• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Edel Maex – De basale ommekeer

Edel Maex – De basale ommekeer

20 juni 2018 door Edel Maex

We zijn altijd op zoek naar woorden. Het leitmotiv doorheen de laatste reeks toespraken is: de bereidheid om te kijken is de basale ommekeer. Dat is een boude bewering. Daarom wil ik, als afsluiting, nog eens stilstaan bij die basale ommekeer.

Ik heb lang gedacht dat deze ommekeer eigen was aan het boeddhisme. Dat is een misverstand. De praktijk van zen en het onderricht van de Boeddha zijn toevallig de plaats waar ik die ommekeer voor het eerst uitdrukkelijk terugvond. Ondertussen ben ik erachter dat je ook op een heel andere manier aan zen kunt doen.

Deze basale ommekeer is niet gebonden aan een bepaalde traditie. Je vindt ze overal terug, binnen en buiten tradities. Niemand heeft er een monopolie op. Het is een algemeen menselijke beweging.

De ommekeer is basaal. Het is geen ‘herschikken van de dekstoelen van de Titanic’. De basis zelf van waaruit je de werkelijkheid ervaart, wordt omgekeerd. Niet alleen de dekstoelen maar de Titanic zelf staat ter discussie.

Niet dat de werkelijkheid zoals je ze kent daarmee ophoudt te bestaan, integendeel, ze verbreedt. Zoals wanneer je zou vastzitten met je blik op het noorden en je keert je om dan besef je plotseling dat er in het zuiden ook wat te ontdekken valt. Dat wil niet zeggen dat je voortaan vastzit met je blik op het zuiden. Door je om te keren is je blik verbreed.

Wat we hier een basale ommekeer noemen is dus niet iets wat je bereikt om daar dan te blijven. Het is niet de ‘juiste’ manier maar wel een andere.

Ik wil hier nog eens een aantal aspecten van die ommekeer benoemen. Zonder volledig te willen zijn en zonder daarbij uit het oog te verliezen dat het verschillende aspecten zijn van één en dezelfde beweging.

Het is zoals in het oude boeddhistische verhaal waarin blinden gevraagd wordt om een olifant te beschrijven (Ud 6.4). De ene heeft de slurf gevoeld en beschrijft de olifant als een slang, degene die de poot gevoeld had beschrijft hem als een zuil… Het zijn aspecten.

van moeten naar verlangen

We leven in een wereld van geboden en verboden. Het opgeheven vingertje: ‘Gij zult, gij zult niet’. We leven ook in een verzet tegen al dat moeten. Zodra we iets ervaren als moeten, is het niet langer leuk. Het toppunt van genieten is ‘alles doen wat God verboden heeft’.

De basale ommekeer is een ommekeer van moeten naar verlangen. Ik noem dit aspect als eerste omdat anders het risico bestaat dat al wat verder volgt opgevat wordt als een gebod.

Er is een ander woord dat erg lijkt op ommekeer: bekeren. Het zouden synoniemen kunnen zijn, ware het niet dat bekeren alle connotaties heeft die ik hier wil vermijden.

In de koloniale periode hebben we te vuur en te zwaard alle volkeren ter aarde proberen te bekeren om hen te laten delen in de ‘blijde boodschap’. Niet de inhoud maar de stijl is de boodschap. Het was een boodschap van vernedering, geweld en bloedvergieten.

Liefde is geen gebod. Een ‘gebod van liefde’ is een oxymoron, een innerlijke tegenspraak. Liefde is een verlangen. In ons hart weten we wat liefde is. Of het nu liefde geven is of liefde krijgen. De basale ommekeer is de bereidheid om je hart te volgen.

Als het een gebod was dan wachtte ons de eeuwige verdoemenis, want we zullen er altijd in tekort schieten. Als het een verlangen is, zal het door de onvervulbaarheid ervan een eindeloos onstilbare kracht blijven.

van illusie naar werkelijkheid

Het is een natuurlijke reflex om je af te keren van wat onaangenaam is en je toe te wenden naar wat je denkt nodig te hebben. Zonder die neiging zou geen enkel levend wezen in leven kunnen blijven.

