• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De draagbare Tydeman

De draagbare Tydeman

13 februari 2019 door de redactie

Spiritueel leider Niko Sojun Tenko Roshi (Nico Tydeman) van Zen Centrum Amsterdam (ZCA) legde per 1 januari van dit jaar het leiderschap van de sangha neer. In een overdrachtsceremonie op 8 januari werden zijn opvolgers Joke Huiberts, Lolit ten Hengel, Marieke Heijman en Julia Veldkamp geïnstalleerd . Zij gaan gezamenlijk zorg gaan dragen voor het geestelijk leiderschap van het centrum. Tydeman zelf ontving een bijzonder cadeau: De draagbare Tydeman, een verzameling van 63 interviews.

Hieronder het afscheidswoord van Tydeman:

Wat was het een mooie afscheidsavond! We waren met velen. Tijdens de ceremonie van overdracht was ik diep geroerd door het stille zitten, het gezamenlijk zingen, de gathas – de dharmawoorden – van Joke, Lolit, Marieke en Julia, het buigen, de muziek. En daarna volgde voor mij een volkomen verrassing: de toespraak van Jacqueline Oskamp, waarbij ze mij de Zensor overhandigde, dit maal geheel in ‘glossy’ stijl en ‘De draagbare Tydeman’, een prachtig uitgegeven verzameling van drieënzestig interviews, die we tussen 2003-2018 samen voor de Zensor maakten.

Wat een geschenk! Ik was er beduusd van. Er is ‘De draagbare Nietzsche’, ‘De draagbare Freud’, ‘De draagbare Spinoza’, maar ‘De draagbare…?’

Ik ben jullie heel erg dankbaar en in het bijzonder het bestuur, de leraren, Jacqueline, de ontwerpers Anchorette en Alfred, en allen die hebben meegewerkt.

Die avond was niet alleen een afscheid. Er toonde zich ook een toekomst. Natuurlijk, voor leraren en leerlingen zal het wennen zijn. De zendo zal opnieuw moeten uitgevonden worden. Maar dit ‘uitvinden’ is een typisch kenmerk van spiritualiteit. Ook al is er de traditie met zijn soms reeds lang beproefde vormen, raadgevingen en teksten de overlevering wordt pas levend dankzij de actualiteit. Zonder relevantie voor de hedendaagse werkelijkheid is een traditie levenloos, hooguit historisch interessant. Wat betekent dat traditie altijd een ‘nog niet’ als opgave in zich draagt: nog niet geformuleerd, nog niet ontdekt, nog niet ervaren. In zoverre is een traditie met al haar wijsheid nooit af. Zij moet in het heden, een zeer ingewikkeld cluster van factoren, uitgevonden en beoefend worden. In dit niet-weten van dit nog-niet ontvouwt de Weg zich onder onze voeten.

Ook voor de leraren geldt dit voortdurend actualiseren van de Weg. Niet alleen moeten zij zorg dragen voor hun eigen, individuele nooit eindigende ontwikkeling, zij dienen ook hun leraarschap aan een voortdurend onderzoek te onderwerpen: wat ga ik vertellen? Welke woorden? Welke verhalen? Waar toont zich nu onze spirituele werkelijkheid in het nieuws, de muziek, de literatuur, de schone kunsten, in de oude teksten? Welk ritueel is nu geschikt? Wat vertellen mijn leerlingen mij?

Ook voor mij, nu ik afscheid heb genomen, gaat deze zoektocht voort. Het einde ervan zal niet eerder komen dan met de dood. Zelfs dit weet ik niet zeker.

De ervaring van onze beoefening wil gecommuniceerd worden. Want de geest is overvloed, stroomt en vloeit over. Vandaar de sangha. En we communiceren onze beoefening meer nog dan met woorden en gesprekken vooral met onze aanwezigheid en onze gezamenlijke zazen.

Er is in mij een sluimerend verlangen om af en toe eens mee te komen zitten op de zitavond. Wie weet.

Niko Sojun Tenko Roshi

Bron nieuwsbrief ZCA.
De draagbare Tydeman
Drieënzestig gesprekken met Nico Tydeman 2002-2018
Auteur: Jaqueline Oskamp
Vormgeving: Anchorette Koolman & Alfred Marseille
Zen Centrum Amsterdam 2018
Bestellen via E info@zenamsterdam.nl
Kosten: € 15
IBAN NL09 INGB 0002 9293 55,
t.n.v. Zen Centrum Amsterdam.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Zen Tags: afscheid Tydeman, draagbare tydeman, Nico Tydeman, Niko Sojun Tenko Roshi, ZCA

Lees ook:

  1. Herrie binnen Zen Centrum Amsterdam over bezoek omstreden Dennis Genpo Merzel
  2. Nico Tydeman (76) treedt terug als geestelijk leider ZCA
  3. Morgen overdracht geestelijk leiderschap ZCA door Niko Tenko Roshi
  4. De playlist van zenbeoefenaar en pianist Xavier Boot

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!
    • Leven in Thailand – vriendin
    • Meester tussen vorm en leegte
    • Het jaar 2023 – dag 33 – muur

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens