• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie 23 – Godsdienstwetenschap

Over Theologie 23 – Godsdienstwetenschap

27 juni 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Godsdienstwetenschap

Het zal aan mij liggen, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Godsdienstwetenschap lijkt op het grondig analyseren van een reeks brieven. De wetenschappers kunnen je na hun onderzoek precies vertellen op welk soort papier de brieven zijn geschreven; of de schrijver links of rechtshandig was; man of vrouw; en ga zo maar door. Niets is ze ontgaan. Ze weten uit welke componenten de inkt bestaat; welke alfabet is gebruikt; ja, zelfs of de auteur een huisdier had. Ongelooflijk! Helaas begrijpen ze geen syllabe van wat er staat. De betekenis en draagwijdte van wat er in de brieven staat ontgaat ze volledig. Reden: er is geen wetenschappelijk touw aan vast te knopen.

Bovenstaande is overtrokken. Ik hoor de rechtgeaarde theologen al protesteren. Dat stemt mij evenwel niet milder (ik weet het… ‘oordeel niet’ … ik doe het toch, dus spaar je de moeite hierop te reageren. Vergeefse moeite). De bedoeling van deze les in godsdienstwetenschap is dat de cursist 1) leert wat de basisprincipes van de verschillende wereldgodsdiensten zijn; 2) zich bezig gaat houden met de vraag naar de waarheid wat betreft de concurrerende aanspraken van de verschillende wereldgodsdiensten; 3) beseft dat iedere wereldreligie de wereld als geheel beschouwt; 4) leert verlossende godsdiensten te onderscheiden van levens- en leergodsdiensten en van boek en openbaringsgodsdiensten.

  1. En dan? Inkt, papier, lettertype en taal …

Over welke religies hebben we het? De cursus wijdt in deze les achtereenvolgens paragrafen aan het Christendom; de Islam; het Jodendom; het Hindoeïsme; het Boeddhisme; het Confucianisme; en tenslotte het Taoïsme. Het humanisme is geen religie, dus daar vindt je in deze les niets over. En Wicca is geen wereldgodsdienst, kennelijk; net zo min als Bahaï; Shinto; en nog een handjevol ‘religies’. De Sikhs doen ook niet mee. Allemaal niet belangrijk genoeg?

Laat ik de vragen in de cursus eens op mijn eigen manier behandelen.

1) De basisprincipes van de verschillende wereldgodsdiensten zijn allemaal verwoord in teksten die honderden jaren geleden zijn opgesteld. Om die principes duidelijk te maken, maakten de auteurs gebruik van aansprekende voorbeelden uit hun eigen tijd en uiteraard hun eigen cultuur en maatschappijstructuur. De basisprincipes van het Hindoeïsme werden uitgelegd en  verduidelijkt met voorbeelden die je in de Indusvallei van een paar duizend jaar geleden zomaar tegen kon komen. Dat de voorbeelden en toelichtingen van het Hindoeïsme verschillen met de  voorbeelden en toelichtingen van de Islam (om er maar twee te noemen) lijkt mij niet moeilijk te vatten. De tijden, culturen en maatschappelijke structuren rond het ontstaan van het Hindoeïsme en de Islam verschillen immers nogal. De vraag is: wat zijn dat dan voor basisprincipes? Zijn die principes ook in voorbeelden te vatten die vandaag de dag herkenbaar zijn? Is uitleg mogelijk in hedendaagse taal, zonder terug te grijpen op archaïsche begrippen. (Dat hier geen basisprincipes staan, komt doordat die ook niet in de les staan! Misschien komt dat nog. Ik ben zelf ook benieuwd)

2) Wat is waarheid? Ik ben van mening dat iedere religie die claimt de waarheid te kennen, zichzelf door die claim diskwalificeert. Ik ga mij niet bezighouden met uitzoeken wie er dichter bij de waarheid zit! Wat dat betreft geldt: Als je het niet ziet, zie je het zelfs niet als het vlak voor je neus staat. Maar als je het ziet en er iets over zegt, doe je er afbreuk aan.

3) De blik op de wereld is de afgelopen eeuwen veranderd. De aarde is een minuscuul blauwachtig pixeltje in een uitdijend heelal. Dat weten we nu, dat wisten we vroeger niet. Het is daarom nu niet langer voldoende alleen de zichtbare wereld waar wij op rondlopen als geheel te beschouwen. Ook alle onzichtbare werelden horen erbij, in en buiten ons eigen sterrenstelsel. En het gaat niet alleen om groot, groter het grootst, het gaat ook over klein, kleiner het kleinst. Het gaat zelfs over het geheel van materieel en immaterieel, dus over ideeën, fantasie en dromen. Kortom: het gaat over veel meer dan wat een individueel mens of zelfs een complete mensheid zich kan voorstellen. En dat is nogal wat. De ontwikkeling van de moderne wetenschap dwingt mijns inziens religies tot herbezinning op zo’n beetje alles waar ze voor zeggen te staan.

4) Waarom zou ik onderscheid moeten leren maken tussen verlossende godsdiensten, levens- en leergodsdiensten en boek- en openbaringsgodsdiensten. En dan? Stel dat ik daar onderscheid tussen kan maken en vervolgens ook maak… wordt mij Theo dan duidelijk? Ik betwijfel het ten zeerste. Het is wellicht een vreemd en in de ogen van sommigen zelfs een platvloers voorbeeld, maar ik vergelijk het maar met het bereiden van een maaltijd: maakt het echt wat uit of ik rijst op een houtvuurtje kook, op gas, op een elektrische plaat of op inductie? Zolang het maar gaar wordt en niet aanbrandt! Tegenwoordig kun je zelfs ‘vlug klaar’ rijst kopen die je even in een magnetron stopt en klaar is kees. Kortom: val mij niet lastig met onderscheid maken tussen A en B. Ik wil eten!

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: Godsdienstwetenschap, onderscheid, religies

Lees ook:

  1. Dwarsverbanden en dwarsdenkers
  2. Over Theologie 36: Hocus pocus
  3. Over de Lotus-soetra (3):  Toestanden
  4. Het jaar 2022 – dag 282 – herkenbaarheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.