• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Mosterdzaadjes voor Madiba

Mosterdzaadjes voor Madiba

7 december 2013 door Jules Prast

Geen geboorte.

Geen dood.

Geen Nelson.

Geen Mandela.

Categorie: Columns Tags: nelson mandela, Taigu Prast

Lees ook:

  1. Een woord, een wenk, een klank – Het zaad van ontwaken fonkelt overal
  2. Dharma is Uji
  3. Taigu – Een vaardig slaapmiddel
  4. Taigu Prast – De kinderen van het licht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    9 december 2013 om 10:50

    Geen Jules
    Geen Prast
    Geen Sjoerd
    Geen verlies
    Geen overwinning

    • Jules Prast zegt

      9 december 2013 om 12:02

      Precies, Sjoerd.
      Iets meer van zulke gelijkmoedigheid miste ik in de stroom reacties uit boeddhistische kring.
      Maar wie ben ik?

  2. Pjotr zegt

    9 december 2013 om 16:00

    Ja als er geen geboorte en geen dood was was er helemaal niets. Of ja niet dat ik weet misschien was er dan toch wel iets maar ja dat weet ik niet.
    Ik ben blij dat ik geboren ben en dingen kan ervaren met mijn zintuigen. Dat er sowieso geboorte en dood is om te ervaren. En al dat rare gedoe over Leegte slaat helemaal nergens op, dat is gewoon allemaal een illusie.

    • Sjoerd zegt

      10 december 2013 om 15:54

      Beste Pjotr,
      Is dat zo?

      • Pjotr zegt

        10 december 2013 om 16:55

        Beste Sjoerd,
        ik neem aan dat je vraag doelt op het feit dat ik meen dat al dat raar gedoe over Leegte onzin is en slechts een illusie?

        Ja dat is zo wat mij betreft.

        Alles is leegte kan wel zo zijn, maar als ik mijn teen stoot doet dat mijn teen verrekte pijn en niet jouw teen.

        Al kom ik dan bij vragen als wat is dan ‘mijn’ en ’teen’? Dat weet ik niet maar ik ervaar van alles met mijn zintuigen en geest.

        Er is volgens mij een golf én de zee
        en niet alleen maar de zee.

        Het bestaat allebei precies op het zelfde moment.

        Tegen iemand zeggen die verdriet heeft om het verlies van een dierbare zeg ik niet o dat is helemaal niet erg die persoon bestond toch al niet zoals jij dacht dat die bestond, die persoon is niet dood hoor want dat kan niet als die toch niet bestond…
        Ik weet niet, die persoon sta je bij en troost je.

        Er is eigenlijk alleen maar de zee en er zijn eigenlijk geen golven vind ik te kort door de bocht. (toch een veel voorkomende mentale voorstelling van zaken die ik tegenkom bij interpretaties over de leegte)

        Het is een doodse gevaarlijke stilte/leegte/eenheid vind ik. Het neemt het Hart weg uit de beoefening het mededogen de erkenning van het unieke bestaan van verschijningsvormen. Er is geen golf als de andere en dat is geweldig.
        Maar uiteraard hebben ze dezelfde bron de zee.

        • Sjoerd zegt

          11 december 2013 om 00:31

          Beste Pjotr,
          De vraag is “Is dat zo?”
          Het antwoord???

          • Pjotr zegt

            11 december 2013 om 12:42

            Beste Sjoerd,

            Dan begrijp ik je manier van uitdrukken niet. wat bedoel je dan Sjoerd?
            Overal “is dat zo?” Op antwoorden is ook nogal kort door de bocht.

          • Pjotr zegt

            11 december 2013 om 13:01

            O ja dan moet ik ook zeggen,

            dat ik het soms erg lastig vind het absolute en subjectieve uit elkaar te houden gezien mijn idee over het absolute ook weer subjectief is.

            ‘Is dat zo?’ is een legitieme vraag, maar ook niet altijd gepast.

            Geen Jules
            Geen Prast
            Wie stoot er dan zijn teen?

          • Sjoerd zegt

            11 december 2013 om 14:33

            Ha Pjotr,
            Die teen, dat is nog steeds dezelfde vraag.

            Geen Jules
            Geen Prast
            Geen Madiba
            Geen Pjotr
            geen Sjoerd
            Geen teen?

            Als druppels,
            terugvallen in de stroom
            Wie stoot zich dan?

            (Dit is ook mijn laatste reactie)

  3. Pjotr zegt

    11 december 2013 om 17:25

    Oké

  4. Jules Prast zegt

    11 december 2013 om 20:41

    “Geen Jules
    Geen Prast
    Wie stoot er dan zijn teen?”

    Bassui schreef aan een zieke man:
    “Wie is hij die ziek is?”

    Wie schrijft?
    Wie zit?
    Wie staat?
    Wie drinkt een glas melk?
    Wie zet de vuilniszakken buiten?

    Wie is het die pijn heeft aan zijn teen?

    Wie?

    Sommige dingen deel je langs de weg van vragen omdat het antwoord geen taal kent.

    Overigens gaat Menno Prins in zijn artikel vandaag over goed/slecht karma zijdelings ook in op de vraag wie het is die ziek is/pijn heeft.

    • Pjotr zegt

      11 december 2013 om 21:44

      Lastig proberen jezelf uit te drukken via geschreven woorden.

