• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Upakkilesa-Sutta – Ruzie in de sangha van Kosambi

Upakkilesa-Sutta – Ruzie in de sangha van Kosambi

22 maart 2023 door André Baets

In deze sutta kunnen we twee delen onderscheiden.
De ruziënde monniken en de tussenkomst door de Boeddha vormen het eerste deel. In het tweede deel verlaat de Boeddha, na tevergeefs geprobeerd te hebben om de ruzie te beëindigen, het klooster en trekt alleen de wildernis in. Onderweg heeft hij een ontmoeting met enkele van zijn leerlingen.

Even een achtergrondschets.

In de tijd van de Boeddha was Kosambi een welvarende handelsstad; een metropool gelegen op de kruising van verschillende handelsroutes. Een plaats waar men zich meer met het vergaren van rijkdom bezighield dan met spirituele contemplatie.
In tegenstelling tot de koningen van Kosala en Magadha was Udena, de in Kosambi residerende raja, de Boeddha en zijn monniken niet toegewijd. De koning had een wereldse instelling en had geen behoefte aan een ontmoeting met de Verhevene.

In zijn negende missioneringjaar (-520) verbleef de Boeddha in Kosambi. Hoe pijnlijk moet het voor hem geweest zijn toen hij bij de stadspoort de totaal beschonken bhikkhu Sagata zag liggen.

Wat was er gebeurd? In het eerste boek van de Vinaya, hoofdstuk 8.6, vinden we volgend verhaal:

De monnik Sagata heeft een mythisch gevecht met een naga (bovennatuurlijk wezen half mens, half slang). De strijd wordt in het voordeel van de monnik beslecht als deze het vuur dat de naga hem stuurt elimineert door het in zijn eigen ‘vuur element’ op te nemen.
Toen de burgers van deze heroïsche daad hoorden vroegen ze aan de andere monniken waarmee ze Sagata hun respect konden betonen. Enkele monniken zeiden dat het al lang geleden was dat hen nog palmwijn was aangeboden (misschien dachten ze dat Sagata van al dat vuur wel dorst had gekregen). En zo gebeurde het. Sagata dronk de volgende morgen, tijdens zijn bedelronde, bij ieder huis de hem aangeboden beker wijn.

Het was een allesbehalve ‘blijde intrede’ voor de Verhevene in Kosambi. Je kan je voorstellen hoe de bevolking reageerde op de stoet monniken die hun dronken confrater naar het klooster droegen. Het was het gespreksonderwerp van de dag.
In de vergaderhal aangekomen legden de monniken de dronken Sagata op de vloer met het hoofd in de richting van de Boeddha. Maar in zijn roes draaide de monnik zich om, met de voeten naar de Verhevene; iets dat in de gedragscode als zeer onbeleefd werd beschouwd.
Hierop zei de Boeddha:

“Monniken was Sagata in het verleden niet steeds respectvol voor de Verhevene?
Inderdaad Heer.
En is hij dit in dronken toestand nog steeds?
Neen, Heer.
Heeft Sagata de naga verslagen?
Ja, Heer.
En zou hij nu, in deze toestand een gevecht met een salamander kunnen winnen?
Neen, Heer.”

Deze gebeurtenis was voor de Boeddha aanleiding om voor de monniken een alcoholverbod uit te vaardigen. Later aangevuld met de regel dat novicen die zich als drinkers ontpopten, de volledige wijding geweigerd moest worden. (Mahavagga van de Vinaya: Mv 1,60)

Dit voorval geeft aan hoe de Vinaya ontstaan en beetje bij beetje gegroeid is. De Boeddha stelde pas leefregels voor monniken en nonnen in als daar concreet aanleiding en nood aan was. De eerste jaren was dit slechts zelden nodig; het aantal monniken was klein en de meesten waren doorgewinterde asceten die een hoogstaand ethisch gedrag vertoonden.

Uit het bovenstaande kunnen we ook afleiden dat er de eerste negen jaar van de missionering geen verbod voor monniken op het drinken van alcohol was. En dat daarna het verbod enkel gold voor volledig gewijde monniken, niet voor novicen. Later werd dan de regel – zoals we die nu kennen – uitgebreid tot alle kloosterlingen.

