• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2018 – de tweehonderdendrieenzestigste dag – dakpan

Het jaar 2018 – de tweehonderdendrieenzestigste dag – dakpan

21 september 2018 door Joop Ha Hoek

Bijna altijd neem ik waar ik ook ben afscheid met de woorden: ‘Misschien tot ziens.’ Dat roept vrijwel altijd reacties op, in de zin van ‘zeker wel’ en ‘zo erg zal het toch niet zijn’. Sommigen staren mij verbijsterd aan.

Dat voorbehoud maak ik omdat ik op sterven na dood ben, net als alle levende wezens op deze aarde. Niet omdat het acute stervensproces is ingetreden- tenminste, ik ben me daar niet van bewust, maar omdat er geen zekerheid is dat er een tot ziens is. Het sterven -de vergankelijkheid, een begin en een eind- is sinds mijn geboorte aanwezig en het stervensproces- dat een eind maakt aan mijn huidige ik dat niet van zichzelf bestaat, kan op elk moment plaatsvinden.

Het boeddhisme is gericht op de verlichting, het ontwaken, waardoor er geen wedergeboorte meer plaats vindt. Er is een weg naar die verlichting. De Boeddha legde uit: ‘Dit, monniken, is de edele waarheid van het pad dat leidt naar de opheffing van lijden: Het is eenvoudigweg het Edele Achtvoudige Pad, namelijk: Begrijpen wat lijden is, de oorzaak van lijden begrijpen, de opheffing van lijden begrijpen, het pad begrijpen dat leidt naar de opheffing van lijden door juiste gedachten / juiste intenties / juiste bedoelingen, juist handelen, juist spreken en zo voort.’

De boeddhistische leer is in de kern gericht -zolang er geen verlichting is bereikt – op het trainen van de geest om op een kalme en heldere wijze de overgang tussen sterven en wedergeboorte mogelijk te maken. Behalve meditatie, de training, oefenden wij, de studenten, met onze leraar in een boeddhistische setting in het figuurlijk ontleden van ons lichaam, dat ook niet van zichzelf bestaat en alleen maar het voertuig is van onze geest.

In zo’ oefening ontdeden we ons figuurlijk van onze huid, organen, pezen en spieren, sappen en afvalstoffen, ik meen 32 delen en onderdelen- om uiteindelijk tot het geraamte te geraken, dat ook uit elkaar werd gehaald. Daarna werd de boel weer in elkaar gezet, in de juiste volgorde. Zo leerden we het effect van de vergankelijkheid, het sterven en de ervaring van het vergaan van lichaamsdelen in de zak met botten zoals het lichaam in het boeddhisme ook wel wordt genoemd.

Misschien tot ziens?

De Deense filosoof Soren Kierkegaard, die in het boeddhisme geen onbekende is, vertelt in zijn Efterskrift het verhaal over een man die een vriend uitnodigt voor het avondeten. De man accepteert enthousiast de uitnodiging, maar precies op dat moment valt er een dakpan op zijn hoofd en sterft hij. Kierkegaard bespot de dode man en zegt dat je je dood zou kunnen lachen om dit geval. Hier is een man die een absolute verplichting voor de toekomst aangaat en wiens bestaan wordt weggevaagd door een windvlaag. (…)

Kierkegaard stelt: ‘Pas als we doorkrijgen dat we aan elke uitspraak over de toekomst, geheel juist kunnen toevoegen: “hoewel ik over enkele ogenblikken best dood kan zijn, in welk geval ik niet mee zal doen”, hebben we de subjectieve waarheid van onze dood begrepen.’ Kierkegaard doelde daarmee op de ontdekking van de subjectieve waarheid van je eigen bestaan. Kierkegaard wilde met dit verhaal geen zwartgalligheid uitlokken. Volgens hem is de ontdekking van de subjectieve waarheid van je eigen dood een voorwaarde voor een andere ontdekking: de subjectieve waarheid van je eigen bestaan. Alleen tegen de achtergrond van de gapende diepten van de eeuwigheid kan de directheid en de kwetsbaarheid van het bestaan worden begrepen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: dakpan, joop hoek, Kierkegaard, ongewisheid, toekomst, tot ziens

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 35 – ettertjes-
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdennegentiende dag – selffulfilling
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdendrieendertigste dag- vriendgevoelens
  4. Het jaar 2019 – dag 39 – de bolle van Zwolle

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Frans-Jozef zegt

    22 september 2018 om 08:16

    Potverdikkie, mooi stukje Joop! Dank je wel! Zo kan ik de dag weer goed beginnen. Ik hoop morgen 264e te lezen.

  2. Michel Ball zegt

    22 september 2018 om 10:13

    Wat een schitterend beeld Joop.
    Veel geluk

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.