• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 18 juni 2016

Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 18 juni 2016

18 juni 2016 door Joop Ha Hoek

Deze week vroeg Chef aan twee niet-boeddhistische meiden, Florinde (18) en Hylke (19) naar de door Bodhitv uitgezonden en door de Chef op een recorder opgenomen film ‘Wat is de prijs van waar geluk’ te kijken. De film gaat over de zoektocht naar boeddhistische verlichting van de Fries Hyls Hiddema. Het verhaal is simpel in zijn eenvoud.

Hyls heeft een partner en een zesjarige zoon, Aran. Die zoon werd geboren toen Hyls nog niet wist dat zoiets als ontwaken, de verlichting bestond. Zijn vrouw Waw is een Thai, het drietal woont in Weidum. Een jaar geleden trad Hyls, na een lange spirituele zoektocht, als novice in in het boeddhistische Ariya Centrum in Thailand. Met als doel: leven in een permanente staat van geluk, oftewel het bereiken van Nirwana. Zijn vrouw en zoon laat hij achter en zijn moeder is ongelukkig met die situatie. Waw komt naar Thailand en wil ook in het klooster. De Friese opa en oma moeten dan maar voor de kleine man zorgen.

En voor de volledigheid: de leraar van Hyls is Luang Por in wie Hyls een blind vertrouwen heeft. Hoe beleven twee jonge vrouwen, die net als de meeste Nederlanders een geringe kennis van het boeddhisme hebben, de avonturen van Hyls? Chef wilde dat wel weten.

Ze zien Hyls in een meditatieruimte van het boeddhistisch centrum. Hij zingt de Thaise teksten mee. Dat vinden ze wel bijzonder, zo kort na zijn aankomst in Thailand. Hij zit mooi rechtop en is rustig en lijkt gelukkig.  Over de leraar zijn ze minder te spreken. Luang Por komt aangereden in een vreemde auto, een soort gouden koets, maar dan zonder wanden en paarden. Het is een merkwaardig voertuig. Je hoeft ook niet te raden wie er in die monnikmobiel zit.

Monniken liggen graag geknield op zijn pad, armen en handen als menselijke krukken en handgrepen hulpvaardig aangeboden als de leraar uitstapt en het centrum binnengaat. De schoenen van de eerste monnik worden keurig op een matje gezet, een paraplu buiten boven de leraar omhoog gehouden om de zon te weren. ‘Jezus, zegt Hylke, wat een enorm ego heeft die leraar. Die noemt zich verlicht. Moet je kijken hoe graag hij in beeld verschijnt, en dan zijn maniertjes. Met die man zou ik het nog geen uur volhouden. En dan die rare auto. Die man wil wel erg graag opvallen.’ Chef zwijgt maar stemt ook niet toe. Misschien doet de leraar wel zo om zijn discipelen een lesje te leren, denkt hij.

Over Hyls als vader zijn de meiden minder te spreken. ‘Wat een watje, zeg. Dat kind heeft een vader nodig en geen heilige Tinus. Hij gaat zijn verantwoordelijkheid uit de weg als opvoeder, denkt alleen maar aan zijn eigen genoegens. Kan hij in Friesland die oefeningen niet doen om de verlichting te bereiken? Zijn er in Nederland geen oprechte leraren? En zijn ouders moeten voor de opvoeding van Aran zorgen. Het wordt ze niet eens gevraagd. De kinderbescherming zou ingeschakeld moeten worden. Die man spoort niet.’

Als Waw naar Thailand komt, daar haar partner ontmoet en aankondigt ook het kloosterleven te ambiëren, vallen de meiden stil. ‘Geen van de twee denkt aan dat zoontje, die mag het uitzoeken. Wat moet er van die jongen terechtkomen, het verdriet en de misère straalt van het ventje af. Is dat boeddhisme of liefdeloosheid?’ Chef bleef het antwoord schuldig.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen Chef corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken.

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Friesland, kind, Thailand

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de tweehonderdennegenenveertigste dag – puberworden
  2. Het jaar 2023 – dag 328 – bedopmaken
  3. Het jaar 2024 – dag 12 – ijzigeliefde
  4. Het jaar 2024 – dag 101 – regenzon

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    18 juni 2016 om 10:46

    Is toch een mooi krantje wat de chef en consorten elke dag maar weer in elkaar timmert. Laatst hoorde ik hem roepen: ‘Willemijn als je boodschappen gaat doen neem dan een doosje tweeduimers mee.’

  2. Tokai Dwaalzin zegt

    18 juni 2016 om 23:13

    Kind-der-bescherming!
    Dit is wat mij ook altijd ontrieft in het sprookje over de thuisloosheid van de weledele heer Sakyamuni.
    De boel de boel laten ter eigen spiritueel gerief. En daar maken ze in 2500 jaar een veelkoppig instituut van, barstensvol met sprookjes.

    Zoek toch je eigen weg en als je zonodig een kind wilt verwekken, zorg er dan voor!

  3. Gerben zegt

    18 juni 2016 om 23:43

    Mooi artikel joop! Leuk experiment. Zouden we ook eens op n groepje leraren moeten toepassen. En n groepje mediterenden. Ben benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen in uitkomsten. Groetjes, Gerben

    • Sjoerd zegt

      19 juni 2016 om 00:43

      Niet specifiek voor de BD scène, maar wel met het oogmerk ontwikkeling in groepsdynamica en persoonlijke reactieformaties op e.d. systeembeinvloeding te onderzoeken, zijn zeker in de nasleep van de 2de wereldoorlog dergelijke onderzoeken opgezet en uitgevoerd.
      E.e.a. in opdracht van het Amerikaanse leger.
      Wat ik me er van herinner waren de resultaten niet opwekkend.
      Vanuit mijn eigen werkervaring in de (jeugd)GGZ is het voor kinderen en adolescenten een verwerpelijke stap om als ouders zo extreem voor jezelf te kiezen.

  4. Guus zegt

    19 juni 2016 om 08:47

    De leraar van Dhammawiranatha was de Indonesische monnik Jinamitto (1904-1996). Toen die een jaar of 45 was, gaf hij zijn leraar Jinarakkhita te kennen dat hij monnik wilde worden.
    ‘Kijk eens achter je,’ was de reactie van de leraar. Daar zag de huisvader zijn vrouw en 12 kinderen staan.
    ‘Maar over twintig jaar mag je wel terugkomen met deze vraag.’
    Dat heeft hij wel gedaan. Toen hij een jaar of 65 was, werd hij alsnog de monnik Jinamitto.

    Oftewel: neemt de leraar zijn verantwoordelijkheid?

  5. Gerben zegt

    19 juni 2016 om 10:26

    Even voor de duidelijkheid Sjoerd:
    Ik vind het experiment leuk dat Joop twee jonge onbevangen meiden uitnodigt om hun mening te geven op deze kind onvriendelijke situatie. Het gaat mij er niet om te experimenteren met de ouder-kind-relatie. Ik ben dus benieuwd wat beoefenaars met verschillende rollen hier van vinden.

    • Sjoerd zegt

      19 juni 2016 om 14:43

      Duidelijk Gerben, fijn dat je het zo toelicht en een onnodig misverstand voorkomt.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.