• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Sociale rechtvaardigheid en karma

Sociale rechtvaardigheid en karma

14 mei 2021 door Kees Moerbeek

Karma is een goed Nederlands woord. Het staat in Van Dale met deze betekenis: ‘(volgens de leer van de zielsverhuizing in het hindoeïsme en boeddhisme) het geheel van goede en slechte daden en gedachten tijdens het aardse bestaan, dat iemands latere existenties mede bepaalt’. Daar valt wel wat op af te dingen en aan toe te voegen.

Sociale rechtvaardigheid en karma, een verkenning.

‘Wat is de relatie tussen sociale rechtvaardigheid en karma?’ Bij de beantwoording van deze vraag ontmoeten twee werelden elkaar. De eerste is de wereld van de joods-christelijke ‘sociale rechtvaardigheid’. De tweede is de wereld van ‘karma’, die ontstond in de hindoe-jain-boeddhistische cultuur. Hieronder volgt een beknopte beschrijving van het standpunt van diverse auteurs over de relatie, met aan het slot van dit artikel een reflectie.

Sociale rechtvaardigheid onderbelicht?

Sociale rechtvaardigheid verwijst naar de mogelijkheid van mensen om zich te ontplooien in hun samenleving. Ook heeft sociale rechtvaardigheid te maken met instituties (onderwijs, gezondheidszorg, sociale zekerheid…) die tot doel hebben te bevorderen dat mensen een leven kunnen leiden dat voldoet aan hun verwachtingen en volwaardig kunnen deelnemen aan die samenleving. Het begrip kwam na 1840 expliciet in gebruik. In 1891 werd de pauselijke encycliek Rerum Novarum (‘Over nieuwe dingen’) gepubliceerd. In de twintigste eeuw werd sociale rechtvaardigheid verankerd in diverse internationale verdragen en instituties.

Het boeddhisme heeft weinig belangstelling voor sociale rechtvaardigheid, stelt godsdienstwetenschapper Winston L. King. Hij geeft drie verklaringen. Er is maar één uitweg uit lijden, namelijk persoonlijke verlossing door uitblussing van begeerte, aversie en onwetendheid. Boeddhisme is onverenigbaar met het vergeldingsaspect van rechtvaardigheid, omdat vergelding de zoveelste schakel in samsara is. De belangrijkste verklaring voor het gebrek aan belangstelling is de boeddhistische visie op karma. Niemand ontkomt aan karmische ‘rechtvaardigheid’. Waarom dan nog maatschappelijk onrecht bestrijden?

Hoogleraar boeddhistische filosofie Asanaga Tilakaratne stelt in reactie op King dat het begrip rechtvaardigheid voortkomt uit de joods-christelijke traditie. Die herkomst problematiseert de discussie over boeddhisme en sociale rechtvaardigheid.

Tilakaratne vindt Kings mening over boeddhistisch karma fatalistisch. Dit fatalistische karma behoort tot de boeddhistische volkscultuur, maar staat op gespannen voet met het ‘ideaal’ van de canon. De Boeddha zelf had duidelijk een andere visie op karma. André Baets schrijft: ‘De daden, of om meer precies te zijn, de intenties leggen de sfeer van de wedergeboorte vast, het leefmilieu, de fysieke verschijning en de geestelijke aanleg van het wezen dat wedergeboren wordt, maar niet zijn denken en handelen. In het kader van zijn karakter heeft ieder de vrijheid de intenties die zijn karmische toekomst bepalen, zelf te kiezen. Iedereen is baas over zijn eigen toekomst.’

Brononderzoek laat zien dat in het boeddhisme verschijnselen van sociale rechtvaardigheid voorkomen, zonder als zodanig gemotiveerd te worden. Tilakaratne verwijst naar Boeddha’s afwijzing van het brahmaanse kastenstelsel, naar de Vinaya (de voorschriften en regels voor bhikku’s en bhikkuni’s), en naar de Sigalovada soetra, ook wel genoemd ‘de Vinaya voor leken’. Het boeddhisme beschouwt menselijke relaties op een geheel eigen manier. Dat zou het schijnbare gebrek aan belangstelling voor sociale rechtvaardigheid kunnen verklaren.

Institutioneel naast persoonlijk lijden

In het traditionele boeddhisme komt het begrip sociale rechtvaardigheid niet voor, meent zenleraar en professor vergelijkende filosofie David Tetsu’un Loy. Het behoort niet tot het boeddhistische begrippenkader. En karma heeft met dit begrip niets te maken.

Het traditionele boeddhisme richtte zich op persoonlijk lijden en karma. Het is geen politieke uitweg voor maatschappelijke problemen. Misschien was dit een strategie om autoritaire regimes te overleven. Maar de Boeddha had wel degelijk een visie op de sociale rol van leken en de bijzondere verantwoordelijkheid van vorsten.

