• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Guy – Stroombetreding (P. sotapatti)

Guy – Stroombetreding (P. sotapatti)

26 juli 2023 door Guy E. Dubois

Stroombetreding is, volgens de boeddhistische leer, het eerste (van vier) niveaus van spiritueel ontwaken. Het is het moment waarop de dhammanuvatti vervelt van wereldling (P. putthujana) tot edele volgeling (P. ariya-puggala).

Sotapatti vormt de belangrijkste realisatie in het leven van de beoefenaar. Door de stroombetreding wordt de yogi een sotapanna —’hij/zij die de stroom binnengaat’.

Stroombetreding is een metafoor om aan te geven dat de dhammanuvatti inzicht verworven heeft in de ware aard van de dingen. Dat hij yatha-bhuta nana dassana in zichzelf gerealiseerd heeft. Dat hij zich de Dhamma heeft eigen gemaakt.

Stroombetreding markeert een punt in de spirituele ontwikkeling van de beoefenaar waar het verlaten van het Pad onmogelijk wordt, hoever hij of zij ook van het pad lijkt af te dwalen.

Alhoewel de stroom nog onverwachte bochten kan nemen en ondanks het feit dat er zich nog heel wat obstakels kunnen en zullen voordoen, de aanzuigkracht van de stroom zal steeds sterker zal worden. Door stroombetreding steekt hij/zij de Rubicon over. Het belangrijkste is te beseffen dat als de yogi eenmaal de stroom betreden heeft er geen weg meer terug is.

Sotapatti is een gradueel leerproces—beginnend met vol- gehouden ethische moraliteit (P. sila) over penetrerende concentratie (P. samadhi-vipphara-iddhi) naar doordringend inzicht (P. nana-vipphara-iddhi)—met veel vallen en opstaan, tot plóts het Dhamma-oog van de yogi zich spontaan opent.

Sotapatti draagt niets esoterisch in zich. Esoterie is geen kenmerk van Boeddha’s leer. Sotapatti staat ‘gewoon’ en uitsluitend voor de grootste transformatie in het leven van de yogi.

Als de beoefenaar eenmaal inziet (plóts, na lange beoefening—na ‘ayatakeneva annapativedho’—’er is geen onvoorbereide, onverhoedse doordringing van bevrijdend inzicht’) dat de dagelijkse realiteit slechts een weerspiegeling is van een diepere waarheid, die binnen ieders handbereik ligt maar aan het zicht onttrokken is, betreedt hij/zij de stroom.

Voor meer informatie over stroombetreding verwijs ik naar mijn boek ‘Sotapattimagga. Het Pad van de Stroombetreder’. Dit boek is gratis te downloaden via deze link: https://yatha-bhuta.com/wp-content/uploads/2022/05/Tekst-Sotapattimagga-1.pdf

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Guy Dubois Tags: stroombetreding

Lees ook:

  1. Guy – stroombetreding
  2. Guy – dhammazaadjes – De realisatie van stroombetreding
  3. Guy – De leegte der dingen (P. anatta)
  4. Guy – De dingen zien zoals ze zijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    27 juli 2023 om 10:22

    Om lijden te beëindigen is het volgens mij niet belangrijk dat je vertrouwen hebt in de leer van Jezus, Boeddha, Sri, Krishnamurti, etc. maar alleen herwonnen vertrouwen in het leven kan lijden oplossen, meen ik. Dat vertrouwen in het leven, dat altijd zo vanzelfsprekend was als kind, dat merkwaardige niet conceptuele geloof in de goedheid van het leven, verlies je als je de waarheid van lijden persoonlijk meemaakt. Dit raakt je hart en je bent helemaal onderste boven er van. Je vanzelfsprekende gevoel van de goedheid van het leven raakt zoekt. Ik was zelfs kwaad op God terwijl ik niet eens godsdienstig ben opgevoed.

    Dit vertrouwen in het leven heeft eigenlijk niks te maken met vertrouwen ontwikkelen in een leraar, diens leer, diens Pad. Want dat is toch nooit echt vertrouwenwekkend, vind ik. Er wringt immers altijd wel wat. Altijd gezeur in je verloren zieltje.

    Dat is ook goed volgens mij. Ik denk dat het ook een kwaliteit is dat je maar geen vertrouwen kunt krijgen in een leer, leraar of Pad.
    Het dwingt je je oriëntatie te veranderen. Het zegt je niet langer te oriënteren op een leer, leraar, pad maar op wat er echt omgaat in je hart. Wat speelt er nou echt?

    En je moet vooral ook nergens heen willen. Nergens willen aankomen. Je moet jezelf niet in een bepaald korset duwen, vind ik, en je emoties, gevoelens, gedachten, verlangens op een bepaalde manier gaan zien om een bepaald doel te bereiken. Dat is forceren. Het is gewoonweg niet waarachtig, vind ik.

    Als je na veel beproevingen, gedoe, lijden, wantrouwen, geworstel weer iets van de goedheid van het leven gaat gloren, waarin nu, meer gerijpt, de waarheid van lijden ook is opgenomen, treedt je de stroom in. Het gaat volgens mij over herwonnen vertrouwen maar niet in Boeddha, Dhamma en Sangha, in Jezus, in een leraar, leer, Pad maar in het leven.

    Het is me wat he.

Primaire Sidebar

Door:

Guy E. Dubois

De Vlaming Guy E. Dubois behoort tot de grootste kenners van het vroeg-boeddhisme in het Nederlandse taalgebied. Hij combineert een virulente vrijzinnige levenshouding met een grote genegenheid voor de diepe inzichten van de Boeddha. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.