• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – De taalopdracht van het westerse boeddhisme

Taigu – De taalopdracht van het westerse boeddhisme

14 mei 2023 door Jules Prast

Taigu is er onlangs spontaan mee begonnen door in plaats van ‘leegte’ te schrijven ‘het leeg’. Het is hetzelfde wanneer wij spreken over het rood van een roos. Van ‘rood’ maken we geen ‘roodte’, dus waarom maken we van ‘leeg’ wel ‘leegte’? Leegte maakt van een bijvoeglijk naamwoord een zelfstandig naamwoord. Het gevolg kan zijn dat wij leeg als eigenschap transformeren tot leegte als een reëel bestaande dimensie, dat wij met andere woorden via ons taalgebruik aan leegte een filosofische connotatie geven. Leeg is een vertaling van ‘sunya’, leegte van ‘sunyata’. Dezelfde discussie over de wenselijkheid of onwenselijkheid van deze omzetting met filosofische implicaties heeft vele eeuwen geleden al gespeeld in de boezem van het boeddhisme.

Westers boeddhisme wordt gehinderd door de oriëntatie op teksten afkomstig uit ons wezensvreemde culturen. Hoe mooi de verhalen ook zijn die we ontlenen aan bijvoorbeeld de Lotus Sutra, de literaire bekoring beneemt ons het zicht op de ideeën die we uit deze teksten opzuigen over de boeddhistische leer. Het resultaat is een ahistorische potpourri van begrip van de leer. De geschiedenis van het boeddhisme is in zekere zin vergelijkbaar met die van het christendom. Wij zouden versteld staan als mensen lukraak geloofsartikelen zouden ontlenen aan de theologie van Augustinus, Thomas van Aquino en Calvijn, en daar een min of meer coherente leer van zouden proberen te maken.

In het voetspoor van Taigu’s ‘het leeg’ behoeft het westers boeddhisme dringend een meer eigentijdse taal, niet noodzakelijk een geheel nieuwe taal, maar wel een begin van een introductie van begrijpelijke begrippen die een brug kunnen slaan naar de beleving van een groter publiek en naar andere geloofsgemeenschappen, zoals de islamitische. Enerzijds vertolkt westers boeddhisme niets anders dan de compassie die ook eigen is aan hele hordes goedwillende christenen, soennitische moslims en anderen; vooral de moslims zijn, hoewel een kleine minderheid van de bevolking, het voorwerp van niet aflatende onverdraagzaamheid en xenofobie. Anderzijds kent boeddhisme een aanzienlijke groep van spirituele zoekers, die zich herkennen in meditatie en mystiek met poreuze grensvlakken als occultisme, ecstatische vervoering en andere vormen van esoterie. Er is niets wat deze groep in de weg staat uit een zelfbeperkend isolement te treden en, zoals in de cohabitatie van Talmud en Kabbalah in de joodse traditie, een bovengronds leven te leiden.

Yoga en yogi zijn voorbeelden van woorden die goed in de mond liggen van een taal die binnen het bereik ligt van westers boeddhisme. Waarom noemen we zenmeditatie niet zenyoga en zenbeoefenaren zenyogi’s? Alternatieven zoals zenbodhi’s of zenboeddha’s (in plaats van zenboeddhisten) spreken óf minder tot de verbeelding, óf klinken mogelijk te pretentieus. Het zijn maar voorbeelden van woorden die Taigu voor de geest komen. Nu zijn het losse uitdrukkingen, maar het project van taalvernieuwing van westers boeddhisme dat hij bepleit, moet uiteindelijk alle hertaling van boeddhistische literatuur in Sanskriet, chinees en andere oosterse talen omvatten. Oude begrippen zijn niet verboden, maar kunnen een (beperkte) plaats hebben in de westerse taal die het westerse boeddhisme verdient, opdat zijn invloed, vermengd met die van andere cultuurstromen, zich in een bredere maatschappelijke bedding kan laten gelden.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast

Lees ook:

  1. Taigu – Ondertoon van ‘ietsisme’ in nieuw boek van Dick Verstegen
  2. Taigu – Groot vertrouwen in godverloren samsara
  3. Taigu – Deo volente
  4. Taigu – Kloppen waar geen poort is

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    15 mei 2023 om 09:02

    Het rood van de roos.
    Het leeg van de leegte?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar was het grootste deel van zijn werkzame leven in dienst van overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro, Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – De feministische dominee
    • Jules – Voortmodderen in Gaza
    • De wolk van niet-weten
    • Het jaar 2025 – dag 141 – verdriet
    • Demonstratie Tegengas – Schip met Israëlische wapenonderdelen meert aan in Rotterdamse haven

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.