• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2020 – dag 108 – opzouten

Het jaar 2020 – dag 108 – opzouten

17 april 2020 door Joop Ha Hoek

Er was bijna een andere man als de historische Boeddha in ons leven verschenen. Maar hij werd weggeconcurreerd. Dat zit zo. Gotama zat onder zijn Bodhiboom om te ontwaken. Een kilometer verderop aan de stroom zat een andere man op zijn verlichting te wachten. Deze man, Immanuel Stillher genaamd, was van eenvoudige komaf en zeker geen prins, zoals Gotama genoemd wordt. Maar hij was niet dom en had in de gaten dat lijden lijden veroorzaakt.

‘Ik ben even weg, naar de rivier en de boom, wacht maar niet met het eten op me,’ zei Immanuel  op een dag tegen zijn vrouw Indarah. ‘Okay’, zei ze. Immanuel had vaak met haar over het lijden gesproken als hij terugkeerde uit de stad waar zij woonden. Daklozen, voedselbanken, list en bedrog van plaatselijke politici, machtswellustelingen. ‘Ik heb een methode ontwikkeld om daar iets aan te doen, een soort training om goed te doen en het kwade te laten,’ zei hij op een keer tegen zijn vrouw. Zij keek daar niet van op, haar man was een humaan mens. En zeker geen fantast.

In hun huis was het te druk met al die jengelende kinderen, die hij toch liefhad. Hij had behoefte aan stilte, de schaduw van een boom, het rustige geluid van kabbelend water, de roep van een ooievaar, om zijn ei te kunnen leggen. De Weg, noemde hij die. Een betere en eerlijke verdeling van kapitaal, goederen, geluk voor de gewone man. Minder lijden, meer bezit. Vastigheid, werk, brood op de plank.

Immanuel wist dat hij iets unieks in handen had, dat hij er wereldberoemd mee kon worden, al ging het hem daar natuurlijk niet om. Hij kuste zijn vrouw, gaf de grootste en brutaalste zoon een draai om de oren, klom op zijn Aziatische ezel en toog rivierwaarts. Aan de oever zette hij zich onder een boom, er was geen ooievaar te zien, en verheugde zich op zijn toekomst en die van zijn volgelingen die hem en De Weg zeker zouden erkennen. Hij glimlachte en begon afstand te nemen van de hebzuchtige duivels in zijn brein. Het wachten was op het beven van de aarde en zijn geboorte als  Ontwaakte, de Boeddha.

Een kilometer verderop zat Gotama aan de oever van dezelfde stroom onder een boom. Ook hij droomde van een glorieuze toekomst als de Verhevene. Alvorens in diepe meditatie te gaan keek hij tevreden om zich heen. Hij schrok. Heel in de verte zag hij een kopie van zijn eigen situatie.  Een man, een boom. ‘Wat krijgen we nou, concurrentie?’ Dat kon hij er net niet bij hebben, wie is die vent? Zijn hele toekomst als Boeddha, de ontwaakte, de verhevene, liep gevaar. Daar had hij het huis van zijn ouders niet voor verlaten. Hij kon er ook niet terugkeren, hij de thuisloze, voor zijn familie, zijn vrouw zou hij voor aap staan. Het zou ook niet in de mythe passen die over hem zou ontstaan. Hij besloot op te treden, zijn toekomst hing er van af.

Gotama liep naar de man toe en riep: ‘Hé, jij, opzouten, kerel, wie denk je wel dat je bent?’ ‘Scheer je weg’. De zes brahmanen achter de bosjes verstopt lachten in hun vuistje. Daar zat die Gotama, die ze altijd aansprak op hun morele gedrag, toch mooi met de gebakken peren. Gotama begon te dreigen met gevangenneming van Immanuel, door zijn vrienden, latere koningen en keizers, en Immanuel raakte daardoor geïmponeerd, want de gevangenissen in die tijd in India stonden niet erg goed bekend.

‘Je hoeft niet zo agressief te doen, ik ben al weg. Jij je zin’. Immanuel stapte op zijn ezel en opende de deur van zijn woning. ‘Nu al terug,’ sprak zijn vrouw, ‘ik heb een bord minder gedekt.’ Immanuel: ‘D’r zat een vreemde vent aan de oever die mij begon te bedreigen omdat ik zijn concurrent zou zijn. Wat een gedoe. Doe mij maar een bordje rijst.’

