• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Guy – Eén Dhamma

Guy – Eén Dhamma

18 juni 2023 door Joop Ha Hoek

In de Anguttara Nikaya zegt de Boeddha het volgende: ‘Net zoals de oceaan één smaak heeft—de smaak van zout—zo heeft de Buddhadhamma één enkele smaak, de smaak van vrijheid.’

Dhamma laat zich niet opdelen in verscheidenheid. Er is slechts één Dhamma. Een alerte, gevorderde dhammanuvatti beseft dat alle boeddhistische stromingen (Theravada, Mahayana, Vajrayana, Navayana…) slechts hulpmiddelen (P. upaya’s) tot inzicht zijn. Het zijn voertuigen (P. yana) die de beoefenaar naar zelfrealisatie (P. nibbana) brengen. Niets meer. Niets minder. Zo taxeert hij ze op hun juiste waarde.

Al deze boeddhistische stromingen, strekkingen en lineages vertrekken van dezelfde bron. Maar ze benaderen de buddhasasana vanuit een verschillend perspectief. Daar is niets mis mee zolang de beoefenaar maar helder beseft dat het interpretaties zijn van wat de Boeddha predikte.

Uiteenlopende expressies van wat Dhamma is en inhoudt. Deze verschillende verduidelijkingen zijn een rechtstreeks gevolg van het vrij onderzoek dat de Boeddha predikte (cfr. Kalama Sutta). Op deze manier beschouwd, vergroten de verschillende boeddhistische stromingen niet enkel het inzichtelijk draagvlak maar dragen zij bij tot het uitdragen van de Dhamma zelf.

Het is vooral door buddharupa—rituelen, religieuze praktijken, hiërarchie,—dat ze zich van elkaar onderscheiden. De uiterlijke vormen waarvan ze zich bedienen om de Dhamma uit te dragen raken evenwel de essentie niet. De dhammanuvatti die hier doorheen kijkt krijgt de eenheid van Dhamma te zien. De kwintessens van de Leer. Wat er écht toe doet. Wat voorbij decor & decorum gaat.

Laten we ons ervoor hoeden dat al die verschillende interpretaties geen ‘wildernis van meningen’ gaan vormen, zoals de Boeddha het noemde, waarbij het bijkomstige het essentiële overwoekert.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Guy Dubois Tags: één dhamma

Lees ook:

  1. Guy – Eén Dhamma
  2. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  3. Guy – De aandacht van satipatthana (1)
  4. Guy – De aandacht van satipatthana (2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    19 juni 2023 om 12:26

    geen ‘wildernis van meningen’. Geen moet zijn: een. Ik hou van de stukjes van Guy: balsem voor mijn gemoed. Niks autoriteitsconflict, alleen hier kan wijsheid gevonden worden notabene zonder zoeken.

  2. Peter CX. Hendriks zegt

    19 juni 2023 om 13:02

    Ik (Theravada volger) heb de stellige indruk dat het in het boeddhisme niet anders is als bij het christendom, jodendom en wat voor religie dan ook er eeuwig en altijd lieden zijn die denken dat de mensheid niet kan luisteren en lezen. In plaats van naar de bron te gaan, bijv Boeddha, Jezus Christus, Abraham en/of Mohammed, moeten deze lieden zo nodig uitleggen wat de bron heeft gezegd. Deze mensen zorgen alleen maar voor verdeeldheid, moord en doodslag. Voor mij is de leer van Boeddha zelf voldoende om me de edele wijsheid te verschaffen.
    Dank voor je verhaal,
    Peter C. Hendriks

    • G.J. Smeets zegt

      23 juni 2023 om 11:46

      Peter, het punt is dat er geen ‘bron’ is. Er is enkel een verzameling geschriften met een volstrekt onduidelijk, niet te achterhalen en complexe literaire ontstaansgeschiedenis. In jouw geval is kennelijk de Theravada canon de favoriete ‘bron’. Dat is een verzameling Pali teksten die vertalingen zijn van vertalingen vertalingen van het dialekt dat Gautama Shakyamuni sprak. Détails kun je vinden in de analyse van Pali-expert Kogen Mizuno. Titel van zijn studie: Buddhist Suttras. Origin, Development, Transmission.

  3. Taigu zegt

    20 juni 2023 om 13:36

    Aha, de Congregatie van de Boeddhistische Geloofsleer heeft weer een rode draad uitgevonden. En wel eentje die teruggaat tot een mythische boeddhafiguur, die als prins werd geboren uit de zijde van zijn moeder en zich van de wereld en zijn kind afwendde om als yogi verder te gaan. De paranormaal begaafde, die in honderden, duizenden vroegere levens kon schouwen. En die, na zijn verlichting en een voedselvergiftiging, de keten van lijden en wedergeboorten verliet en opging in het nirvana. Wie gelooft in één dharma, moet wel wat historische plooien gladstrijken. Was het niet ooit “ieder dal zijn eigen dharma”, toen het boeddhisme op reis ging en zich verbreidde?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.