• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Grote geest

Grote geest

15 juni 2024 door Ksaf Vandeputte

Albert Einstein zei ooit dat het boeddhisme de eigenschappen heeft van een kosmische religie voor de toekomst. Het overstijgt een persoonlijke god, vermijdt dogma’s en theologie. Het omvat zowel het natuurlijke als het spirituele. In het boeddhisme is religie de ervaring dat alle natuurlijke en spirituele dingen een zinvolle eenheid vormen. Westerlingen nemen liefst aan dat boeddhisme geen religie is. We verengen religie vaak tot godsdienst en daar hebben we slechte ervaringen mee. Boeddhisme is aantrekkelijk omdat in het Westen gekende praktijken zoals Zen en Vipassana nuchter en kritisch zijn. We herleiden boeddhisme daarmee tot psychologie. Het religieuze houden we liever vaag en noemen we ‘spiritualiteit’.

Boeddha was realistisch én religieus. Voor een bevrijd mens is dat wellicht hetzelfde. Hij stelde dat ‘God’ buiten ons begripsvermogen valt en we zo’n concept dus beter niet gebruiken. Wel bestaat in alle werelden en alle tijden een universeel of Boeddha-bewustzijn waarvan hij als mens één uiting was. Boeddha noemde dit universele bewustzijn ‘het Zuivere land’. Wij zijn daarvan kleine uitingen, afgesneden door ons grote ego.

In het boeddhisme leven religieuze praktijken en nuchtere benaderingen naast mekaar. Niemand heeft de waarheid in pacht, wie dat beweert vernauwt de ‘waarheid’ enkel tot zijn ego. Wellicht voelt daarom machtsmisbruik door religieuze leiders vaak nog schrijnender aan dan machtsmisbruik door wereldse leiders. Wie zijn ego opblaast tot een ‘Boeddha-bewustzijn’, misbruikt letterlijk onze diepe behoefte aan religieuze beleving. Wat precies neerkomt op de behoefte aan bevrijding van ons ego.

Een Zenmonnik omschrijft de verhouding tussen ego en Boeddha-bewustzijn simpelweg als ‘kleine geest’ tot ‘Grote geest’. Een Zuiverlandmonnik noemt het de verhouding tussen mij als onwetende dwaas tot het land van de Boeddha’s. Een Tibetaanse monnik spreekt van mijn menselijke geest en de ‘oergeest’. Welke woorden we ook gebruiken, religieus bewustzijn is verbonden zijn met al het andere. Is religieus bewustzijn niet vooral mededogen met anderen, als tegengewicht voor ons -ook nodige- eigenbelang? Als de balans tussen geven en nemen in evenwicht is, is dat goed voor ons ego. Iets méér geven dan nemen, is nog beter. Al is het ultiem bekeken gewoon goed op zich om te geven. De ‘Grote geest’ weegt niet af.

Geconfronteerd met ultiem verlies vangen we een glimp op van die Grote geest. Pas dan geven we onze almacht op en geven ons over aan iets groter. Een goede graadmeter voor hoe groot ons ego is. Ons ego weigert meestal om controle en trots op te geven. Trots weerspiegelt ons alledaagse machtsmisbruik, telkens als we een onderscheid maken tussen onszelf en een ander, onszelf en de natuur. Trots camoufleert vooral onzekerheid.

Voor westerlingen is religie immers een paradox geworden. Grote geest is onverklaarbaar en vraagt eerbied en overgave, wat botst op onze behoefte aan verklaringen en onze illusie van almacht. Het is verontrustend om onder ogen te zien dat, hoeveel we als mens ook kunnen creëren, we uiteindelijk zelf gecreëerd worden door iets groter. Is het tegelijk geen genade om niet alleen op jezelf te moeten vertrouwen maar te kunnen rekenen op…?

Categorie: Boeddhisme, Columns, Ksaf Tags: ego, Grote geest, religie

Lees ook:

  1. Je plek in de wereld en de ontwikkeling van je Ego
  2. Hoe knip je de verlichting aan? (2) –  Streven naar verlichting heeft geen zin
  3. Waar is het ego van mijn vader gebleven – geworteld zijn
  4. Ksaf – Vertrouwen en overgave

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.