• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » M/V

M/V

26 februari 2016 door André Droogers

Mensen geven betekenis aan hun omgeving, de seksen inbegrepen. Je zou denken dat dat weloverwogen gebeurt, maar het gaat tamelijk willekeurig. En de indeling werkt bovendien onbewust.

Neem nu dames- en herenzakdoeken, groot respectievelijk klein – alsof dames kleinere neuzen hebben en minder snot produceren. Huilen mannen uitbundiger? Intussen is de indirecte boodschap wel: Groot/klein = M/V.

Kijk je naar kapsels dan is er nogal wat variatie in de loop van de tijd. Bij ons droegen de mannen lange tijd hun haar kort, de vrouwen lang. Kort/lang = M/V.

Nog zoiets: De laatste twee eeuwen dragen mannen bij ons broeken en vrouwen rokken. Bekleedden mannen hun benen omdat ze meer buitenshuis waren en dus blootgesteld aan weersomstandigheden? Of had het iets met seksualiteit te maken? Onbewust effect: Gesloten/open = M/V.

Een ander kledingding: Knopen en knoopsgaten zitten bij M en V net omgekeerd. Dat kan niet met links- of rechtshandigheid te maken hebben. Wel zijn links en rechts wereldwijd gekoppeld aan resp. V en M. Zowel in Kongo als in Brazilië zag ik kerken waar de vrouwen links en de mannen rechts zaten. Dat de rechterarm meestal sterker is dan de linker duidt erop dat machtsverschil een rol speelt bij deze indeling. Kortom: Links/rechts = V/M, sterk/zwak = M/V.

De emancipatiegolf spoelde veel indelingen weg en maakte onbewuste betekenissen bewust. Vrouwen dragen nu ook broeken. Dat mannen niet massaal op de rok zijn overgestapt, laat zien wie emancipatie nodig had. Papieren zakdoekjes en kappers zijn nu uniseks. De emancipatie van homo’s, lesbo’s en transgenders tornt op geheel eigen wijze aan uiterlijke vormverschillen.

Kortom, M/V-betekenisgeving is willekeurig en onderbewust geregeld. Maar veranderende M/V-verhoudingen maken ons bewust van de indelingen.

Vraagje: Geloven we ook willekeurig en onbewust – tot er debat is?

Categorie: Columns Tags: emancipatie, geloven, mannen, vrouwen

Lees ook:

  1. De opstand der patriarchen
  2. Het jaar 2019 – dag 324 – loonvrouw
  3. Ardan – vraag
  4. Meldpunt voor vrouwen met onverklaarde gezondheidsklachten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Klaas Vos zegt

    26 februari 2016 om 11:14

    Zo onlogisch is het allemaal niet.
    – Bij veel werkzaamheden in de buitenlucht is genaaide kleding en m.n. een broek handiger. Het is me nog steeds een raadsel hoe de taliban kunnen vechten met die lappen om zich heen. Boeddhistische monniken mogen niet werken, dus die lopen nog steeds in lappen, net zoals de griekse filosofen vroeger.
    – Traditioneel zaten vrouwen in de kerk aan de raamkant. Dat had ermee te maken dat ze konden lezen en mannen niet. Ook nog p mijn lagere school zaten de meisjes altijd bij het raam.
    – Vrouwen droegen de baby op de linkerarm om de rechterarm vrij te houden, dan is dichtknopen naar links handiger, zodat de baby onder de overslag kan schuilen.
    – Mannen droegen hun degen links en trokken hem met rechts, vandaar de overslag naar rechts.
    – Zakdoeken zijn er niet alleen om de neus te snuiten, maar ook om het zweet van het hoofd te wissen. Niet voor niets zijn boerenzakdoeken het grootst.
    – Verder moeten we bedenken dat onlogisch vaak juist esthetisch is of een vorm van luxe etaleert. Zoals een stropdas of de mouwknopen van een colbert.
    – En vrouwen (en mannen) willen wel gelijkwaardigheid, maar geen gelijkheid. In maoistisch china droegen de vrouwen dezelfde onderbroeken als de mannen. Niet erg erotisch maar misschien wel functioneel in het kader van 1-kind beleid.
    Kortom, zo willekeurig en onbewust gaat het allemaal niet op m/v gebied. En het zou een saaie wereld zijn, waarin alleen de rede regeert.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.