Ik beschouw mezelf als een wereldburger. Mijn liefde gaat uit naar alle mensen en dieren, de ganse natuur. Een Indiase wijze zei eens: ‘Er één land en dat is de aarde. Er is één volk en dat is de mensheid. En er is één taal: liefde.’
Nathan
Nathan – Het einde van de wereld
Advaitisten zitten vast in het beeld van Brahman. Vergeet niet dat advaita een Indiase filosofie is. En dat zij geloven in schepping. Boeddha sprak niet over een schepper. Brahman staat boven de wereld, het tijdelijke. Alles is slechts een manifestatie in Brahman. En de wereld, het gemanifesteerde is een illusie.
Nathan – Keuzeloos gewaarzijn
Keuzeloos gewaarzijn als feit dien je natuurlijk zelf te ontdekken en heeft helemaal niets te maken met enige afhankelijkheid. Keuzeloos gewaarzijn is ook geen bepaald object dat je binnen jezelf kunt begeren. Zoals er voor de rups geen innerlijke vlinder bestaat. Er is slechts een potentie aanwezig, dat is alles. De mens is niet van nature goed of slecht.
Nathan – Wereldvrede of wereldoorlog?
Ik kan best confronterend zijn en mensen kunnen dan daarbij dan ook geloven dat je dan gewelddadig zal zijn. Wie weet kom ik op straat op voor jou als ik zie dat een stelletje ongeregeld jou lastigvalt. Maar met elkaar een oorlog organiseren, met elkaar een moordpartij organiseren is geheel iets anders.
Nathan – De denker en het denken zijn een en hetzelfde
Gestuurd worden door het denken of je denken beheersen bevestigt enkel het innerlijk conflict en het geloof in een apart zelf. Mensen zoeken zekerheid, dan moet er wel verschil zijn, nietwaar? Ook gelooft de mensheid in het ‘onmisbare’ overheersende politieke systeem. Noem het communisme, kapitalisme, democratie en dergelijke.
Nathan – Wat is succes?
Het mag dan als een succes worden beschouwd het vinden van het ‘ware zelf’ maar ik zeg je: je bent meer dan enkel liefde of bewustzijn. Het leven omvat namelijk alles en niets.
Nathan – waarheid
Heb ik ooit in mijn leven gelogen? Zeker. Helaas, was er een periode in mijn jeugdige jaren dat ik loog en stal. Maar los van iedere preek had ik gewoon op een dag een heldere gedachtegang over naastenliefde. Los van iedere moraalridder, guru, boek en/of preek zag ik spontaan, geheel voor mezelf de liefdeloosheid in van liegen en stelen.
Nathan – Het ego van Trump
Ik beschouw mijn ego als een steentje in mijn schoen. Je kunt proberen door te lopen maar voor hoelang? Als je last van je ego hebt, zal je er aandacht aan dienen te besteden. Misschien zeg je nu: Maar het ego is een illusie!
Nathan – Het nut van zintuiglijk gewaarzijn
Het lichaam wordt door heel veel spirituele zoekers geminacht. Je vindt het ook terug in de zoektocht van de Boeddha bij het begin, van zes jaar in het woud. De volledige onderdrukking van het lichaam maar dat verwierp hij gelukkig op een bepaald moment. Het uiterste zal je niet bevrijden.
Nathan – Wereldleraar
Bijna heel mijn leven ben ik tegen politieke overheersing geweest. De politiek die beslist wat goed en kwaad is voor de burger. Die mensen vrijspreekt of veroordeelt overeenkomstig politiek belang.
Nathan – Oog om oog, tand om tand
Boeddha sprak over oorzaak en gevolg: dat je je eigen wereld creëert. Dat het belangrijk is wat je denkt, voelt en doet. Vrede krijg je niet toevallig. Haat verdrijft nimmer haat.
Nathan – Wees een licht voor jezelf
Het is goed te twijfelen aan alles en iedereen, dus ook aan jezelf. Wie geen twijfel toestaat kan wel eens voorgoed komen vast te zitten in bepaalde gedachten en gevoelens, de rest van zijn of haar leven.
