• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » ‘Stoppen met aanstelling hoofdlijnhouder Nyingmatraditie vereist moed en durf’

‘Stoppen met aanstelling hoofdlijnhouder Nyingmatraditie vereist moed en durf’

11 februari 2020 door de redactie

De bekende boeddhistische vajrayana leraar Dzongsar Khyentse rinpoche zegt verheugd te zijn over de beslissing om te stoppen met de aanstelling van de zogenoemde hoofdlijnhouder in de boeddhistische Nyingma traditie. De wegens seksueel wangedrag omstreden Sakyong Mipham, leider van Shambhala International, is zo’n lijnhouder en erfde die titel van zijn net zo omstreden vader Chögyam Trungpa.

Mipham (1963) was tot zijn terugtreden wegens beschuldigingen van seksueel wangedrag boeddhistisch leraar uit de kagyü- en nyingmatradities van het Tibetaans boeddhisme. Tegen het besluit van het bestuur van Shambhala International om hem deze zomer weer in te zetten is binnen de diverse Shambhala organisatie veel verzet gerezen.

Dzongsar Khyentse rinpoche schrijft in een artikel in DharmaNews dat hem te midden van het hartverscheurende nieuws over de bosbranden in Australië en het Wuhan-coronavirus, een goed bericht bereikte, althans voor hemzelf. Dat was het horen van het besluit van de Nyingmapa om te stoppen met het aanstellen van een rinpoche als hoofdlijnhouder van de Nyingma-traditie.

Dzongsar Khyentse rinpoche: ‘Het is de moeite waard om te onthouden dat het hele fenomeen van “stamhoofd” of zelfs kloosterhoofd voortkomt uit onze menselijke behoefte aan organisatie, hiërarchie, verantwoording, enzovoort. En zoals alle menselijke systemen hebben dergelijke inspanningen enige voordelen opgeleverd, maar ook veel verwarring.

In het geval van Tibetaanse boeddhistische hiërarchieën wordt de zaak verder gecompliceerd door de tantrische begrippen “goeroe” en “wortelgoeroe”. Als gevolg daarvan kunnen veel mensen dan geen onderscheid maken tussen een persoonlijke goeroe en een stamhoofd. Maar het hoofd van een stamboom of traditie is niet noodzakelijkerwijs iemands stamgoeroe. Het schept dus enorme verwarring als mensen hun spirituele reis onder leiding van hun persoonlijke goeroe verwarren met het verkeerde idee dat ze moeten doen wat hun stamhoofd zegt.

Gedurende de geschiedenis van het Tibetaanse boeddhisme tot aan de moderne tijd was het idee van één enkel hoofd van de Nyingma-lijn volkomen onbekend. Elk klooster had zijn eigen hoofd, en sommige grote en machtige zoals de Kathok- en Mindrolingkloosters hadden een sterke spirituele en temporele invloed. Maar het is het vermelden waard dat veel van de grootste meesters zoals Longchenpa, Jigme Lingpa en Patrul Rinpoche, die de meest significante invloed hebben gehad op de Nyingma-lijn, tradities en leer, nooit een zetel hebben gehad als krachtig klooster-, lijn- of organisatiehoofd.

De gewoonte dat één persoon het hoofd van de hele Nyingma-lijn wordt, ontstond pas in de jaren zestig van de vorige eeuw. Gezien de situatie in die tijd, kan deze vernieuwing toen haar doel hebben gediend. Maar het wordt steeds duidelijker dat deze nieuwe gewoonte mensen zoals ik heeft gedwongen om zich af te vragen of de vroegere voordelen ervan nu wel ruimschoots opwegen tegen het kwaad en de verwarring die zo’n positie de laatste tijd heeft gecreëerd.

In de tijd van Kyabje Dudjom rinpoche, Dilgo Khyentse rinpoche en dergelijke waren zulke meesters zo onwrikbaar als bergen, zo ondoorgrondelijk als de oceaan en zo onmeetbaar als de hemel. En dus waren hun regeerhoofden als overleveringshoofden leerboekmodellen van Sun Tzu’s generaal in de Art of War (Kunst van de Oorlog), die onbetwistbaar gezag handhaaft zonder er ooit bij betrokken te zijn.

De kans op zo’n leider in deze tijd is erg klein. Ten goede en ten kwade is de wereld, zoals we allemaal weten, de laatste 25 jaar zo veranderd. Terwijl het vroeger jaren duurde om de leer van de Boeddha naar enthousiaste aspiranten te brengen, duurt het nu slechts een paar momenten om de livestream-onderricht aan studenten die geen directe toegang hebben te geven. Maar ook dingen die vroeger jaren nodig hadden om te ontaarden en te bederven, kunnen nu in een oogwenk worden bedorven.

Om al deze redenen is de recente beslissing, aangekondigd door het Nyingma Monlam Comité en geïnspireerd door het wijze advies van Kyabje Shechen Rabjam rinpoche, om een einde te maken aan de recente gewoonte om een rinpoche als stamhoofd aan te stellen, zo’n welkome gebeurtenis.

Voor iemand die oprecht een spirituele weg volgt ter wille van de verlichting, gaat er door deze beslissing niet of nauwelijks iets verloren. Immers, zulke individuele beoefenaars zullen altijd hun goeroe – die misschien wel de eenvoudigste yogi of monnik of non is – in hun hart en hoofd hebben als de meest oppermachtige meester.

Tegelijkertijd hebben we veel geleerd door te zien dat het minimale seculiere voordeel van het hebben van een overleveringshoofd sterk wordt gecompenseerd door de ziekmakende jaloezie, verdeeldheid, competitie, verkeerde opvattingen en begoochelende bekrompenheid die zulke posities kunnen creëren. Als gevolg van wat we hebben meegemaakt, ben ik niet de enige die nu de noodzaak ziet van drastische veranderingen als we het boeddhadharma in het algemeen en het Tibetaanse boeddhisme in het bijzonder effectief willen propageren en behouden.

De veranderingen die nodig zijn zullen enorme moed, durf en openhartigheid vergen, maar ik heb nu een beetje reden om optimistisch te zijn dat we dergelijke veranderingen ook daadwerkelijk zullen zien aankomen. Als we zelfs maar aan die enorme taak beginnen, dan is dit besluit van de Nyingma Monlam-commissie een heel, heel goed begin.’

Bron Dharma News

Een hoofdlijn(houder) in het boeddhisme is een lijn van overdracht van de boeddhistische leer die “theoretisch is terug te voeren op de Boeddha zelf”. De erkenning van de overdracht kan mondeling zijn, of in documenten worden gecertificeerd. Verschillende takken van het boeddhisme, waaronder Chan (inclusief Zen en Seon) en het Tibetaanse boeddhisme houden gegevens bij van hun historische leraren. Deze verslagen dienen als een validatie voor de levende exponenten van de traditie.

Categorie: Boeddhisme, Mahayana, Tibetaans boeddhisme Tags: Dzongsar Khyentse Rinpoche, einde systeem, hoofdlijnhouder, Nyingma-lijn, Sakyong Wangmo, stamhoofd

Lees ook:

  1. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  2. TV de Boeddhistische blik – visions of a teacher
  3. BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.