• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » POPULIST

POPULIST

9 december 2016 door André Droogers

Het was even schrikken. Lees ik een mooi artikel over populisme in misschien wel het beste weekblad van Nederland, De Groene Amsterdammer, en kom ik tot de conclusie dat ik mezelf populist mag noemen.

Ik neem het namelijk al een poosje op voor het volk van gelovigen, van allerlei levensbeschouwingen. Mijn stelling is dat een levensbeschouwelijke elite de zingeving van die gelovigen veel te veel bepaalt. Ik probeer dat in gewone-mensentaal uit te leggen. Ik doe dat zo nuchter mogelijk, maar tussen de regels schuilt toch ook boosheid. Uit mijn Braziliaanse tijd nam ik sympathie voor de bevrijdingstheologie mee, waarin het volk, ‘o povo’, zo ongeveer de hoogste autoriteit is, na God dan. Dat volk begrijpt de bijbel veel beter dan de elite van theologen.

Ik ben dus eigenlijk een populist, weliswaar een levensbeschouwelijke, maar een populist.

Maar wacht eens, met mijn CV hoor ik toch bij de elite? Zet ik me tegen mezelf af?

Toch maar even verder gezocht en gelezen. Wat is eigenlijk de definitie van ‘populist’? Daar blijken de geleerden van de elite het niet over eens te zijn. Er circuleren allerlei profielen, het een nog typerender dan het andere. Ik stapel er een paar op elkaar.

Een populist is iemand die zich afzet tegen elite en establishment. Hij (zij is inbegrepen) voelt zich weggedrukt en wil daarom delen in de macht. Vanuit wij/zij-denken geeft hij een categorie van ‘anderen’ overal de schuld van. De schaalvergroting van de globalisering ziet hij als bedreigend. Hij is trots op een nationalistische identiteit. Hij is gevoelig voor een charismatisch leider met een volks taalgebruik. Die leider werpt zich op als woordvoerder van ‘het volk’. De populist verdedigt geen ideologie en staat dus open voor welke waarden dan ook, linkse of rechtse, alles is mogelijk. Hij uit zijn boosheid en houdt zich daarbij niet aan de democratische spelregels die de elite bewaakt.

Ben ik nu nog steeds een populist? Volgens deze profielenstapel grotendeels absoluut niet, maar kleinendeels weer wel. Een zwaar afgeslankte populist dus. Maar op hoeveel kenmerken moet je scoren voordat je als populist te boek staat?

Een kleine moeilijkheid is daarbij dat populisten zichzelf niet zo betitelen. Ze worden zo aangeduid door de elite – die zij juist bestrijden. Die elite bepaalt de criteria.

Maar hoe objectief zijn die criteria dan? Trouwens, dat ik tegelijk bij die elite hoor èn een beetje populist kan zijn, geeft ook te denken. Een volbloed populist zou omgekeerd elitaire trekjes kunnen hebben.

Conclusie? Per saldo is het hele populisme-debat een uiting van die onvolkomen betekenistoekenning die typerend is voor de mens als knappe knoeier. Het blijft behelpen. Elke term heeft teveel betekenissen om helder te kunnen zijn. Maatschappelijke processen (b.v. verkiezingen) en gebeurtenissen (b.v. de komst van vluchtelingen) bepalen bovendien de betekenisgeving en sturen die aan. De media, inclusief social media, zijn toonaangevende toekenners van betekenis.

Telkens als het woord ‘populist’ gebruikt wordt, moet je dus eigenlijk vragen: Wie gebruikt het, met welk rijtje kenmerken, in welke context, en voor welk doel?

Het voornaamste doel lijkt tot nu toe: polariseren. Zowel de spraakmakers van de elite als de door hen gelabelde populisten doen daaraan mee. Tweedeling is altijd de gemakkelijkste manier van indelen.

Maar als falende betekenistoekenning het probleem is, hebben beide kampen dezelfde handicap. Als iedereen zich daarvan bewust wordt, zou het grote ontpolariseren kunnen beginnen.

De discussie zou eerst maar eens moeten gaan over de betekenisrepertoires die over en weer gebruikt worden, inbegrepen stereotype betekenistoekenning. Als de woordenschat van alle woordvoerders bekeken wordt op onderliggende betekenislagen, krijg je al een heel ander plaatje. Wat bedoelt men wederzijds met volk, elite, boosheid, macht, democratie, globalisering?

Een prima oefening zou vervolgens zijn om, in het volle bewustzijn van die verwarrende betekenisgeving, het profiel van de populist opnieuw te formuleren, los van alle polarisatie. Zo’n aanpak vergt wel een luisterhouding en oprechte aandacht voor het stamelen van de ander, ook al lijkt die welbespraakt. Frustratie kan dan kantelen naar betrokkenheid, vijanddenken naar dialoog. Gemeenschappelijke waarden en identiteiten komen in zicht. Samen kan men van de problematische wereld nog iets proberen te maken.

Om die kanteling te laten slagen, wil ik best wel voor populist doorgaan

Categorie: Columns Tags: criteria, elite, populist

Lees ook:

  1. Een ander groot ego aan de macht (2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. marein zegt

    9 december 2016 om 11:40

    ik denk dat het meest relevante aan het idee van populisme is dat succesvol populisme automatisch tot het vormen van een elite leidt. als dat besef aanwezig zou zijn bij mensen die gevoelig zijn voor populisme zou het politieke proces behoorlijk kalmeren.

  2. Frans-Jozef zegt

    10 december 2016 om 10:01

    Een mooie oefening André, ik geloof zeker dat die werkt om tot elkaar te komen. Als jij en ik het proberen, volgen er meer. Ik zie al een kanteling om me heen en jij bent er ook weer een bewijs van. Mooi toch!

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.