En dan nu de eigenlijke ruzie zoals vermeld in de Upakkilesa-Sutta.

De ruzie tussen de monniken van Kosambi ging over een toiletbak met water. In Azië wordt water gebruikt waar bij ons de voorkeur aan papier wordt gegeven.
Een monnik van het Ghosita klooster had, na een bezoek aan het kleinste kamertje, het resterende water niet weggegooid. Toen hij door een medemonnik berispt werd zei hij dat hij zijn daad als een nalatigheid beschouwde maar niet als een overtreding van de discipline zag. Het monnikskapittel dat de zaak onderzocht bevond hem echter schuldig en suspendeerde hem (een zware straf voor zo’n klein vergrijp).
De monnik die de overtreding begaan had was een Dhammaleraar; goed op de hoogte van de leer, maar niet zo bezig met regels (vinaya). De monnik die hem had berispt was een Vinayaleraar en dus juist erg begaan met de orderegels. En zo vormden er zich twee kampen.

Tegen de tijd dat de Boeddha op de hoogte was gebracht waren de twee groepen al openlijk slaags geraakt en sloegen zelfs voor de ogen van de lekenaanhangers op elkaar in.
In het klooster aangekomen sprak de Verhevene:
“Monniken, wanneer er een meningsverschil in de orde bestaat, dan moeten jullie gaan zitten en denken: ‘Laten we ons tenminste tegenover elkaar niet onbehoorlijk gedragen; we moeten niet met elkaar op de vuist gaan!”
De handtastelijkheden hielden op maar het bekvechten ging verder.

Aangezien het onmogelijk bleek beide partijen tot rede te brengen beval de Boeddha:
“Nu is het genoeg, monniken, geen gekrakeel meer, geen strijd, geen discussie!”

Waarop een bhikkhu de Verhevene brutaal naar het hoofd slingerde:

“Laat de verheven meester van de Dhamma zich geen zorgen maken; laat hij genieten van een aangenaam leven in het hier en nu; deze strijd, dit bekvechten, deze discussie gaat alleen ons aan, is alleen onze zaak!”

Na nog een laatste vruchteloze verzoeningspoging verliet de Boeddha treurig en vol afschuw de vergadering en trok alleen, voor vassa, het regenseizoen, het woud in.

De Boeddha keerde na het regenseizoen niet terug naar Kosambi en de strijd tussen de rivaliserende groepen ging voort. Pas een hele tijd later kwam er een kentering doordat de lekenaanhangers, die de verbeten vechtpartijen beu waren, besloten om de monniken niet meer te groeten, maar vooral hen geen aalmoezen meer te geven. Dit zorgde op korte termijn bij de sangha voor een acuut gebrek aan voedsel en andere benodigdheden. Gedelegeerden van beide partijen gingen naar de Verhevene, die op dat ogenblik in Savatthi verbleef, en vroegen om te bemiddelen.

Nadat de vrienden van de ex-bhikkhu verklaard hadden dat hij zijn overtreding inzag, droeg de Boeddha hen op hem weer in zijn geestelijke waardigheid te herstellen. Toen dit gebeurd was ging de Verhevene naar de andere groep, die destijds de schorsing had uitgesproken en legde hun uit dat de schuldbekentenis van de monnik de rechtmatigheid van de schorsing bewees. Hij verzocht hun de wederopname te erkennen. Wat ook gebeurde.
De uiterlijke eensgezindheid was weer hersteld. Maar de monniken van Kosambi bleven twistziek.

In de hem nog vergunde vijfendertig jaar van onderwijzen bracht de Boeddha nooit meer een regenperiode in Kosambi of in een andere plaats in het rijk van koning Udena door.

Categorie: Andre Baets, Boeddhisme, Buddhavacana, Columns

Lees ook:

  1. ‘Welke zijn de vijf vormen van geestelijke verharding?’
  2. Over vergankelijkheid 
  3. Omgaan met de (eigen) dood
  4. Het niveau van de getemde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.