• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Liefde heeft geen hersens

Liefde heeft geen hersens

9 november 2014 door Joop Ha Hoek

Vandaag zou de verjaardag van mijn moeder zijn geweest. Ze is dood en doden zijn niet meer zelf jarig. Ze leven wel voort. Bij anderen. Mijn moeder was in veel opzichten mijn leermeester en spirituele gids. Zij schonk mij het leven en ik voelde me welkom bij haar. Op weg naar volwassenheid, met vallen en opstaan, met streken en liefde, was het voornaamste dat ze mij leerde mijn eigenheid te behouden. Vast te houden aan eigen normen en waarden, maar ook open te staan voor verandering. Met een nieuwsgierige kijk naar de wereld en de mensen om mij heen. Zo werd ik die ik op dit moment ben, een autonoom individu.

Mijn moeder heette Grietje, een naam die veel voorkomt in haar Friese familie. Ze was getrouwd met Frans en samen kregen ze zes kinderen, drie jongens, drie meiden. Als mijn vader naar zijn werk was-, hij was havenarbeider en later opleider in de Rotterdamse haven, runde zij het gezin en die taak ging ook door als mijn vader doodmoe thuiskwam en in zijn leunstoel in slaap viel. Het was voor mijn moeder sappelen en pezen geblazen, zoals ze in Rotterdam zeggen. Ik heb haar nooit horen klagen. Liefde heeft geen hersens, schrijft Mensje van Keulen.

Geboortedag moeder Grietje 9 november 2014
Cartoons: http://marjitatekent.blogspot.nl

In de eerste acht jaar van mijn leven woonden we in een arbeiderswoning in Rotterdam-Noord, het Oude Noorden van Rotterdam. Net zo bekend als de Amsterdamse Jordaan al waren de sociale omstandigheden in Noord geloof ik wel beter, zeker qua huisvesting in die tijd. Mijn moeder was enig kind, haar hele leven lang miste ze broers en zussen, haar ouders woonden een paar straten bij ons vandaan. Het waren grootouders die je iedereen zou toewensen. Mijn oma kwam uit het eeuwenoude Kralingen, mijn opa uit Friesland. Uit stamboomonderzoek weet ik dat ze menig keer verhuisd zijn in de havenstad. In die tijd stonden veel woningen van particuliere eigenaren leeg. Als je toe was aan een nieuw behangetje of een likje verf op de deuren, of nieuwe buren, zegde je de huur van de oude woning op, huurde een kerrie, zoals Rotterdammers zeggen (een carrier, een bakfiets) laadde daar je spullen op en betrok de nieuwe, door de eigenaar van vers behang voorziene woning.

Ik denk nog vaak met veel liefde aan mijn grootouders terug. Ze waren christelijk, baden voor het nuttigen van de maaltijd –‘Heer, zegen deze spijze, Amen’- en vouwden daarbij hun handen. Ik keek en luisterde altijd vol verbazing, omdat er behalve mijn grootouders en de kleinkinderen, niemand anders in de kamer was. Bij ons thuis schalde elke ochtend vroeg het rode ‘Socialisten trekt ten strijde…’ uit de luidsprekers. Weg met het kapitaal en godsdienst. In ons huis trokken de christenen en socialisten gewoon met elkaar op. Niks geen strijd. Mijn opa legde op verjaardagen een kaartje met mijn vader en mijn oma hielp mijn moeder met het bakken van lekkere dingen. Mijn moeder was helemaal mesjogge van haar ouders. Als kind ervoer ik de harmonie van het gezin, de liefde van mijn grootouders voor hun kleinkinderen. De kriebel in mijn nek van mijn opa. Er werd weinig geroddeld of geoordeeld, wel met liefde gesproken over en met anderen.

Ik ben nu zelf niet meer de jongste en heb al heel wat levenservaring geconsumeerd. Het fundament voor mijn zijn, mijn functioneren nu, is gelegd in die vroege jaren van mijn leven. Mijn moeder leerde mij respect te hebben voor anderen, ongeacht hun huidskleur of afkomst. Te delen. Door haar leefwijze en inzicht bracht ze me normen en waarden bij. Meer nog dan dat, ze was mijn spirituele gids. Ze bracht mij liefde voor taal bij- er werd ontzettend veel gelezen in ons gezin, schreef zelf gedichten en teksten. Als jong meisje fotografeerde ze en ontwikkelde zelf haar films. Tientallen jaren later stond ik zelf als persfotograaf in de donkere kamer en schreef ik artikelen voor dagbladen.

