dagblad, met lezers die wel iets van boeddhisme begrijpen, volstaan met teksten van auteurs die dag in, dag uit, mensen beleren over nondualisme, over de verhouding van het ego ten opzichte van het bewustzijn, en over de waarheid volgens de Pali Canon? Als lezer is het om knettergek van te worden. Je kunt er maar zoveel van verdragen. Op een gegeven moment slaat de bullshitmeter uit in het rood. En dan krijg je dit.

De uitdragers, noemde hij ze. Altijd maar uitdragen, uitdragen. Zouden deze mensen een sociaal leven hebben, als ze geen ijverig mediterende brahmanen zijn? Met familieleden, die door de week een kop koffie komen drinken? Met vrienden, waar ze een paar baantjes mee gaan zwemmen of een biertje drinken bij het bowlen? Zouden ze ook dan een deeltje uit de canon meenemen om hun gezelschap voor te dragen over onderling afhankelijk ontstaan? Of zijn deze mensen bloedje eenzaam en alleen met een groots bevrijdend inzicht en danken ze de hemel omdat God het Boeddhistisch Dagblad heeft geschapen als platform waarop ze als een profeet kunnen getuigen van hun visioen?

In zekere zin moeten we de krant hulde toezwaaien omdat deze alles zichtbaar maakt waaraan boeddhisme mank gaat, wazigheid, gekrabbel in de marge, tegenstrijdigheid, evangeliserend gezwets, gebrek aan kritische zin en nog het een en ander. Gelukkig staat er af en toe nog iets tussen wat wel de moeite van het lezen waard is.

Want weet je, beste uitdragers, het is welbeschouwd van tweeën één. Of je treedt in binnen een boeddhistische orde, hult je in een bijpassend habijt en leeft volgens een regel een bezitloos leven als ijverig mediterende brahmaan, rondzwervend of in een klooster. Of je leeft een leven als lidmaat van de samenleving en doet er het zwijgen toe, tenzij je iets betekenisvols te melden hebt. Want al die duizenden pagina’s uit de canon zijn van monniken, voor monniken.

Het grote raadsel, de grote tegenspraak van westers boeddhisme is waarom mensen die geen monnik zijn, in vredesnaam behoefte zouden hebben aan gepreek over het monnikenleven. Waarom zouden ze er behoefte aan hebben om te mediteren als een ijverige brahmaan in het gevolg van de ‘Verhevene’? Het is het grootste verborgen verzwegene van heel de georganiseerde westerse boeddhistische beweging: de meeste boeddhisten in de geschiedenis hebben nooit ofte nimmer gemediteerd. Dat is namelijk monnikenwerk. Meelevende cultuurboeddhisten onderhouden een huisaltaar of een tempeltje, leggen bloemen bij beelden van boeddha’s en bodhisattva’s en foto’s van overleden familieleden, en murmelen op zijn best een korte heilwens.

Het is misgegaan toen God na een ziekbed van enkele honderden jaren in de loop van de negentiende eeuw uiteindelijk het leven liet. Op zoek naar een substituut vergaapten mensen met een religieuze hang zich aan iets nieuws, aan oosterse wijsheid met haar meditatie en verlichting. Er was een ongestilde religieuze honger en ze ruilden de caritas van welke christelijke kerk dan ook graag in voor boeddhistische compassie. Sindsdien hebben we een nieuw slag uitdragers, die proberen de focus van belangstellenden te fixeren op teksten afkomstig uit de wijsheidsliteratuur van het antieke India en China.

Al doende vervreemden zij echter hun volgers en lezers van hun eigen tijd, die de effecten van bewegingen als fenomenologie, existentialisme, structuralisme en postmodernisme nog lang niet ten volle geabsorbeerd heeft. Hoe vreemd eigenlijk dat boeddhistische denkers die wel degelijk iets te melden hebben wat ertoe doet, zoals Tanabe, Nishitani en Hisamatsu, aansluiting zoeken bij zulke westerse stromingen en het belang benadrukken mee te gaan met de tijdgeest om de dharma te manifesteren binnen een context van voortgaande historische verandering.

Zo krijgen we een tweestromenland in het vizier van enerzijds het modieuze boeddhisme met zijn uitdragers die de vinger wijzen naar het verleden van India en China, en anderzijds een bescheidener onderstroom van oosterse iconen die vooruit willen op westerse termen, al is het alleen maar omdat Oost en West een achterhaald onderscheid is sinds beide uitersten versmolten zijn en de wereld veroverd hebben. Hoe goed hun intenties ook zijn, onder de uitdragers van het modieuze boeddhisme moeten we oppassen voor mogelijke volksmisleiders en valse profeten.

Oosterse boeddhistische denkers begrijpen ons en onze wereld vaak beter dan wij in ons materialistische escapisme onszelf toestaan onze tijd te verstaan. Ze nodigen ons uit ons hiermee te engageren, niet met het monnikenwerk uit een ver achter ons liggend verleden. Broeder Gautama zelf, lieve uitdragertjes, de zogenaamde Boeddha, is een mirage van zelfbedrog. Draai je om, jullie koppige trendvolgers, en wijs naar onze eigen tijd en uitdagingen. Fijn voor jullie dat jullie zoveel weten over het vroege boeddhisme, maar wat koop je temidden van de uitdagingen van onze tijd voor die monnikenpraat? Je engageren voor onze eigen tijd om daarin de dharma te manifesteren, alleen daar bewijs je je lezers en volgers een dienst mee.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: belerend, brahmaan, China, India, monnikenwerk, Nishitani en Hisamatsu, Tanabe, uitdragers, zelfbedrog

Lees ook:

  1. Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman
  2. Dick – Schoot van de Himalaya
  3. India – Dalai Lama moet zich onthouden van het doen van politieke uitspraken
  4. India heeft mogelijkheid om dialoog over Tibet aan te gaan met China

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    26 oktober 2023 om 09:47

    Geweldig Taigu ,het moest maar eens gezegd worden.. Helemaal eens met deze beschouwing.

    • Joop Ha Hoek zegt

      26 oktober 2023 om 10:40

      Joost, kan ik je toevoegen aan ons redactieteam om teksten aan te leveren? Of blijft het bij een reactie. Het BD heeft journalistieke uitdragers zeer nodig. Je krijgt van mij de eerste pen en blocnote gratis.

      • Joost zegt

        27 oktober 2023 om 10:13

        Joop Ik heb niet de woorden die Taigu heeft,maar mag toch wel opmerken dat ik het een
        prima stuk vind.?

        • Joop Ha Hoek zegt

          27 oktober 2023 om 10:24

          Natuurlijk.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    26 oktober 2023 om 11:07

    Taigu, begin ermee. Schrijf geëngageerd. Gaan we kijken wat we ervoor kunnen kopen.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Elk levend wezen groeit en streeft naar grootschaligheid
    • Ontkennen en ont-kennen in het boeddhisme – tetralemma’s en paradoxen
    • Het jaar 2025 – dag 537 – contact
    • Amsterdam krijgt een voedselpark – een historische stap voor lokaal voedsel, agro-ecologie en gemeenschapsgrond
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.