• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Verschil

Verschil

23 juni 2017 door André Droogers

In de publieke sfeer zorgen verschillen vaak voor problemen, wereldwijd én binnenlands. Waar komt dat toch door?

Voorbeelden te over. Etnische verschillen gaven in de geschiedenis van de mensheid aanleiding tot genocides en slavernij. Overeenkomsten werden ontkend of genegeerd.

Religies neigen nogal eens naar superioriteit en exclusiviteit. Andersgelovigen worden gewantrouwd, verketterd en bestreden. De vraag naar overeenkomsten wordt vermeden.

Europese landen horen bij de Europese Unie. Gezien Brexit vindt de meerderheid van het Britse electoraat de verschillen zwaarder wegen dan de overeenkomsten. De landen die lid blijven, hebben daarvoor doorslaggevende redenen, maar vanzelf spreekt dat ook weer niet.

Ons land beleeft honderd dagen kabinetsformatie. In de verkiezingstijd doen de verschillen er nog enigszins toe, want ze helpen de kiezer een keuze te maken. Na de verkiezingen staan politici nog in de verschilstand, terwijl het vormen van een regering alleen lukt als er wordt overgeschakeld naar de overeenkomststand.

Een laatste voorbeeld: de migratieproblemen. Als omwonenden gevraagd wordt naar hun mening over een gepland asielzoekerscentrum, dan worden etnische, culturele en religieuze verschillen al snel benadrukt. Gaan diezelfde mensen na de komst van het centrum er als vrijwilliger aan de gang, dan ontdekken ze overeenkomsten en medemenselijkheid.

Deze voorbeelden liggen voor de hand. Als je er op gaat letten, vind je er gemakkelijk meer.

Waarom doen verschillen zich voor en sturen ze het gedrag van mensen?

Omdat de mens een veredeld dier is dat buitengewoon goed is in het betekenis hechten aan de eigen werkelijkheid. Het repertoire aan betekenissen is enorm en groeit nog steeds. Het aantal verschillen neemt navenant toe. Discussiepunten te over, met uiteenlopende interpretaties rond allerlei aanleidingen: migratie, levenseinde, duurzaamheid, verdeling van welvaart, nationalisme, racisme, geweld, God.

Bovendien is er de neiging de eigen mening aan anderen op te leggen, vooral als de machtsverhoudingen dat mogelijk maken.

Hoe overleeft de mensheid zichzelf als verschillen zo’n grote rol spelen?

Het veredelde mensdier kan zijn uitzonderlijke vermogen tot betekenistoekenning natuurlijk ook op zichzelf toepassen. Het kan zich dan geweldig vinden, maar ook wakker liggen van zichzelf. En dommelt het weer in, dan kan het dromen van een wereld waar macht ervoor zorgt dat iedereen tot zijn recht komt.

Categorie: Columns Tags: asielzoekers, medemenselijk, mensdier, overeenkomst, politiek

Lees ook:

  1. Zorgen om Tibetaanse asielzoekers in Nederland
  2. De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
  3. Het jaar 2019 – dag 263 – zwijgen
  4. Edel Maex – Zen is politiek

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Geen dood, geen vrees 14 – manifestatie
    • Dagopening
    • Levenskunst is kinderspel
    • Gemeente Amsterdam verliest kort geding: Rode Lijn-demonstratie gaat morgen door
    • Het jaar 2025 – dag 227 – verdachte

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.