• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Aanwezig-zijn

Aanwezig-zijn

14 juni 2020 door Henk van Kalken

Als je Aanwezig bent, ben je in het hier en nu, in het ergens en gisteren, in  het daar en morgen, in het overal en overmorgen, in het nergens en (n)ooit. Onafgebroken en ononderbroken.
Wat is Aanwezig-zijn? Er zijn mensen die van mening zijn dat Aanwezig-zijn iets heel bijzonders is. Iets wat volkomen afwijkt van onze saaie of turbulente dagelijksheid. Langere tijd dacht ik ook dat Aanwezig-zijn een soort mystieke verhevenheid was. Het was vast een staat waarin je waarneming er één of meer  dimensies bij kreeg.
Laatst zat ik op de fiets en moest trappen, sturen, op kuilen in de weg letten, op het verkeer, overstekend wild, ik moest de route in de gaten houden. En dat allemaal tegelijk. Mijn zintuiglijk gewaar-zijn nam alles in zich op terwijl ik me bewust werd van de zweetdruppels die langs mijn voorhoofd liepen. Mijn edele delen lieten me via pijnsignalen weten dat de tocht wel érg lang duurde. Gedachten, herinneringen  die nergens of soms ergens op sloegen – het verschil bedenken we zelf – kwamen op en gingen weer. Intussen werd ik ingehaald door een jonge vrouw op een racefiets. Ze had een paardenstaart, die achter haar aan wapperde in de slipstroom. Ik vond dat een leuk gezicht, terwijl ik een steen ontweek die op de weg lag. Ik herinnerde me hoe ik ooit door iemand werd ingehaald toen ik zelf nog aan wielrennen deed. Het was ook een vrouw. En ja, dat kon mijn macho-ik natuurlijk niet op zich laten zitten. In die jaren had ik daar best nog veel last van. Ik haalde haar in en reed haar los. Dacht ik. Dropendrover, heette dat in de wielrennerij. Na een minuut hoorde ik hoe iemand achter mij de neusgaten leegblies en kreeg ik op mijn beurt een dropendrover te verwerken. Dezelfde vrouw. Voor enige zelfreflectie had ik geen tijd, deze vernedering moest natuurlijk meteen ongedaan gemaakt worden. Ik zette de achtervolging in. Opnieuw: dropendrover. Toen ze me voor de derde keer nadat we met dit inhaalspel begonnen voorbij zoefde, keek ik, met mijn tong vrijwel op het stuur en in acute ademnood, eens goed naar haar gezicht. Ze grijnsde, liet haar gespierde achterdeel uit het zadel omhoogkomen en gaf me – deze keer definitief –  het nakijken. Het was Keetie van Oosten–Hage, heersend wereldkampioen op de weg. Een vrouw met een indrukwekkende palmares. Zinloos om te proberen dié terug te pakken, moest mijn macho-subpersoonlijkheid tandenknarsend erkennen.
Dat ging allemaal door me heen toen ik op mijn elektrisch ondersteunde fiets zat. Die elektrische ondersteuning mág, op mijn leeftijd. Terwijl ik trapte, stuurde, op kuilen in de weg en het verkeer lette, alert was op de route en overstekend wild, me pijnlijk bewust van mijn zere achterste, de zweetdruppels langs mijn voorhoofd, de jonge vrouw mèt paardenstaart die me het nakijken gaf, en de herinnering aan de grijns van Keetie van Oosten-Hage. Onderwijl hield ik ook nog het display op het stuur in de gaten. Wie had ook maar weer ooit verzonnen dat mannen niet meerdere dingen tegelijk kunnen doen? Gedachten kwamen en gingen, maar dat is geen enkel probleem. Dat hoort bij mijn natuur, dat gedachten komen en gaan. Dus geen bijzondere aandacht aan besteden, tenzij je praktische problemen moet oplossen. Als je meer het Gewaarzijn wilt beoefenen, kun je als grondhouding instellen dat je gedachten niet volgt. Doe je dat wel, en laat je jezelf afleiden, bent je minder tot niet in Gewaarzijn. Dat is niet zo eenvoudig, maar ook niet erg. Het wordt pas een probleem als je vindt dat het een probleem is.
Autorijden is een minder poëtische metafoor. Oplettendheid op het verkeer en de weg, mag je hopen. Terwijl je in gesprek bent met een medepassagier. Of luistert naar de radio. Je zintuigen geopend, terwijl de oplettendheid op de veiligheid en de rijvaardigheid blijft.
Intussen bleef ik me, trappend en sturend, volledig bewust van al het andere om mij heen en in mijzelf. Aanwezig in al mijn waarnemingen.
Sommige mensen denken dat ze Aanwezig-zijn moeten beoefenen op een kussentje, of in een tempel in doodse stilte, afgesloten van storende omgevingsfactoren. Flakkerende kaarsjes, kringelende wierook, ogen gesloten en hun adem volgen. Of mantra’s zingen. Naar gedachten kijken. En je goed voelen, of juist niet. Of contempleren over de Vergankelijkheid. En dat, terwijl één of meer boeddhabeelden vanaf een altaar glimlachend toezien. Het kan nóg eenvoudiger. Een stukje gaan fietsen, bijvoorbeeld. Of wandelen. Met alle zintuigen wijd open.
In volledige, spontane Aanwezigheid.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid Tags: aanwezig zijn, dropendrover, Keetie van Oosten-Hage, racefiets