Mensen zijn daar onwaarschijnlijk goed in. Dat verklaart ons succes als species. We creëren zekerheid te midden alle tegenspoed en onzekerheid. We bouwen huizen om ons tegen veranderende weersomstandigheden te beschermen. We leggen onze sociale relaties in regels vast. We verzekeren ons tegen ziekte en nemen een levensverzekering. We ‘verzekeren’ zelfs het leven na de dood met een geloof in wedergeboorte of een hiernamaals.

Er is een keerzijde aan dit succes. Met al deze zekerheden creëren we een realiteit die tijdelijk nuttig en bruikbaar is. Tot onze wereld instort. Het is niet de wereld die instort maar een virtuele realiteit die we voor waar hielden en die plotseling als een zeepbel uiteenspat.

De basale ommekeer is de bereidheid om daar doorheen te kijken en de realiteit aan te gaan. Dat roept meteen de vraag op: wat is de realiteit? Het antwoord is eenvoudig. De realiteit is onbestendig. Zodra we haar proberen te fixeren, creëren we een illusie.

De bereidheid om te kijken is de bereidheid om de onbestendigheid aan te gaan. Dat roept angst op. Nogal wat mensen denken dat het leven zonder illusies onmogelijk is.

Het is geen kwestie van moeten maar van verlangen. Veel mensen leven met een onuitgesproken heimwee naar de realiteit. Die heimwee vindt zijn expressie vaak in kunst en poëzie.

De basale ommekeer is een ommekeer van geloof naar niet weten, van fundamentalisme naar openheid, van zekerheid naar onbevangenheid.

Het is ook een ommekeer van angst naar vertrouwen. Vertrouwen is op geen enkele manier afdwingbaar. Het kan maar groeien uit het verlangen naar de werkelijkheid en de bereidheid om te kijken.

Vertrouwen in wat? In een nieuwe illusie? Nee, niet het vertrouwen in de Titanic, maar een vertrouwen zonder illusies dat ons toelaat om in te schepen en te genieten van het uitzicht.

van afwenden naar toewenden

De hardste illusie is die van een afgescheiden zelf. Dat is begrijpelijk, zonder een notie van zelfbehoud halen we de avond niet. Maar als we bereid zijn om te kijken merken dat we maar een zelf zijn in relatie tot alles wat niet-zelf is. We zijn verbonden met alles en iedereen.

In de afgescheidenheid vereenzamen we, worden we hard en bitter. We wenden ons af van datgene waarmee we verbonden zijn. Vervolgens werden we ons af van onze eigen pijn en verbittering.

Als je Twitter volgt, zie je hoeveel mensen zo in het leven staan. Sociale media als Twitter geven een uitlaatklep aan de verbittering en de eenzaamheid. Het is een paradoxale vorm van verbinding.

De basale ommekeer is een ommekeer van afwenden naar toewenden. Ook dat is niet vanzelfsprekend want we wenden ons opnieuw toe naar onze eigen pijn en de pijn van anderen. Maar ook naar onze vreugde en die van anderen. Het is de bereidheid om je te laten ontroeren, door het mooie en het pijnlijke. Het maakt ons opnieuw menselijk.

Het is een ommekeer van eenzaamheid naar verbondenheid, van afsluiten naar geraakt worden, van beoordelen naar begrijpen, van waarheid naar gastvrijheid, van ik naar wij.

Het is niet zonder consequenties. Geraakt worden zet aan tot actie. Vanuit de verbittering kunnen we zeggen: ‘Het is mijn verantwoordelijkheid niet’. En we blijven lijdzaam toezien. Vanuit de verbondenheid nemen we verantwoordelijkheid waar we dat kunnen.

Vanuit de afgescheidenheid zeggen we: ‘we moeten realistische zijn. There is no alternative’. Vanuit de verbondenheid weten we: ‘There is an alternative!’.

de bereidheid om te kijken

Wat kunnen we doen? De bereidheid om te kijken is de enige stap die we kunnen zetten. Die stap kan alleen maar komen vanuit een verlangen. Vanuit ontroering, vanuit heimwee.

 

Categorie: Boeddhisme, Edel Maex, Teisho Tags: basale ommekeer, Edel Maex, gebod, heimwee, traditie, van moeten naar verlangen, verdoemenis, zen

Lees ook:

  1. Zoals de voorste en de achterste voet bij het lopen
  2. Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
  3. Edel Maex – Zen is politiek
  4. Edel Maex – Zen is politiek

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.