• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » ‘Ik heb over de dood geen enkele zekerheid…’

‘Ik heb over de dood geen enkele zekerheid…’

3 augustus 2014 door Paul de Blot

Een vliegramp die heel ons volk in zijn verdriet verenigde, iets indrukwekkends. Het is verbazingwekkend hoe een politiek versplinterd land waar individuele belangen domineren door een dergelijk voorval tot eenheid en solidariteit komt. Met deze gebeurtenis komt de diepste kracht van ons volk tot uitdrukking, dat onze eenheid niet enkel gedragen wordt door een losse verzameling van individuen.

Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die het in zijn hoofd haalt om zo maar een voorbijvliegend passagiersvliegtuig neer te schieten. Het moet een vergissing zijn geweest. Dat is toeval en geen opzet.

We worden gesterkt door het vertrouwen dat we met de voortschrijdende technische en wetenschappelijke kennis in staat zijn ons leven steeds meer onder controle te kunnen houden. Toch is het vaker voorgekomen dat een verkeersvliegtuig is neergeschoten omdat men dacht op de gegevens te kunnen vertrouwen. De Amerikaanse marine was zeker een goede beslissing te hebben genomen toen het een verkeersvliegtuig neerschoot. De Russische jagers waren zeker een vijandig vliegtuig te beschieten die in hun luchtruim binnendrong toen ze een passagiersvliegtuig neerschoten.

Elke verworven zekerheid, hoe sterk ook technisch verankerd, wordt uiteindelijk bepaald door de menselijke keuze en die kan falen. Met onze statistische berekeningen kunnen we vaststellen hoeveel procent van de kankerpatiënten in leven blijven, en hoeveel verkeersdoden er dit jaar te verwachten zijn. Maar over mijn eigen dood heb ik geen enkele zekerheid. Volgens statistieken heb ik met mijn ziekte maar 1% kans om dood te gaan. Toch heb ik over mijn dood geen enkele zekerheid, want ik kan elk moment doodgaan. Mijn hart kan opeens stilstaan, ik kan door een auto aangereden worden, ik kan gewoon verkeerd voedsel eten. Dezelfde onzekerheid beleef ik ook voor de dood van mensen van wie ik hou. De dood is en blijft onberekenbaar. Hiervan worden we ons pas bewust als iemand ons plotseling ontvalt.

Na het bericht van de ramp werden er twee mensen op Schiphol gevraagd of ze zich nog gingen inchecken bij Malaysian Airways. De Nederlander twijfelde, de Indonesische student antwoordde met grote zekerheid; “Ik vertrek, want je hebt je lot toch niet in eigen hand”. Hierbij is duidelijk het culturele verschil te merken tussen de Nederlander in zijn streven naar zekerheid en de Indonesiër die ervan uitgaat dat je met onzekerheid moet leren leven.

We ervaren de ramp en de vele doden als zinloos, we worden kwaad en staan erop dat de schuldige gestraft wordt. De ramp is inderdaad zinloos, maar de dood van de slachtoffers is onherstelbaar. Door de schuldige te straffen wordt de pijn wel verzacht maar de overledene komt niet meer tot leven. Ieder zal de dood ooit als zinloos hebben ervaren. En niet ieder is in staat deze zinloosheid te overstijgen. Daar is hulp voor nodig, hulp van vrienden, van geliefden en van mensen die je begrijpen.

Een duidelijk beeld van de manier waarop we in Nederland de zinloosheid van de ramp hebben overstegen is het diepe medeleven in uiteenlopende vormen. In dit medeleven werd het volk een eenheid waarin de nabestaanden zinvol werden opgevangen. Er groeide een netwerk vriendschap en medeleven en de overledenen kwamen in het hart van velen weer tot leven. Fysiek bestaan de doden niet meer maar geestelijk blijven ze in onze harten voortleven. Een dergelijk proces van eenwording is niet van buitenaf te organiseren, maar het voltrekt zich als vanzelf op het spirituele vlak. In religieus perspectief wordt dit kort en bondig uitgedrukt in het lied Ubi caritas et amor ibi Deus est. Waar liefde en eenheid is daar is God.

www.pauldeblot.nl

 

Categorie: Columns, Paul de Blot Tags: boete, dood, Paul de Blot, schuld, vliegramp, zekerheid

Lees ook:

  1. Mandela en het geheim van zijn leiderschap
  2. We tuimelen van de ene crisis in de andere
  3. Paul de Blot – De binnenkant van de zorg
  4. ‘Dank je wel’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Barbara Steadfast Dharma de Zoete zegt

    3 augustus 2014 om 21:53

    Ik heb geen godsgeloof. Ik ving in een Britse serie ook de frase op: “God is not in the events. He is in our repsonse to what happens.” Dat raakte me diep en zo’n God zou ik kunnen respecteren.

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.