In de aanwezigheid van Indiase en buitenlandse boeddhistische toegewijden zijn afgelopen zondag na een woordenwisseling in de beroemde Mahabodhi tempel in Bodh Gaya, Bihar, India, twee boeddhistische monniken aan het knokken geslagen. De tempel is aan van de meest heilige boeddhistische heiligdommen. Boeddha zou 2600 jaar geleden onder de bodhiboom de verlichting hebben bereikt. Later is op die plek een tempel gebouwd.
De aanwezigen, onder wie de hoofdmonnik van de tempel, waren geschokt door het gedrag van de monniken. De politie onderzoekt de kwestie en is op zoek naar de monniken die waarschijnlijk uit Bihar afkomstig zijn. Het incident gebeurde tijdens het zogenoemde Chivardan-programma dat wordt georganiseerd om het eind van Varshavas, een meditatie van drie maanden door boeddhisten, tijdens het regenseizoen te markeren.
Daishin zegt
Tjonge, is dat nu zo byzonder dat twee monniken vechten?
Ruud van Bokhoven zegt
Een vechtpartij is helaas niets bijzonders en een woordenwisseling evenmin.
Als mens ben je nu eenmaal verschillend en zijn meningen vrij divers.
Als boeddhist en monnik zou je moeten verwachten dat zij de dharma toch zouden moeten kennen en het gesprek alleen tot een woordenwisseling kan houden en zich zal onthouden tot een gevecht.
Een kwestie van boeddhistische beheersing.
Zeshin zegt
Tsja maar niet iedereen heeft er voor gekozen om monnik te worden en zitten toch als monnik in een klooster. Als je in Japan in een priester familie word geboren word je geacht je vader op te volgen. En als je binnen de Yakuza het grondig verpruts hebt krijg je vaak 2 mogelijk heden. Of je scheert je hoofd kaal, of je pleegt seppuku. Wij leven in een vrij land en zijn verbaast dat er landen zijn waar die vrijheid niet bestaat. Tot voor kort ging de oudste van een Katholiek gezin verplicht naar het seminarie. Ik denk dat daar ook wel flink gevloekt en vervloekt werd en ook gevochten. We leven in een rare wereld.
bolletje zegt
Ja, mee eens. Je bent dan wel monnik, maar mensen zijn niet heilig. Ieder mens heeft nou eenmaal haat in zich. Dat ontkennen, gaat leiden tot een grote backlash. Boeddha zou waarschijnlijk gezegd hebben, denk ik, vechten is verlangen, is lijden. En als je mijn leer aanhangt, wil je waarschijnlijk niet lijden. Dus dan kan je beter ( voor je eigen welzijn) niet vechten. Maar als je het wel doet, is het je eigen probleem.