• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – heb je het niet gehoord dan?

Menno – heb je het niet gehoord dan?

14 juli 2025 door Dharmapelgrim Reageer

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. Het moffenjong is nu een echte puber. Niemand had het nog over ADHD, anders zou hij zeker Ritalin hebben gekregen … of iets anders. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 18 jaar.

Heb je het niet gehoord dan?

Waarschijnlijk is Menno’s wanhoop net niet groot genoeg om kracht te zetten, en gelukkig is zijn huid taai en het mes bot. Menno laat het mes vallen en begint te huilen, niet vanwege de pijn of het beetje bloed dat uit het oppervlakkige wondje sijpelt, want daar merkt hij nauwelijks iets van. Het is meer doordat hij in plaats van zijn pols, zijn laatste restje weerstand tegen het vrij laten lopen van zijn emoties heeft doorgesneden. Hij haalt een gebruikte zakdoek uit zijn broekzak tevoorschijn en legt die op zijn pols, staat op en loopt naar buiten, zijn flatje uit, de trap af, naar het appartement waar hij weet dat Karin woont, die hem op afdeling V zo prettig heeft opgevangen en ingewerkt. Wonder boven wonder is zij thuis. Karin laat hem zonder vragen te stellen binnen, zet hem in een stoel en wacht af tot hij voldoende bedaard is om te vertellen wat er aan de hand is.

“Heb je het niet gehoord dan?” vraagt Menno.

“Wat moet ik gehoord hebben?”

Karin bezweert hem dat er door niemand in het S.A.Z.U ook maar met één woord over de zaak die hem dagenlang in wurgende onzekerheid heeft gehouden is gesproken. En er heeft niets over in een krant gestaan. Met andere woorden: zijn verhaal is bijna te bizar om geloofwaardig te zijn.

“Denk je nu dat ik gek ben of zo?” wil Menno weten, half verwachtend dat Karin daar ‘ja’ op zal zeggen. In plaats daarvan stelt ze hem gerust. “Nee, dat geloof ik helemaal niet. Maar ik zie wel dat jij vreselijk in de war bent.” Ze loopt naar haar keukentje, en komt even later terug met een kop kruidenthee in de ene en een natte doek in de andere hand. “Drink dit eerst maar eens op… als het iets kouder is. En laat mij nu eerst jouw pols eens zien.” Ze poetst zijn pols schoon, bestudeert de schade en adviseert: “Daar hoef je niet mee naar een arts. Die plakt er alleen maar een mooie pleister op en dan komt het wel goed.

Dat kan ik ook. Als je ermee naar een dokter gaat, gaat hij alleen maar lastige vragen stellen en daar schiet jij niets mee op.”

Menno zucht. Karin plakt een brede pleister op zijn pols, en tekent er met balpen een zonnetje op. Onwillekeurig moet Menno glimlachen.

“En nu?”

“Weet ik niet…”antwoordt Karin. “Ik moet zo weg. Maar eerlijk gezegd, denk ik dat je er toch het beste aan doet naar huis te gaan, naar je ouders. Hier op je kamer blijven zitten heeft geen zin.” Ze heft haar hand om hem het zwijgen op te leggen voor hij kan protesteren. “Ik heb begrepen wat jij denkt dat je vader zal zeggen… maar zo zijn vaders niet. Meestal niet tenminste. Ze zeggen wel vaker iets dat ze niet menen. Het zijn maar mensen, weet je. Ga dus maar gewoon naar huis.” En zonder tegenspraak te dulden, werkt zij hem vervolgens zachtjes maar onverbiddelijk de deur uit. “Ga nou maar…” dringt ze nog eenmaal aan, “en sterkte ermee…” Ze sluit de deur achter hem.

Terug op zijn kamer pakt Menno een tas, doet er wat kleding in en staat op het punt van vertrekken als de postbode komt. Hij heeft een brief van de afdeling opleiding. Nerveus maakt Menno de envelop open en leest dat hij bevorderd is naar het tweede leerjaar van de opleiding.

Hij kan met opgeheven hoofd terugkeren naar het S.A.Z.U. Iedereen raadt hem dat echter af, om verschillende redenen. Zelf wil hij ook liever niet meer naar Utrecht terug. Nog één keer spant zijn vader zich voor hem in, met als resultaat dat hij per 1 februari 1968 als tweedejaars leerling verpleegkundige mag beginnen in het Zeister Ziekenhuis.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Zorg Tags: opleiding, wanhoop, Zeister Ziekenhuis

Lees ook:

  1. Klimaattechneuten gezocht
  2. HBO-opleiding meditatieleraar – geen meditatie-ervaring vereist
  3. ZENZONDERZEN –  literatuur en verder – vader
  4. Paul de Blot -maatschappelijke verantwoordelijkheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 11 juli 2025
    Natuur en meditatie
  • 15 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 16 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 18 juli 2025
    Verstillen, verdiepen, vernieuwen
  • 19 juli 2025
    Chöd retraite
  • 21 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 22 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 26 juli 2025
    Workshop Japans inktschilderen
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Foodwatch  – Rapport Rathenau bevestigt urgentie onafhankelijke voedselwetenschap
    • Dalai Lama onder vuur bij Zwitserse media omtrent Tibetaanse ‘wezen’
    • Moeten boeddhisten sociaal activisten zijn?
    • Menno – heb je het niet gehoord dan?
    • Het enige universele geloof is het geloof in onze gedachten

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.