• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dick – Andreas Müller kort door de bocht van het ‘zijn’

Dick – Andreas Müller kort door de bocht van het ‘zijn’

17 mei 2023 door Dick Verstegen

Uit de Advaita-hoek komen vaak prachtige boeken voort, maar soms is mijn vraag: zijn het wel altijd boeken? Verzamelingen van zogeheten satsangs, vraag-antwoord-sessies van de goeroe met publiek, worden niet zomaar een boek. En niet zelden bestaan Advaita-boeken uit zo’n vraag-antwoord-spel. De vraag is gewoonlijk van iemand die het nog niet begrepen heeft en het antwoord van de onfeilbare moet de ‘zoeker’ tot het ultieme inzicht brengen.

Het pas verschenen boek Alles is zijn, non-dualiteit: vragen en antwoorden van Andreas Müller hoort tot deze categorie. Satsang betekent letterlijk ‘samenzijn in waarheid’. En Müller vindt het belangrijk om dit geen ‘teaching’ (onderricht) te noemen, want er valt niets te onderrichten, er is niemand die onderricht geeft en er is niemand om onderricht te ontvangen; want er is nu eenmaal niemand in ons thuis. Maar kennelijk vindt hij het wel de moeite waard om zich steeds weer aan dat vraag-antwoord-ritueel over te geven, getuige onder meer zijn Youtube-activiteiten. Ook in het boek leidt dat tot veel herhaling.

Hoewel de inhoud van wat hij zegt dicht aan schuurt tegen wat grote boeddhistische leraren zeggen (Longchenpa, Tilopa, Shitou Xiqian en Sengcan bijvoorbeeld) word ik erg kregelig van Müller. Ah, dat is natuurlijk mijn illusoire ego dat tegensputtert. Dat komt, in een poging tot ‘zelfhandhaving’, in opstand tegen de wijze woorden van de meester. Ja, vast wel; in alle ernst geloof ik ook dat daar iets in zit; ik ben kennelijk wat Müller enigszins meewarig ‘de zoeker’ noemt. Maar dat is niet alles. In mijn ogen is Müller ten prooi gevallen aan ‘nietsisme’. Daar bedoel ik een nihilisme mee, waar ook de historische Boeddha niets van moest hebben. Müller ontkent, denk ik, het mysterie van het doodloze: de bron, de onkenbare kracht onder, in of achter de werkelijkheid. Of toch niet?

De auteur gooit alles overboord als illusie, niet bestaand: ervaring, lichaam, ego, wereld, werkelijkheid en brengt consequent, maar behoorlijk kort door de bocht, alles terug tot ‘het zijn’, de eenheid die wij van nature zijn en die ook hij zegt niet te kennen. Hij brengt dus, in mijn beleving, alles terug tot die onkenbare kracht. Maar de ‘beweging’ waarin wij die kracht kunnen ontmoeten, ontkent hij. Want die beweging kan niets anders zijn dan ervaring en die bestaat niet.  Wat ik dus mis in het boekje van Müller is de verwondering, het ontzag. Er zit iets mechanisch in de manier waarop hij zich uiteenzet:

‘Het zijn’ is de natuurlijke realiteit, of liever: alles is al dat.’(…) ‘Er is niet iemand, dat is fundamenteel wat ik zeg.’ Vraag: ‘Ja dat is waar. En nu?’ Antwoord: ‘En nu? Niets natuurlijk. Het is nutteloos. Het is allemaal nutteloos. Je weet het allemaal en toch is er niets gebeurd. Het is leeg.’(…) ‘Er valt niets te weten, domweg omdat er geen realiteit bestaat die gekend kan worden.’ (…) V: ‘Is niet elk moment nieuw?’ A: Nee, het is niet nieuw. (…) Wat is, is tijdloos gewoon en natuurlijk.’ V: ‘Niets gebeurt?’ A: ‘Ja, niets gebeurt.’ V: Het is een beetje vlak.’ A: ‘Zonder dimensies.’ (zie pag. 21, 83-85.)

Alles verschijnt schijnbaar, is niet echt. Bewustzijn, ervaring en gevoel zijn ik-gerelateerde onzin. Spiritualiteit is een droom… Bevrijding is de dood van ik en ervaring.

Maar dan, op pagina 80, komt er een vraag over een absolute ervaring en antwoordt Müller: ‘Dan zou ik het niet meer een ervaring noemen. Wat is, is absoluut. Het is leeg maar niet dood. Eigenlijk is het behoorlijk levend. Ik vermoed dat het daarom een ‘absolute ervaring’ wordt genoemd. En toch is er niet iemand die iets ervaart er is niet iets dat ervaren wordt.’ Zoiets kun je volgens mij alleen maar zeggen op grond van op ervaring gestoeld inzicht dat samenkomt in Andreas Müller. Hoe kan dat nou? Wat een mysterie! Of bezondigt Müller zich alleen maar aan een denkconstructie?

Andreas Müller
Alles is zijn, non-dualiteit: vragen en antwoorden
ISBN 9789493228924, NUR 728
Paperback, 178 pagina’s
Samsara 2022
Prijs € 23,90

 

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Dick Verstegen, Economie Tags: Alles is zijn, Andreas Müller, doodloze, Longchenpa, non-dualiteit: vragen en antwoorden, Sengcan, Shitou Xiqian, Tilopa

Lees ook:

  1. Boeken – Longchenpa’s beroemde ‘Treasure Trove’ nu in het Nederlands vertaald.
  2. Boeken – Een Schatkist van Overdracht door Geschriften
  3. Boeken – Parels uit de schatkist van Longchenpa
  4. Dick – Wat wij werkelijk zijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. siebe zegt

    18 mei 2023 om 09:41

    Mijn smaak hierbij is dat het soms te veel draait om kennis bezitten, en niet of nauwelijks meer om de concrete ervaring van lijden, de concrete ervaring van belast zijn door onheilzame visies en neigingen. De concrete ervaring dat onheilzame visies en neigingen weer eens met je aan de haal gaan. Vaak resulterend in pijn, stress, lijden, ellende bij zowel jezelf en anderen. Als het zo gaat draaien om kennis ontaardt alles zo. Dan verwordt alles tot filosofie. Spelletjes met woorden.

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.