• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 220 – 16 minuten

Het jaar 2019 – dag 220 – 16 minuten

8 augustus 2019 door Joop Ha Hoek

Gisteren was ik bij een in aanleg boeddhistische vriend. Hij mediteert niet meer omdat al zijn handelingen geënt zijn aan en op het boeddhisme. Er zijn meer mensen die zo denken. Ze houden automatisch de middenweg aan. Geloven ze.

Ik sprak met hem over de opleiding tot boeddhistisch stervensbegeleider. Het onderwerp kwam ter sprake vanwege de hoge leeftijd van zijn moeder. Hij gelooft wel dat je iemand kan opleiden tot boeddhistisch stervensbegeleider, ik niet. Alsof mijn vriend zelf zo’n opleiding heeft gevolgd begon hij te vertellen over wat je allemaal op zo’n opleiding leert. Het bardo, de tussenstaat, boeddhistische winden, het opgaan van de zintuigen, wanhopige stervenden die krijsend van angst in hun bed liggen, psychische gesteldheden, angst en onmacht, het kwam allemaal voorbij. Dat leer je allemaal op die opleiding, zei mijn vriend. O ja, sprak hij, hysterie veroorzaakt door lichaamseigen chemicaliën in je lijf duurt nooit langer dan 16 minuten, daarna kan je op een rustige wijze met de stervende praten.

Waarover, vroeg ik.

Dat de dood onafwendbaar is, we gaan er allemaal mee te maken krijgen, zei mijn vriend.

Plotseling wendde ik gezeten op de mooie bank van mijn vriend een naderende  hartstilstand voor. Ik greep naar de borstkas  en keek verkrampt.  Wat zeg je nu met al jouw theoretische kennis tegen mij als doodgaander, vroeg ik. En niet zeggen: dek maar een bordje minder.

Mijn vriend: ‘Ik zou aan jou als boeddhist de fases beschrijven van het stervensproces, dat de zintuigen afnemen, helderhorendheid nadert. Het bardo.’ Ho ho, zei ik, ik ben van de theravadarichting en ken geen bardo- dat ooit door mensen zelf verzonnen is. Misschien de wedergeboorte dan, zei mijn vriend. Daar geloof ik niet in, zei ik. Ik zou kunnen voorlezen uit het Tibetaanse dodenboek, zei mijn vriend. Daar heb ik niks aan, want ik ben islamiet die toevallig in het boeddhistisch hospice  terecht gekomen ben.

Mijn vriend begon steeds harder te praten, naderde de 16 minutengrens. Ik heb genoeg van dat populistische gezeik van jou, sprak hij.

Ik zei: ‘Zie je dat we elkaar nu genaderd zijn. Er valt niets te begeleiden als dat is aangeleerd. Dat gevoel moet vanuit je hart komen, net zoals veel ouders van hun kinderen houden of mensen van elkaar. Geen aangeleerde handelingen. Doodgaan doe je in een eentje.’

Ik vertelde mijn vriend dat ik aan het sterfbed van mijn vader-enkele uren voor zijn heengaan, helemaal niet sprak over de dood, omdat ik me dood niet kan voorstellen. En hij ook niet. Ik was bij hem en sprak over vroeger. Mijn vader zelf sprak ook niet over dat moment dat onafwendbaar was. Zijn lichaam was al in ontbinding, alleen zijn hart sloeg en zijn geest was helder. Een verpleegkundige die de kamer binnen kwam zei: ‘Man stop er toch mee.’

Dat was een sterk staaltje van stervensbegeleiding. Het was een RK-ziekenhuis waar mijn vader per ongeluk in terecht gekomen was. Ze kenden het woord euthanasie niet eens om mensen uit hun verschrikkelijke lijden te verlossen.

Wat me bij is gebleven is de stille berusting bij  het afscheid van mijn ouders, broer en zus. Vrienden ook. Collega’s, dieren, mensen die ik kende of op mijn pad kwamen. De dood kent geen coördinatie.

Mijn eigen sterven op de bank  was van korte duur en er was een zalig moment toen ik van mijn koffie nipte. Op de tv hoor je een deuntje als je de koffiecommercial van DE ziet. Mijn vriend was toe aan iets sterkers maar hij is boeddhistisch geheelonthouder. Ik zag zijn lijden.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd. Of te twijfelen aan het nu. Of gepensioneerde uitvreter te worden.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: begeleider, JoopHoek, sterven

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 65 – terugtreden
  2. Het jaar 2017 – de driehonderdenelfde dag – leuk doodgaan
  3. Jotika Hermsen – Sterven en herrijzen
  4. Het jaar 2019 – dag 261 – knolrust

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Daisy zegt

    8 augustus 2019 om 22:42

    Haha, briljant!

  2. Wulf zegt

    9 augustus 2019 om 14:44

    Als ik niet rustig blijkt te kunnen sterven dan wil ik wel wat liefdevolle hulp. Maar natuurlijk niet via theoretische regeltjes.

    • Joop Ha Hoek zegt

      9 augustus 2019 om 17:17

      Hulp waarin, Wulf. Hoe zie je je dat voor je?

      • Gerry Verbeek zegt

        9 augustus 2019 om 19:29

        Joop, ik wil dit stuk voorgelezen op mijn sterfbed, zodat ik mezelf kan doodlachen.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.