• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2022 – dag 146 – misbruik

Het jaar 2022 – dag 146 – misbruik

27 mei 2022 door Joop Ha Hoek

Ik voelde woede in mij opkomen, de neiging om het recht te willen zetten, de ellende ongedaan te maken, toen ik een paar weken geleden het verhaal hoorde hoe iemands leven totaal vernietigd kan worden door het misdadige wangedrag van een boeddhistische leraar. Een zogeheten rinpoche die een heuse terreur uitoefende over zijn volgelingen. Zijn macht misbruikte en mensen geestelijk en lichamelijk kapot maakte. Die iemand was zelf geen direct slachtoffer, maar stelde een groot en onvoorwaardelijk vertrouwen in die rinpoche.

De leraar kwam regelmatig in Nederland en organiseerde soort danceparty’s voor zijn volgelingen. Een paar jaar geleden kwamen zijn misdadige praktijken aan het licht, toen volgelingen niet langer zwegen en zijn misdragingen bekend maakten. Ook het BD publiceerde daarover, ik hoorde en las de verklaringen van zijn slachtoffers maar die woorden konden voor mij niet de diepte en ernst van die verwondingen weergeven. Soms gaat dat zo omdat het persoonlijk contact er niet is.

Tot een paar weken geleden mij -een op een- door een partner van een slachtoffer werd verteld wat voor impact die misdragingen van de rinpoche op die partner hadden gehad. Zijn vertrouwen in die leraar was dusdanig beschaamd, de misdaden zo ernstig, dat de hele wereld van die partner in elkaar donderde en hij zich terugtrok en slechts met enkele geliefden contact wilde hebben. Zijn vertrouwen in wie en wat dan ook was weg.

Ik ben geweld wel gewend, al went het nooit, het lot van slachtoffers, het verdriet en onbegrip . Maar dit relaas maakte enorme diepe indruk op mij, dat beschamen van vertrouwen en de gevolgen. Een man, een volgeling, geestelijk kapotgemaakt door een vertegenwoordiger van de goede leer. Het verdriet raakte mijn hart, mijn brein.

Ik heb de eigenschap, overgehouden uit mijn tijd als misdaadverslaggever, om niet als een boeddhistische student of volgeling, maar als politieverslaggever naar (het gedrag van) boeddhistische leraren te kijken. Die observaties zitten ingebakken in mijn genen, ik ben er niet trots op. Daarnaast doe ik niet aan verering van wie dan ook en titels als Zijne Heiligheid krijg ik niet uitgesproken. Al heel vroeg kreeg ik argwaan naar sommige boeddhistische leraren door hun uiterlijk vertoon en gedrag. Gingen alarmbellen rinkelen. Zo ook naar deze rinpoche en die van een sangha hier vlakbij waar ik elke week mediteerde. En andere. Het merkwaardige is dat ik zag dat ze mij ook niet vertrouwden door de observerende houding, er was wederzijdse argwaan.

Deze misselijkmakende zaken spelen zich niet alleen af in de relatie leraar-leerling maar ook tussen leraren. Mijn eigen leraar werd door de hoogste leider van die organisatie van de ene dag op de andere aan de kant gezet en belandde bij de psychiater op de bank. Op het gedrag van mijn leraar en het onderwijs was niets aan te merken maar machtsspelletje in de organisatie leidden tot de ondergang.

Ik heb ooit de toevluchtsgelofte afgelegd. Respect beloofd voor de Boeddha, de dharma en de sangha. Is het toeval dat in die gelofte een leraar (behalve de Boeddha) niet genoemd wordt?

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: mala fide leraren

Lees ook:

  1. ‘Geen kooitje om een dier in op te sluiten’
  2. Een vogel op grote hoogte, geen kruipende mier
  3. Het jaar 2022 – dag 80 – legerboeddhist
  4. Het jaar 2022 – dag 123 – dodenherdenking

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    27 mei 2022 om 20:31

    Respect. Begint met respect voor de Boeddha: cq de leermeester in jezelf, respect voor het diepe weten in je zelf. Begint met respect voor de ware darma die nergens in boeken staat of af te leiden zou zijn uit de woorden van welke ‘goeroe’ dan ook. Begint met respect voor de sangha van familieleden, vrienden, buren, bekenden en ongebonden geesten, die belangeloos liefhebben en aardse wijsheid weten te verbinden met mededogen.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.