• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Begraafplaatsen nemen steeds meer ruimte in – boombegraven in opkomst

Begraafplaatsen nemen steeds meer ruimte in – boombegraven in opkomst

15 juni 2021 door de redactie

Door de voortdurende groei van de wereldbevolking is er in de grote steden schaarste aan het ontstaan aan begraafplaatsen. In veel landen worden begrafenisrituelen aangepast, ontstaat een andere kijk op het begrip begraafplaatsen en worden zelfs historische begraafplaatsen vernietigd om land terug te winnen voor de levenden.

In Singapore bijvoorbeeld heeft de regering familiegraven met geweld gesloopt ten gunste van columbariums waarin urnen met as van overledenen kunnen worden ondergebracht. Grafruimten in de stadstaat kunnen slechts voor een periode van 15 jaar worden gereserveerd, waarna de stoffelijke resten worden gecremeerd en de ruimte wordt gebruikt voor een nieuwe begrafenis.

Zogenoemde boombegrafenissen buiten erkende begraafplaatsen zijn in opkomst. Bij dit soort begrafenissen plaatsen families gecremeerde resten in de grond en wordt over de as een boom geplant om de begraafplaats te markeren. Families kunnen hun dierbaren nog steeds bezoeken en hun eigen religieuze rituelen uitvoeren op de plaats van het graf – in tegenstelling tot de verstrooiing van gecremeerde resten die wordt gepromoot door de Grave-Free Promotion Society, waarbij de familie niet over de specifieke rituele ruimte beschikt die vereist is voor traditionele Confuciaanse en boeddhistische rituelen.

Sinds 1999 probeert de Shounji tempel in het noorden van Japan een meer innovatieve oplossing voor deze crisis te bieden door middel van Jumo kuso, of “boombegrafenissen”. De moedertempel van Shounji opende een kleinere tempelplaats, bekend als Chishoin, in een gebied waar al een klein bosgebied was. Hier, in een klein park, vrij van de grote stenen markeringen van de traditionele Japanse begraafplaatsen, voeren boeddhistische priesters jaarlijks rituelen uit voor de overledenen.

Hoewel veel families die voor een boombegrafenis kiezen zich niet expliciet als boeddhist identificeren of zich niet bij een boeddhistische tempel aansluiten, weerspiegelt deze praktijk de grotere belangstelling van het Japanse boeddhisme voor verantwoordelijkheid voor het milieu. Misschien beïnvloed door Shinto-geloven over goden die in de natuurlijke wereld leven, is het Japanse boeddhisme van oudsher uniek onder de boeddhistische tradities door zijn aandacht voor de milieuwereld. Het Japanse boeddhisme ziet flora als een levend onderdeel van de reïncarnatiecyclus en dus als iets dat beschermd moet worden.

Het idee van boombegraven is in Japan zo populair gebleken dat andere tempels en openbare begraafplaatsen het model hebben nagebootst, waarbij sommige begraafplaatsen aanbieden onder individuele bomen en andere plaatsen in een columbarium dat een enkele boom omringt. In Tibet was het in het verleden normaal dat lichamen van dode mensen in stukken werden gehakt en de resten in bomen werden gehangen. Die praktijk is grotendeels verdwenen omdat de aasgieren die op de lichamen afkwamen ziek werden en doodgingen van de door medicijnen veroorzaakte vervuiling in die lichamen.

Bron BNN.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Japans boeddhisme, Natuur Tags: as, begraafplaatsen, boombegrafenissen, tekort ruimte

Lees ook:

  1. Kunnen honden herboren worden in het boeddhistisch paradijs?
  2. Voormalig boeddhistische monnik Boeddha Maitreya – ‘pandemie is een waarschuwing voor de mensheid’
  3. Japanse ‘bergtempels’ willen telewerken door derden op tempelterrein promoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.