• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Ksaf – In en uit contact

Ksaf – In en uit contact

26 november 2019 door Ksaf Vandeputte

Mark Epstein heeft een mooie uitdrukking voor hoe we aandachtig, hoe we echt aanwezig kunnen zijn: meegaan met ‘de stroom van zijn’. Aanwezig zijn is attent zijn voor niet alleen wat opvalt, maar ook voor de kleine dingen. Aanwezig zijn is ook opmerken dat de stroom van zijn soms stokt als we in een neurotisch patroon zitten. Als we dat patroon opmerken, kunnen we zakken naar waar die stroom weer in beweging komt. Zakken naar de grondstroom in ons. Fritz Perls, grondlegger van de Gestalttherapie zei: let er op wanneer je contact onderbreekt. Als je jezelf wil terugtrekken, maak daar dan een bewuste keuze van. Dan pas kan je daarna ook kiezen om weer in contact te zijn.

Bij Perls ging dat vooral over contact met mensen maar in wezen is het hetzelfde met ons contact met de stroom van het leven. Als we suf, moe of overprikkeld worden, kunnen we pas nadat we ervoor kozen om ons terug te trekken en te rusten, weer echt in contact komen met het hele leven, met onze levenskracht.

Vaak zitten we in een schemerzone, niet helemaal alleen, maar ook niet helemaal in contact met de ander of het andere. Die schemerzone lijkt op wat we doen als we bang zijn. Angst doet ons bevriezen, het dier in ons houdt zich stil in de hoop dat het roofdier ons niet zal opmerken en vanzelf weg gaat. Maar onze angst is meestal psychisch en die angst gaat niet vanzelf weg. We hervallen vaak in oude angst voor iets of iemand bedreigend, terwijl dat iets of die iemand er allang niet meer is. De enige realistische uitweg is zakken naar de zone van rust onder de emotie. Vaak is dat letterlijk zakken: die zone van rust kan je het duidelijkst ervaren in een plek net onder de navel. De plek die Japanners onze ‘hara’ noemen. Karlfried von Dürckheim noemde dat ons ‘zwaartepunt’ of ‘ons dragende midden.’ En met midden bedoelde hij zowel het midden van ons lichaam als van onze psyche. Tussen te felle emoties, te koele gedachten en te opzettelijk streven blijven. Daar in dat centrum zitten stilte, rust en zelfvertrouwen, tenminste als we de tijd nemen om te wachten op een impuls van onze levenskracht. Die wil het liefst weer stromen, mee met de reële mogelijkheden die het leven op elk moment biedt. Als we in contact zijn met onze hara, kunnen we gerichter luisteren naar onze diepste beweegredenen.

Ook in contact met anderen is echt luisteren een van de moeilijkste aspecten. Ofwel praat ik honderduit en verdwijnt op dat moment de ander. Ik blijf in mijn eigen binnenruimte en hou een monoloog. Misschien praat ik zoveel omdat ik me vervreemd, eenzaam en bang voel. Maar die toestand verandert niet, zolang ik… over de ander heen praat. Ofwel ben ik helemaal in de ban van de ander en vergeet ik mijn eigen gezichtspunt. Ik ben dan helemaal ‘daar’, bij de ander. Als het een geliefde is, kan het lijken alsof ik helemaal samenval met hem of haar. Wat een kinderlijke illusie is.

Ik kan dus best zowel naar de ander luisteren als naar mijn eigen reacties. In westerse filosofische termen: ik kan mijn eigen oordeel best opschorten, mijn eigen oordelen even ’tussen haakjes zetten’. Pas als ik voldoende heen en weer pendel tussen mezelf en de ander, ontstaan er momenten van ontmoeting, ergens tussen ons in. In die tussenruimte is het voortdurend in beweging, terwijl ik meestal het gebeuren probeer te begrijpen, te ‘vatten’, dus vast te pinnen. Daarom is meegaan met ‘de stroom van zijn’ voor mij zo’n mooie reminder.

Omslagfoto Joop Ha Hoek.

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: aanwezig, de ander, Fritz Perls, Ksaf Vandeputte, luisteren, ontmoeting

Lees ook:

  1. Ksaf – In en uit contact
  2. Donald Trump – ‘Gewoon een ander groot ego aan de macht’
  3. Ksaf – Wees een liefdevol eiland voor jezelf
  4. Wat zou de Boeddha doen? (2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.