• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Dooddoener? – Levensbeschouwing als doodsbeschouwing

Dooddoener? – Levensbeschouwing als doodsbeschouwing

3 april 2015 door André Droogers

Als 70-plusser merk ik dat ik in de generatie ben beland waar de dood de frequentie opvoert. Vijf uitvaarten binnen drie maanden bepalen me bij de eindigheid van mijn eigen leven. Hoe kijk ik als godsdienstantropoloog èn als gelovige de dood in de holle ogen? Hoe gaan die twee zielen in mijn borst met elkaar om?

Die twee hebben een verschil van mening. Wat de gelovige serieus neemt, wordt door de antropoloog gerelativeerd. Voordat mijn twee identiteiten elkaar doodzwijgen, zet ik hen aan de keukentafel voor een goed gesprek. De gespreksleider is de verzoener, een van mijn andere identiteiten.

Die begint zo: ‘Kunnen jullie bedenken waarom de ander moeite heeft met je opstelling?‘. Ze vallen allebei stil, want ze dachten hun eigen prevelement af te kunnen steken. Na een denkpauze neemt de gelovige het woord.

‘Jij vraagt je als antropoloog af waarom ik eigenlijk een geloof aanhang, terwijl de veelheid aan religies het betrekkelijke van elke visie aantoont. Als het om de dood gaat wijs jij op de tegenstelling tussen opstanding en reïncarnatie. Wie heeft gelijk? Omdat religies leven na de dood verkondigen, ergert het je dat ik niet gewoon zeg: “dood is dood”.’

Dan spreekt de antropoloog. ‘Jij vindt mij veel te afstandelijk. Ik kies niet. Ik ben volgens jou te veel gefocust op kennis en te weinig op ervaring en gevoel. Teveel op het hoofd, en te weinig op het hart. Volgens jou houd ik niets over, omdat ik elke mening betrekkelijk vind. Ik weet alles van de mensheid, maar niets over mijzelf.’

Dan stelt de verzoener een tweede verrassende vraag. ‘Wat vinden jullie aantrekkelijk in het standpunt van de ander?‘. Opnieuw valt er een stilte.

De gelovige: ‘Jij vindt mijn keuze betrekkelijk, maar je komt wel met een oplossing. Die theorie van jou presenteert religies als zingevingspelen die in volle ernst gespeeld worden. Dat is dus een serieuze zaak, en niet een of ander spelletje. Maar ook weer geen exclusieve waarheid, al denken gelovigen en vooral hun leiders dat wel. Volgens jou wordt de ernst van het spel zwaar overdreven. De dood ís natuurlijk een serieus probleem, maar door al die ernst is niemand zich nog bewust van dat spel met betekenissen. De speelse kant benadrukt het betrekkelijke, terwijl de ernst van het spel ruimte schept voor het absolute. Van jou mag ik dus mijn keuze serieus nemen, ook al is die betrekkelijk. Ik heb er dan ook geen moeite mee te erkennen dat er andere spelen mogelijk zijn dan het mijne.’

De antropoloog: ‘Deze Stille Week maakt me bewust van het aantrekkelijke van jouw keuze, ook al is die betrekkelijk. Die Jezus is geen machtsfiguur. Als meester wast hij de voeten van zijn leerlingen, alsof hij een slaaf is. Hij is zo kwetsbaar dat hij ten onder gaat. Maar dat kruis in het verhaal is niet het einde, die opstanding komt er achteraan. Ik denk dat die verhalen over hem later zijn ontstaan en dus gekleurd werden door de behoeften van de vertellers. Maar dan nog bieden ze een mijnschacht aan betekenislagen. Ook over dood en hoop. Of het zo gebeurd is of niet, dat doet er dan gewoon niet meer toe. Als betekenisspel overtuigt het.’

De verzoener stelt de slotvraag: ‘Wat hebben jullie gemeenschappelijk?‘.

De antropoloog: ‘Ik denk dat we allebei inzien dat menselijke kennis beperkt is, of het nu om religieuze of om wetenschappelijke kennis gaat. Dat het behelpen is. En dat we allebei juist daarom moeten blijven zoeken.’

De gelovige: ‘Volgens mij zien we allebei in dat de dood een onvermijdelijk thema is in mensenlevens. En dat mensen in staat zijn tegen het onherroepelijke in te denken. Uit dat ernstige spel putten ze hoop.’

Mijn drie identiteiten wensen iedereen een opstandig Pasen!

Categorie: Columns Tags: dood, Pasen

Lees ook:

  1. Het lege graf
  2. Goooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen – 9 maart 2016
  3. Goooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen – 1 april 2016
  4. Het jaar 2017 – de honderdentweeenvijftigste dag – mijn moeder

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.