Het boeddhisme schoot wortel in democratische samenlevingen en daardoor veranderde zijn maatschappelijke rol. Loy: ‘De nadruk van het boeddhisme ligt op wat het psycho-spirituele genoemd kan worden. Gaat het om vrijheid voor het ik, of vrijheid van het ik (ego)? Dat ik persoonlijk ontwaakt ben uit de illusie van mijn “afgescheiden ik” maakt mij en anderen die lijden onder economische uitbuiting en een onderdrukkende regering nog niet vrij. We moeten beide vrijheden nastreven.’

De karmaleer maakt het mogelijk invloed uit te oefenen op onze toekomst, maar heeft vooral een revolutionaire betekenis. Het is de sleutel tot spirituele groei. Loy heeft een ‘naturalistische’ visie op karma: ‘… Door mijn motivaties te veranderen, verander ik niet alleen mijn leven, maar heeft het ook invloed om de mensen om mij heen.’

Onze situatie nu is heel anders dan in Boeddha’s tijd. Niet alleen individuen lijden onder de drie vergiften, maar deze hebben zich ook genesteld in onze instituties. Eén voorbeeld: ‘Ondanks alle voordelen die het heeft institutionaliseert ons economisch systeem hebzucht op tenminste twee manieren: ondernemingen maken nooit winst genoeg en mensen consumeren nooit genoeg.’ Instituties hebben als het ware een eigen ego ontwikkeld, onafhankelijk van individuen. Dit veroorzaakt collectief dukkha.

De boeddhistische ethiek (Vijf Voorschriften van Deugdzaamheid, pañca-sila) geeft ook handvatten om collectief dukkha op te heffen. Dit levert weliswaar geen specifiek boeddhistisch sociaal programma op, maar voegt een aspect toe aan bijvoorbeeld de wereldwijde vredesbeweging en de beweging voor sociale rechtvaardigheid.

Reflectie en conclusie

Wat is de relatie tussen sociale rechtvaardigheid en karma? Deze vraag valt in tweeën uiteen:

Ten eerste: bestaat er in het boeddhisme zoiets als sociale rechtvaardigheid?
Ten tweede: zo dit het geval is, wat is de relatie met karma?

Een antwoord op de eerste vraag is lastig; ‘(sociale) rechtvaardigheid’ behoort niet tot het boeddhistische begrippenkader. Voor boeddhisten is het dualistische onderscheid tussen goed (wat god voorschrijft en beloont) en kwaad (wat god verbiedt en bestraft) problematisch. Ook hebben boeddhisten mogelijk meer belangstelling voor herstelrecht(vaardigheid) (restorative justice) dan voor vergeldingsrecht(vaardigheid) (retributivist justice). Het boeddhisme kijkt vooral vanuit de eigen optiek naar menselijke relaties, en die is anders dan de joods-christelijke optiek van rechtvaardigheid. Ondanks dit alles blijkt dat de Boeddha en (geëngageerde) boeddhisten zeer zeker oog hadden en hebben voor verschijnselen van sociale rechtvaardigheid, maar meer brononderzoek is nodig.

Dat brononderzoek moet aan criteria van betrouwbaarheid voldoen. Immers, een manier om aan te tonen dat boeddhisme verenigbaar is met sociale rechtvaardigheid zou zijn door op zoek te gaan naar passages in bronteksten die dit bevestigen. Deze benadering leidt niet tot een beter begrip van de traditie en de samenleving zoals die werkelijk was, en zegt wellicht eerder iets over de mening van de ‘onderzoeker’.

Hachelijke vraag

Blijkbaar bestaat er zoiets als sociale rechtvaardigheid in ‘het’ boeddhisme. Wat is de relatie met karma? Deze vraag beantwoorden is uiterst problematisch. Een driedaagse conferentie over Buddhism and Social Justice van de Leiden Universiteit (april 2014) kwam niet tot eenduidige antwoorden.

De Boeddha was duidelijk over karma, maar de heersende (volks)cultuur in bijvoorbeeld Sri Lanka, Birma en Thailand staat hiermee op gespannen voet (zie het boek Rethinking Karma). Lot (soms predestinatie) en morele winst-/verliesrekening met als batig saldo nirvana (beloning) of wedergeboorte (straf), zijn daar gebruikelijk opvattingen over karma. Als er geen consensus bestaat over de definitie van karma, wordt de beantwoording van de vraag over karma en sociale rechtvaardigheid een mission impossible. 

In de Acinteyya-sutta waarschuwt de Boeddha: ‘Monniken, het resultaat van karma is iets waarover men zich geen gedachten moet maken, waarover men niet moet nadenken. Iemand die daarover nadenkt, zou krankzinnigheid of ontsteltenis ten deel vallen.’ Ook waarschuwt hij in de Sabbasava Sutta (Majjhima Nikaya, MN 2) dat de preoccupatie met speculaties over karma āsavas (bezoedelingen, vervuilingen) opwekken, die mensen binden aan samsara. Dit maakt onderzoek naar de relatie tussen karma en sociale rechtvaardigheid hachelijk, want zelf veroorzaker van ‘slecht karma’. In plaats van te speculeren over iets dat onontwarbaar en onoverzichtelijk is, kunnen we beter ons korte leven en onze beperkte energie steken in juist handelen, suggereert Gerolf T’Hooft in ‘De dharma als medicijn.’