Nathan – aan welke kant sta jij?
Tegenwoordig lijkt iedereen vergiftigt te zijn door politiek, wereldse macht. En houden we de aantallen bij van doden en gewonden. En als we spreken van redding, dan hebben we het over de redding van het lichaam. ‘Zij is gered.’
Nathan – Vriendschap
Ach, wat is vriendschap? Dat je voldoet aan het plaatje van de ander?
Nathan – Zitten betekent niets
Zitten betekent niets maar kun je dat aan?
Men is verslaafd aan verstrooiing en methodes. Men zit vast aan overtuigingen.
Nathan – De dood van de Boeddha
Niemand is vies van veel geld. Mensen worden ook online veelvuldig opgelicht en bestolen. Ik vraag me daarom dan ook steeds meer af, of dat het nog wel gaat om de onrust door de godsdiensten. Ook leiders van diverse bewegingen, wel of niet van politieke aard, laten zich graag rijkelijk belonen. En de gewone man lijkt het allemaal goed te vinden, ongelooflijk.
Nathan – Heiligt het doel de middelen?
Er is een gezegde: ‘Iedereen wil naar de hemel maar niemand wil dood.’ Met andere woorden: we willen een goedkoop antwoord. En dat weten politici die aan de macht willen komen of daar al zitten. Mensen die niet gewend zijn echt na te denken, zijn een makkelijke prooi.
Nathan – Is mijn wereld in oorlog?
Naties en de georganiseerde godsdiensten geloven in de massa. Hoe meer stemmen en gelovigen des te beter. Het gaat hen dan niet om kwaliteit maar kwantiteit, lijkt mij. Macht heeft mogelijk de sterkste aantrekkingskracht in de wereld, in het leven van de wereldse mens.
Nathan – Liefde
Als je liefde of mededogen organiseert maak je het dood. Zoals mensen graag dieren stoppen in kooien en dan beweren van deze dieren te houden. Ik woon vlakbij een hertenkamp, hier in Bloemendaal. Maar mijn schatje en ik genieten pas echt van een hert en ree in de vrije natuur. Opeens zie je zo’n kwetsbaar dier. Prachtig!
Zelfonderzoek?
Maar wat onderzoek je dan, een zelf dat niet bestaat? Of een zelf waarin jij gelooft, dat wel bestaat, zoals het zogenaamde ware zelf. Valt het vervelende ego ook onder dit onderzoek? Maar wie onderzoekt dat dan?
Oost en West op hun best
Boeddha leefde zo’n vijfhonderd jaar voor Jezus. Beiden spraken over liefde en geweldloosheid. Die combinatie is heel bijzonder, want er zijn genoeg mensen die spreken van en over liefde. Het is goed om te mediteren op geweldloosheid, dat verdiept onze liefde in ons leven.
De dood als onderdeel van het leven
Leven en dood staan niet tegenover elkaar. Net als onsterfelijkheid en sterfelijkheid niet tegenover elkaar zijn, want het leven omvat beide.
Herken je wat?
Nathan Rozenhart – Als je een geestelijk leraar betrapt op een leugen, zal hij/zij dan nog wel echt een leraar voor jou kunnen zijn?
Ontwaak Nu
De Boeddha wilde geen autoriteit voor ons zijn. Hij predikte geen boeddhisme. Hij riep niet op tot een of ander geloof. Hij ontwaakte, juist door aan alles en iedereen te twijfelen, inclusief zichzelf. Daarom riep hij op tot onderzoek. De waarheid werkt. Maar onze overtuigingen zijn ons vertrouwd, geven ons zekerheid maar een valse zekerheid. Omdat een overtuiging niet waar en objectief is. Misschien maakt dat je niet uit, als je je maar goed voelt met jezelf en anderen. En daar had dus de Boeddha lak aan, want anders had hij nooit zijn gezin verlaten en later de Indiase yoga leraren in het woud. Een overdenking van Nathan Rozenhart.