Zo werd Gotama de historische Boeddha, terwijl de verlossingstheorie van Immanuel zeker niet slechter was.  Misschien wel briljanter en effectiever. En er in de loop van de tijd tientallen aspirant boeddha’s aan oevers en onder bomen de verlossing bereikten maar niet aan bod kwamen omdat ze hun pr niet goed op orde hadden. Niemand kan hun naam meer noemen.

Zo gaat het in het leven, het gaat er niet om wat je bedenkt of doet, wie je bent, maar dat je je zaakjes goed etaleert, onder de aandacht van mensen brengt. Je verzekert van invloedrijke vrinden. Zo gaat het. Met Immanuel is het goed afgelopen. Hij leerde het vak van timmerman en zag hoe het boeddhisme zich ontwikkelde. Hoe velen de mens Gotama als een God zien, hem aanbidden, en hoe sommige boeddhistische organisaties zich ontwikkelden tot commerciële instellingen. En dat er in naam van het boeddhisme oorlog en strijd wordt gevoerd.

Zijn vrouw vroeg op een dag aan hem of hij geen spijt had dat hij geen boeddha was geworden. Dat hij die Gotama geen draai om de oren had verkocht en zich weg had laten jagen. ‘Liefje,  ik heb het boeddhisme niet nodig om als een rechtvaardige te leven. Ik heb jou en de kinderen, mijn familie en vrienden. Mijn eigen sangha. En ik weet dat het lijden niet opgeheven kan worden, dat het een geestelijk proces is om er geen last van te hebben. Dat boeddhisten, zo noemen ze zich, ook maar gewone mensen zijn met al hun onhebbelijkheden en fratsen. Een etiket om je te onderscheiden en soms op de borst te slaan. Wij en zij.’  Hij keek Indarah diep in de ogen en was verliefd. Ze leefden nog lang en gelukkig.

Dit sprookje zou zich nog vaak herhalen. Honderden mannen oefenden zich klem aan de borders van de rivier onder de boom om hun boodschap te verkondigen. Ze hadden de pech dat er toen nog geen Facebook was en andere zogenoemde sociale media. Ze verdwenen met al hun kennis met de stroom mee.

De ooievaar kraaide 3 keer.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en er.en onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: bodhjiboom, concurrentie, ontwaken

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 289 – ontwaken
  2. Is er überhaupt verschil tussen genot en teleurstelling?
  3. Het jaar 2017 – de honderdenachtennegentigste dag – wedergeboorte
  4. Het jaar 2020 – dag 244 – schijf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    18 april 2020 om 09:09

    Wat lees ik nou? Wie heeft dit geschreven?
    ’s kijken…Joop Ha Hoek.
    Briljant!
    Hem even laten weten.

  2. Henk van Kalken zegt

    18 april 2020 om 09:14

    :-)Hihi, later is hij nog eens gereïncarneerd als Immanuel Kant, maar hij was intussen van zijn eigen leer afgedwaald. Rationeel denken, zo dualistisch als de klere, dat soort dingen. En ook hiermee wist hij het lijden niet op te heffen. We zullen het zelf moeten doen, ben ik bang.

  3. Annigje Winkel zegt

    18 april 2020 om 12:13

    Wie heeft het mannetje in de stoel gemaakt?
    Heel goed!
    Groet,Annigje Winkel

    • Joop Ha Hoek zegt

      18 april 2020 om 12:35

      Beeldend kunstenaar Anna Konter.

  4. Roni Klinkhamer zegt

    18 april 2020 om 12:15

    Heel grappig en verhelderend, verfrissend.
    precies wat een ouwe heartist nodig had: verf-rissend.
    Thanxx Joop. Tijdje niet langsgeweest, maar nu kom ik weer vaker om een hoekje kijken bij je.
    Keep up the good spirit!

    • Henk van Kalken zegt

      18 april 2020 om 12:40

      In het kader van de Taalkracht: Hou omhoog, de geest!:-)

  5. Zeshin zegt

    18 april 2020 om 13:25

    Joop ik weet dat je geen boeddhist bent maar de dharma volgt, zul je uitkijken dat de grond niet onder je voeten wegzakt.

    • Joop Ha Hoek zegt

      18 april 2020 om 13:29

      De Grond heeft vele Vaders, Zeshin.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.