Vaardig middel

Waarom zo moeilijk doen? Het doel van de karmaleer is het bevorderen van (moreel) juist gedrag. Misschien is deze leer een ‘vaardig middel’ van de Boeddha om zijn toehoorders (onder andere brahmanen) te laten ‘omdenken’. Voor hen die dat niet kunnen, zijn er altijd nog de ‘stok’ van de wedergeboorte en de ‘wortel’ van nirvana.

Han de Wit (2014) schrijft over Boeddha’s modus operandi: ‘…hij begon de bestaande begrippenkaders en denkpatronen, waarmee de mensen in zijn tijd vertrouwd waren op te rekken in de richting van zijn visie, als het ware te infiltreren. … Vanuit zijn ontwaakte staat keerde hij bestaande termen eens om en om en onderzocht ze op hun mogelijkheden om zijn visie, zij het ook voorlopig en onvolledig, mee uit te drukken.’

De Boeddha was duidelijk over karma, maar de praktijk blijkt sterker dan de leer. De precieze werking van karma is onontwarbaar en mogelijk is de leer een vaardig middel. Het is dan ook constructiever om de oorspronkelijke vraag, ‘Wat is de relatie tussen sociale rechtvaardigheid en karma?’, te herformuleren in: Wat is de relatie tussen ‘juist handelen’ en sociale rechtvaardigheid? Een andere vraag zou dan zijn: Wat is de relatie tussen compassie en sociale rechtvaardigheid?

Beantwoording van dit soort vragen is voer voor (boeddhistische) academici en een interessant onderwerp voor conferenties. Maar vooral is het werk in uitvoering voor ons allemaal, want ‘juist handelen’ is vooral iets om te doen.

Bronnen

  1. Adam. Buddhism, Equality, Rights. Journal of Buddhist Ethics. volume 20, 2013
    http://blogs.dickinson.edu/buddhistethics/files/2013/09/Adam-Buddhism-final.pdf
  2. Baets, A. Karma in de tijd van de Boeddha, Vrienden van het Boeddhisme, Lente 2014
    http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/2014/karma.html
  3. Blumenthal. Towards A Buddhist Theory of Justice. Journal of Global Buddhism, volume 10, 2009
    http://www.globalbuddhism.org/10/blumenthal09.htm
  4. Buddhism and Social Justice, Complete research proposal. Leiden: Buddhist Studies, 2014
    http://www.buddhismandsocialjustice.com/VICI%20project%20Description.pdf
  5. Karma in Buddhism
    http://en.wikipedia.org/wiki/Karma_in_Buddhism
  6. King. Judeo-Christian and Buddhist Justice. Urban Dharma, volume 2, 1995 http://www.urbandharma.org/bcdialog/bcd2/justice.html
  7. Loy. What’s Buddhist about Socially Engaged Buddhism, Un Zen Occidental, 2004 http://www.zen-occidental.net/articles1/loy12-english.html
  8. Loy. Money, Sex, War, Karma: Notes for a Buddhist Revolution. Boston: Wisdom Publications, 2008.
  9. Loy. Why Buddhism and the West Need Each Other, Huffington Post, 30-07-2013
  10. http://www.huffingtonpost.com/david-loy/why-buddhism-and-the-west_b_3446616.html
  11. Seidel. Macht en mededogen, Vrienden van het Boeddhisme, zomer 2014
    http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/2014/politiek.html
  12. Social justice
    http://en.wikipedia.org/wiki/Social_justice
  13. T’Hooft. De dharma als medicijn, BoeddhaMagazine, nr. 76, voorjaar 2014
  14. Tilakaratne. Justice, Kamma and Dhamma: Does Kamma in Buddhism Make Justice Redundant?, Postgraduate Institute of Pali and Buddhist Studies Colombo, Sri Lanka 2000
    http://www.beyondthenet.net/slabs/dhamma%20and%20justice.doc
  15. Watts (ed). Rethinking Karma, the Dharma of Social Justice. Chiang Mai (Thailand): Silkworm books, 2009.
  16. Boeddhisme en sociale rechtvaardigheid (laatste item: verslag congres Leiden april 2014)
    http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/actueel.php
  17. de Wit. Op zoek naar westerse dharmataal, Vrienden van het Boeddhisme, herfst 2013
    http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/dharmataal.html

 

Dit artikel werd eerder, in november 2014, in het BD geplaatst.

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Geluk Tags: karma, sociale gerechtigheid

Lees ook:

  1. In de serie over karma: sociale rechtvaardigheid en karma
  2. Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
  3. Karma en continuïteit – de filosofie inclusief wedergeboorte
  4. Karma in Oost-Azië

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.