• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gesprekjes: Hoe was het toen? 

Gesprekjes: Hoe was het toen? 

11 oktober 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Soms raak je onverwacht in gesprek met iemand. Zomaar op straat. Voor een tuinhekje, op een bankje in het park, op een muurtje op het perron van een treinstation. Het kan overal gebeuren.

“Boeiend!”, zegt de dame, “en heel verrassend. Ik kan me nu een klein beetje voorstellen hoe het vroeger geweest zou kunnen zijn.” (Zij zegt het in een keer goed.). Ze geeft me een hand. “Treden jullie vaak op?”

Ik ben lid van een klein gezelschap ‘historische vertellers’. Wij zijn zelf uiteraard in geen enkel opzicht historisch te noemen, maar vertellen over een denkbeeldig leven ergens in het verleden. Zo speel ik in de ene keer dat ik Henric Coeur ben, meester-metselaar en bouwheer van de monumentale kerk in het Groningse Harkstede; een andere keer ben ik Durk van ’t Hoeze, dienaar van de drossaard van Gruoningen tijdens het beleg van die stad in het rampjaar1672. En laatst was ik Bernardus van klooster Bloemhof, een oude kanunnik in 1276, die in zijn jonge jaren mee is gegaan met de vijfde kruistocht en als bevrijder van het Heilige Land verschrikkelijke dingen heeft gedaan.

“Hoe bereiden jullie je voor?” wilde een man weten. Hij had ook onze laatste voorstelling bijgewoond.

“Door ons zo goed en zo kwaad als het kan te verplaatsen naar de tijd en de omgeving waarin ons verhaal zich afspeelt,” antwoord ik.

“Hm…,” bromt de vragensteller. Hij kijkt mij onderzoekend aan. “En wie schrijft dat verhaal dan”

“Dat moeten we zelf doen,” verklaar ik, en omdat ik de volgende vragen meen aan te zien komen, ga ik direct verder: “We moeten ons een eigen leven voorstellen. Wanneer we zijn geboren, hoeveel broers en zussen we hebben gehad, wat we aten, waar we woonden, wat we deden en wat ons is overkomen … en dat alles zo historisch verantwoord mogelijk. Daarvoor moeten we ons baseren op wat er geschiedkundig over die tijd is te vinden. Het moet gewoon zoveel mogelijk overeenkomen met wat er over die tijd, die omgeving en noem maar op bekend is. En dan ontstaat er geen script, maar een soort biografie van een denkbeeldig persoon. Mijn personage is dus fictief, maar zijn verhaal zou zomaar echt geweest kunnen zijn. Zoiets.”

De man knikt. “Hoe lang doen jullie daarover?”

“Meer dan een jaar.”

“Meer dan een jaar?”

“Ja. Voor mijn personage Bernardus heb ik zelfs plaatsen bezocht en mensen gesproken die zoveel mogelijk authentieke informatie zouden kunnen leveren. Ook de kostuums die we dragen zijn zoveel mogelijk authentiek en daarom moeten we zelf maken aan de hand van tekeningen, schilderijen, beschrijvingen en soms ook beelden.”

“Heeft u uw pij zelf gemaakt?”

Ik glimlach en moet mij verontschuldigen. “Nee, dat heeft iemand anders gedaan. Ik ben niet echt handig met naald en draad. Als ik het zelf had moeten doen, was het nooit zo mooi en authentiek geworden als het er nu uitziet.” Ik wrijf over de stof. “Ongeverfde, gewassen schapenwol… “

“En die kruistocht?”

“Wanneer je over de kruistochten gaat lezen, ontdek je al gauw dat dat geen tochten zijn geweest waar Christenen trots op hoeven zijn.”

“U bent zogenaamd mee geweest?”

“Ja … als jongeling die dacht dat het een mooi avontuur zou zijn. Ik heb zogenaamd ook meegedaan aan de verwoesting van Cadiz, en ik heb in Damiate een meisje verkracht en de keel doorgesneden … waarna ik een klap op mijn kop kreeg en voor dood ben achtergelaten.”

“Als monnik?”

“Nee. Als jonge op avontuur beluste knul die geen idee had … Ik ben pas later monnik geworden, om boete te doen voor mijn zonden.”

“En dat heeft u allemaal verzonnen?”

“Ja en nee. Cadiz is bijvoorbeeld echt door de kruisvaarders verwoest, en kruisvaarders hebben echt verkracht en gemoord. Ik vertel daarover alsof ik dat allemaal zelf heb gedaan. En geloof me… zoiets vertellen laat je niet onberoerd!”

“Gelooft u in reïncarnatie?”

Ik denk na en begin te glimlachen. Dan zeg ik: “Mijn broer heeft mij lachend vertelt dat hij in zijn vorige leven rotsvast in reïncarnatie geloofde, maar nu niet meer.”

“En u?”

“Misschien geef ik hem in een volgend leven wel gelijk”, zeg ik, en draai me om.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim Tags: gesprekjes, historische vertellers, kruistochten, toneelgezelschap

Lees ook:

  1. Gesprekjes: stacaravan
  2. Gesprekjes: Wachten
  3. Gesprekjes: de bonbon-maker
  4. Gesprekjes: Geslaagd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 11 oktober 2025
    Gevorderde Vipassanā-retraite – Eerste Fundament van Mindfulness
  • 11 oktober 2025
    In de Spiegel van de Dood
  • 11 oktober 2025
    Thema-middag: 'Is leven zonder conflicten mogelijk? Zo ja, hoe dan?'
  • 11 oktober 2025
    Informatiebijeenkomst pelgrimsreis naar India
  • 12 oktober 2025
    Jaarcursus boeddhistische psychologie op de zondagmorgen
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter parelcouscoussalade
    • Gesprekjes: Hoe was het toen? 
    • Geen dood geen vrees (71) – 21 december 2023
    • Het goede doen en het kwade laten, kan dat?
    • Dagopening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.