      Ik probeerde een ergernis van mij uit te drukken.
      Ergernis over het vaak gebruiken van quasi ‘wijze’ wedervragen en misplaatste uitingen uit de zogenaamde leegte.
      Door bijvoorbeeld nu aan mij te vragen: Wie is het dan die zich zo ergert?
      Uiteraard is dat een goede vraag, niks mis mee.
      Maar die is wat mij betreft geheel buiten context.
      Dan ontwijk je situaties en kwesties en ga je ze niet aan. Dan vind ik dat een vorm van schuilen in de leegte. Terwijl er gewoon keihard een leven aan de gang is recht voor je neus met pijn, verdriet geluk en leven en dood.
      Inzicht in de leegte is heel belangrijk en van groot belang in de beoefening om zaken los te kunnen laten en niet te zwaar te tillen aan alles.
      Maar ik begin zelf steeds meer te ervaren dat je het terug moet brengen in de praktische wereld anders blijf je maar zweven ergens in een leegte waar alles koek en ei lijkt, terwijl dat dus absoluut niet het geval is.

      Zoiets als bergen zijn geen bergen dat is allemaal heel spannend en mooi en leerzaam.
      Maar uiteindelijk zijn bergen bergen.

      Voor mij is het een uitdaging om die metafysische hoogstandjes te integreren in de praktijk en weer met beide beentjes op de grond te landen.
      Want: zwevend komt men nergens.
      Dus hoe brengt je die ideeën over leegte en eenheid op een gezonde manier in de praktijk zonder te blijven hangen in een vage metafysische wolk op de top van een berg die geen berg is maar toch eigenlijk wel een berg of toch niet of wel?

  5. Tom zegt

    11 december 2013 om 23:06

    Als niets zou bestaan, waarom moeten we dan leren iets los te laten, er van te onthechten?
    Stoot je kop maar eens heel hard tegen een bakstenen muur.
    Die snee en die bult die je daardoor hebt opgelopen laten je toch echt ervaren dat die muur er was, in al zijn echtheid.
    Ik denk dat we sommige begrippen iets te letterlijk zijn gaan interpreteren, wellicht versterkt door taalverschillen.

  6. Menno Prins zegt

    12 december 2013 om 15:44

    Toen ik de vier regeltjes van Jules voor het eerst las, een paar dagen geleden alweer, dacht ik: Geen Geen, en ging over tot de orde van de dag. Na lezen van alle reacties, schrijf ik ze toch maar eens op. Je krijgt dan:
    Geen geboorte.
    Geen dood.
    Geen Nelson.
    Geen Mandela.
    Geen Geen.

    Ik neem zonder meer aan dat de Boeddha gedurende zijn wandel op stoffige wegen zijn teen wel een keer of wat gestoten zal hebben, en dat hij dat ook iedere keer gevoeld heeft en zelfs wel eens “AU” en @#*! of zo geroepen heeft. Hij was immers 100% mens.

    Nelson Mandela is niet meer.
    Nelson Mandela is niet
    Nelson Mandela is
    Nelson Mandela
    Nelson
    …..
    ….
    …
    ..
    .

    • Pjotr zegt

      12 december 2013 om 16:39

      geen geen
      en ook geen, geen geen

      dus kunnen we beter allemaal onze mond maar houden.

      • Pjotr zegt

        12 december 2013 om 16:52

        Dat is mij wel allemaal duidelijk.

        Maar mijn vraag blijft;

        Hoe brengt je die ideeën over leegte en eenheid op een gezonde manier in de praktijk zonder te blijven hangen in een vage metafysische wolk op de top van een berg?

        Hoe kun je dat ‘geen-zelf’ concreet maken in de wereld van alledag?

        Hoe weet je van jezelf of je werkelijk vanuit ‘geen-zelf’ handelt of dat je slechts denkt van daaruit te handelen? En eigen slechts schuilt achter een verkeerd begrip over deze zaken?

        • Menno Prins zegt

          13 december 2013 om 14:40

          Aan Pjotr: “Hoe kun je dat ‘geen-zelf’ concreet maken in de wereld van alledag?”
          Wellicht door zonder “zelf” te handelen? Dat is: zonder egoïsme, en door je in je handelen niet door een “zelf” te laten leiden, maar door de “onderlinge samenhang van alles met allen, overal en door alle tijden”. Zoiets. Zweefpraat? dat is het alleen wanneer je geen idee hebt wat “onderlinge samenhang etc” inhoud, denk ik. Al heb je maar enige notie, dan kun je het al zo concreet maken dat wie dat wil zich eraan kan stoten. Lukt het altijd? Mij niet. Maar ik blijf proberen.

      • Menno Prins zegt

        13 december 2013 om 14:33

        Wat ik probeer aan te geven met “geen geen” is dat leegte, sunyata, of “geen … ” een begrip is waarvan het onmogelijk is je een voorstelling te maken terwijl het net zo reeël is als een willekeurige steen waartegen je je teen kunt stoten, zij het op een ander niveau. Die steen is er op het niveau van “een steen” en het “geen” of “sunyata” is er, op het niveau van “geen” of “sunyata”. Het is. Beide. Ze van plaats laten wisselen is volgens mij niet bevorderlijk voor inzicht in één van beide. Of het beter is je mond te houden? Soms wel. Soms niet. En ik weet ook niet altijd wanneer wel en wanneer niet. En daar kan ik mee leven. Jij ook?

        • Pjotr zegt

          13 december 2013 om 15:16

          Helder genoeg Menno.
          Hier kan ik prima mee leven. En het is ook geen zweefpraat. ‘Jezelf laten lijden door de onderlinge samenhang….’ Zie ik als: dat wat er hier en nu gedaan moet worden ongeacht mijn voor en afkeuren… Dat waar de huidige situatie om vraagt….
          En inderdaad de zee en de druppel zijn beide precies tegelijk.
          En die twee verschillende nivo’s steeds verwisseld werkt dat zeer verwarrend.
          Vandaag dacht ik pff meestal volstaat gewoon in en uitademen eigenlijk wel en kan ik al dat (bij)denken beter maar laten….

          Groet,
          Pjotr

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.