In ons latere ouderlijk huis waren er door het jaar heen veel dieren. Honden, katten, egels, vogels, konijnen en vissen. Af en toe een slang, zelfs een kameleon. Sommige bleven, anderen gingen weer. Zoals mijn ouders met hun kinderen omgingen –organisch, van Rudolf Steiner hadden ze nog nooit gehoord- zo vingen ze ook de (zwerf)dieren op. Zonder dwang, ze in hun waarde latend. Ze waren doeners, geen praters. De katten droegen de namen van de vrouwen en kinderen van de schilder Rembrandt.

Wat we thuis en in de omgeving daarvan niet leerden over de natuur, kregen we mee tijdens boswandelingen met mijn moeder. Ze leerde ons kijken naar de structuur van een herfstblad, een zwam, het gekronkel van een hazelworm. En genieten van een bos wilgentenen, bramen en bessen, de geur van de herfst, dood hout. Mijn moeder was de universiteit van mijn leven. Ze leerde me genieten van literatuur, kunst en kunstenaars. En heel praktisch leerde ik koken, boodschappen doen, wassen en strijken. Net als de meiden in ons gezin. Vreemdelingen werden vrienden van mijn ouders. Ze spraken Rotterdams met een buitenlands accent en namen hun eigen, boeiende identiteit mee als ze een kop thee kwamen drinken. Ver weg werd dichtbij. Anderen werden zelf.

Natuurgraf van Grietje.
Natuurgraf van Grietje.

Maar het belangrijkste wat mijn moeder mij bijbracht is de vaardigheid en de energie om het leven te leven. Door met liefde met anderen om te gaan, te verbinden, weten dat anderen ook gelukkig willen zijn. Ze leerde me dat alle mensen gelijk zijn en met respect willen worden behandeld. Ze leerde me geduldig zijn, op mijn woorden te letten, zonder in een schulp te kruipen. Je zou het juiste spraak kunnen noemen. Ze leerde me dat godsdienst geen banksaldo is, dat je je eigen plan moet trekken. Kracht moet hebben als dat nodig is, in rust aanwezig zijn als het kan. Vaardig zijn op velerlei gebied. En ook dat het niet erg is als je het een keer verprutst in het leven.

Een paar jaar na haar dood kwam ik in aanraking met het boeddhisme. Alles wat mijn moeder me had bijgebracht, had verteld, aangereikt, vond ik daar in terug. Voor mij is het boeddhisme het volle leven. Zij plakte er geen etiket op.

Nu ik zelf geen jonge man meer ben, maar nog wel haar kind, zou ik dolgraag nog eens met haar willen praten. Niet om raad te krijgen, maar om mijn eigen ervaringen met haar te delen. Zolang na mijn jeugd. Over het gerijpte vaderschap, mijn relaties, de dingen om mij heen. De onrustige wereld, de gekte, de mooie dingen die dagelijks gebeuren. Het verdriet van gescheiden zijn van anderen. Het boeddhisme. Ik zou haar vertellen over mijn leven, ook haar leven omdat zij mijn moeder is. En tijdens dat gesprek zie ik haar naar buiten kijken, naar de berken in de tuin. De handen gevouwen, een poes op schoot. Ze luistert met aandacht.

Bij het opstaan maak ik een diepe buiging voor haar. Zonder haar was ik niet degene die ik gisteren was en nu ben.

Dit is aflevering 31 in een serie columns van Joop Hoek.

Moge iedereen gelukkig zijn, ook zonder dieren.

 

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: autonomie, Grietje, moeder, verjaardag

Lees ook:

  1. Het jaar 2017 – de driehonderdendertiende dag – toekomst
  2. Het jaar 2018 – de honderdennegenenzeventigste dag – de paus
  3. Het jaar 2018 – de driehonderdentwaalfde dag – postuumwees
  4. Het jaar 2021 – dag 280 – schilderij

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Annemiek Deerenberg zegt

    9 november 2014 om 11:57

    Heel mooi stuk!

    • Marcel Rouweler zegt

      9 november 2014 om 17:32

      Ja een prachtig verhaal.

  2. Hielkje Westerhof zegt

    9 november 2014 om 20:15

    Joop, ik ben zo vrij om te zeggen: je bent een bofkont!

  3. Paula Kuitenbrouwer zegt

    10 november 2014 om 09:04

    Een prachtige ode aan een moeder uit duizenden.

  4. Henk Goeting zegt

    10 november 2014 om 13:40

    Joop, zo’n moeder zou ieder zich wensen !
    Dank dat jij ons dit vertelt.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.