• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 9 februari 2016

Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 9 februari 2016

9 februari 2016 door Joop Ha Hoek

Het gebeurde eind van de ochtend: Chef liet het werk op de redactie stilleggen. Hij maakt met duim en wijsvinger een ‘zwijg mudra’ en de raderen stopten.

‘Ik kom uit de kast, zei  Chef. ‘Ik was ooit een economische vluchteling en heb mensen werk afgepakt omdat ik beter was. Alleen door mijn bestaan kwamen anderen niet aan bod. Maar niemand die mij verachtte of uitschold. Of mijn huis bekladde of me voor verkrachter uitmaakte. Ik ben een witman. Ik vluchtte grenzen over en kwam terecht in Nederlandse gebieden waar ik de mensen niet verstond en de taal niet sprak. Ik werd geconfronteerd met gebruiken en rituelen die niet de mijne waren en die ik niet goed begreep. Ik boezemde sommige mensen angst in dat ik mogelijk mijn eigen gewoonten en gebruiken in hun bestaan zou invoeren, ze zou overheersen. Ik weet wat het is om een vreemde te zijn in een kleine gemeenschap. Ik weet wat het is om in vreemd gebied te falen en terug te moeten keren naar mijn eigen land. Ik weet wat het is om een gelukszoeker te zijn.’

Gaat het wel goed met je, Chef, vroegen wij bezorgd. Je hebt toch nooit bommen op je kop gehad of een mes op de keel. Hoe kan je je nou vergelijken met mensen die de verschrikkelijkste dingen hebben meegemaakt:

Nee, zei Chef, natuurlijk niet. Maar het gaat om de emoties die nu de kop opsteken. Vreemdelingen, onbegrip, je best doen om een gelijke te worden maar dat dat toch niet lukt.

Het is best wel lang geleden, zei Chef, dat hij banen inpikte van anderen die daardoor hun rekeningen niet meer konden betalen en hun kinderen het zondagse ijsje moesten onthouden. Het was in de tijd dat Chef in Rotterdam een persbureau leidde en de journalistieke human interest formule invoerde. Niet over maar met mensen -in oude stadswijken- praten. Het grote kleine nieuws, dat soort zaken. Hij zegt het zonder trots maar binnen een jaar na de oprichting waren de meeste journalistieke concurrenten gesneuveld en moesten omzien naar ander werk. Het is waar, wat enkele familieleden zeggen, ze- en in dit geval ik, zei de Chef, pikten andermans banen in. Pikken onze banen in. ‘Ze, nee ik. Ik was de ander.’ De Marokkaan, de Turk, de Syriër, beseffen jullie dat.

We zwegen.

Oude Westenj, Rotterdam, 1971. Woedende menigte achtervolgt huisbazin. Copyright Regio Pers Rotterdam, Paul Stolk.
Oude Westen, Rotterdam, 1971. Woedende menigte achtervolgt huisbazin. Copyright Regio Pers Rotterdam, Paul Stolk.

Op een gegeven moment trok Chef van Rotterdam met zijn gezin naar het oosten van Nederland.  Hij overschreed eeuwenoude grenzen en kwam terecht in voor hem vreemde culturen. Op de zaak werd de werkweek vrijdags afgesloten met de jeneverfles  op tafel en hoe hij ook zijn best deed, het lukte hem niet om de mensen in zijn nieuwe omgeving te verstaan. Hij maakte zich nuttig als vrijwilliger in het milieu en dierenbescherming, maar hij wist dat de mensen in dat oude land hem altijd als een vreemdeling zouden blijven zien. Twentse kwartiertjes waren aan hem niet besteed en de enorme krentewegges van meters lang vond hij wel lekker. Hij leerde Tjus zeggen en wirkomme. De natuur was er prachtig en de afgelegen boerderijen waarin hij woonde fabelachtig. Het lag niet aan de lieve mensen daar, maar toen hij op een dag het liedje ‘Terug naar de kust’ op de radio hoorde, was dat de kanteling.

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: joop hoek, kust, kuudmurning, Oude Westen, Paul Stolk, Rotterdam, RPR, Twente, Twenthe, vluchteling

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 177 – wasstraat
  2. Het jaar 2024 – dag 37 – filmstudenten
  3. Het jaar 2024 – dag 207 – herinneren
  4. Het jaar 2024 – dag 248 – wittemigrant

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marcel Rouweler zegt

    10 februari 2016 om 06:03

    Prachtig.

  2. Frans-Jozef zegt

    10 februari 2016 om 11:22

    Leuk geschreven weer, word ik blij van! Die chef van jullie wordt steeds leuker. Misschien moet ik eens een keer bij ‘m op de koffie! Doe hem alvast de groeten van me!
    Dank je!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.