• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (2):  Gierentop

Over de Lotus-soetra (2):  Gierentop

2 januari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

 Gierentop

‘Aldus heb ik vernomen’, zo beginnen alle soetra’s, en zo ook deze: de soetra van de ontelbare betekenissen. Voordat de drievoudige Lotus-soetra op papier werd vastgelegd, gaven mensen de leer van Boeddha mondeling aan elkaar door. En dan is het wel zo eerlijk om te zeggen dat je het hebt gehoord, inplaats van dat je het zelf hebt bedacht. Volgens mensen die menen het te weten, is de tekst letterlijk zo door de Boeddha uitgesproken. Persoonlijk betwijfel ik dat ten zeerste, omdat er nu eenmaal – zo wijst de praktijk uit – altijd veranderingen in oorspronkelijke teksten ontstaan wanneer je die van “horen zeggen” hebt. Mensen hadden vroeger waarschijnlijk betere geheugens dan wij nu, omdat er in hun tijd nu eenmaal geen externe opslagmediums waren zoals boeken of memory sticks, en zij zullen ongetwijfeld de kern van de boodschap grotendeels intact hebben gelaten, maar of de Boeddha de hele soetra precies zo heeft uitgesproken als bijna 700 jaar later is opgeschreven? Ik geloof er gewoon geen barst van. In een periode van 700 jaar passen minstens 28 generaties, inhoudende tenminste 14 mondelinge overdrachten wanneer opa’s het aan hun kleinkinderen vertellen. Hoe ook, de soetra beweert dat twaalfduizend monniken de preek hebben gehoord. Twaalfduizend! Dat moet je zeker niet letterlijk nemen. Twaalfduizend monniken betekent gewoon: heel veel monniken. Boeddha sprak een grote menigte toe. Bovendien passen er geen twaalfduizend personen op de Gierentop, die zo heet omdat de rotsformatie op een zittende gier lijkt. Zou de plek vanuit de lucht op een konijn hebben geleken, zou het ongetwijfeld “Konijnenpiek” hebben geheten.

Onder de toehoorders bevonden zich enkele mensen die je met recht “grote personen” zou kunnen noemen: mahasattva’s. Saripoetra en Kasyapa waren er ook. Boeddha predikte evenwel voor iedereen, zoals ook Franciscus van Assisie later voor de dieren zou preken. In de soetra staat dat Boeddha onder zijn gehoor ook goden had, draken, vliegende duivels en dieren. Ik zou zeggen: knapkoppen, onbenullen, complotdenkers en leperds. Boeddha maakte geen onderscheid.

Shakyamuni Boeddha hamert erop dat de leraren die zijn boodschap aan anderen gaan overbrengen, dat met spoed moeten doen. Dat betekent: zonder omwegen! Ik denk dan: dat hoef je Nederlanders niet te vertellen. Die zijn direct, op de man af. Waarschijnlijk waren er echter geen Nederlanders op de Gierentop, want alle soetra’s die de leer van Boeddha overbrengen, staan bol van poëtische en prozaïsche omhalen om alle boeddha’s, bodhisattva’s, arhats en mahasattva’s te loven en te prijzen. Volgens mij brengt dat de kern van de boodschap niet aan Nederlanders over. Integendeel. Ik zie Nederlanders ook niet zo gauw altaartjes maken waar ze bloemen bij kunnen leggen, op een gongetje kunnen slaan en wierookstokjes kunnen aansteken naast kaarsjes. Hoewel? Het heeft wel wat en ik geef toe daar zelf gevoelig voor te zijn. Maar stel dat het boeddhabeeldje op het altaar van hout is … doet me denken aan het volgende verhaaltje:

Een jongeman ziet iedere dag hoe zijn vader een boeddhabeeldje op het huisaltaar vereert met bloemen, wierookstokjes en kaarsjes en er ook een schaaltjes met lekker eten bij zet. Hij neemt zich voor dat later ook te doen – zodra hij zijn een eigen woning heeft. Jaren later komt hij op een koude winterdag bij zijn ouders thuis en hij ziet nog net en tot zijn grote ontsteltenis dat zijn vader het boeddhabeeldje in het haardvuur gooit.

“Waarom doet u dat…” stamelt hij.

“Omdat wij het koud hebben,” antwoord vader.

Ik zie dat nog niet zo gauw gebeuren met houten kruisbeeldjes of zo. Maar het principe is hetzelfde. Het gaat inderdaad niet om beeldjes! Het vereren en loven van houtsnijwerkjes met kaarsjes, wierookstokjes, schaaltjes eten of wat dan ook, is een “omweg”. En elke omweg is een omweg te veel omdat hij je niet “met spoed” naar de kern voert van de boodschap die Boeddha je geeft.

 Maar ja, de Nederlandse recht toe recht aan cultuur is niet die van Aziaten die meer gewend zijn alles bloemrijk te verpakken. Bodhisattva Magnificus eindigt de lofzang van alle aanwezige boddhisattva’s met: Wij buigen ons neer voor de Heer die voor ons heeft geleden en het harde pad heeft betreden.”

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: Gierenpiek

Lees ook:

  1. ‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.
  2. Over Theologie 23 – Godsdienstwetenschap
  3. Over Theologie 38: Dommamismen (II)
  4. Over Theologie 45: Spiritualiteit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 139 – dood went nooit
    • Schrijverssteen Annie M.G. Schmidt 
    • Ik neem toevlucht tot…. Sangha
    • Leven in het hart van vergankelijkheid
    • Menno – yoga

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.