Lees ook:

  1. Het coronavirus – mondkapjes
  2. In quarantaine
  3. Tijd voor verontwaardiging
  4. Dood door … wat?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    14 juni 2020 om 20:33

    Als men het heeft over aanwezig zijn in het hier en nu, bedoeld men eigenlijk ’tegenwoordigheid of helderheid van geest’. Het is onzinnig te beweren dat iemand niet hier en nu is, waar zou hij/zij anders kunnen zijn, tijdreizen kan alleen nog maar in de ruimtevaart en dan ook nog niet meer dan een paar minuten.

  2. Henk van Kalken zegt

    15 juni 2020 om 11:41

    Waarom zegt ‘men’ dan niet tegenwoordigheid of helderheid van geest? Met ‘hier’ wordt waarschijnlijk de plek waarop je staat en de omgeving die je waarneemt bedoeld. Maar omdat alles met elkaar verbonden is, geen begin of einde heeft is het in feite nutteloos om iets ‘hier’ te noemen (anders dan in het spraakgebruik). Hetzelfde geldt voor ‘nu.’ Juister, maar ook niet heel precies, zou de term ‘Aanwezig-zijn’ zijn.

  3. Piet Nusteleijn zegt

    15 juni 2020 om 12:18

    Waarom toch ingewikkeld?
    Nu is gewoon nu.
    Hier is gewoon hier.
    Je bent altijd aanwezig, ook al ben je totaal van de kaart of vergeetachtig, of slaperig of dommig bezig.
    Met veel aandacht heb ik “aanwezig-zijn” gelezen.

    Maar wie of wat kijkt er naar gedachten?
    “Als je Aanwezig bent” , zo stapt Henk op zijn fiets.
    Wie of wat is die “je”. Dát is zo interessant.
    Wie of wat is die “je” die altijd aanwezig is.
    Met “helderheid van geest” (clean denken) gaan we proberen de vraag te beantwoorden.

    • Henk van Kalken zegt

      15 juni 2020 om 16:57

      Aanwezig in – idealiter – helder waarnemen.
      En ‘Je’ bestaat niet anders dan tijdelijk en in elkaar geflanst. Er bestaat geen waarnemer die naar gedachten kijkt. Hetgeen ‘je’ er niet van te weerhouden hoeft om het toch te doen.

  4. Ardan zegt

    15 juni 2020 om 18:20

    Erg goed artikel. Humoristisch. Prachtig geschreven. Bedankt!

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.