• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Een tuinierende boeddhist en de vermaledijde snoeischaar

27 november 2013 door Joop Ha Hoek

Ik sta nabij de plek waar dit jaar een keiharde strijd is gestreden. Een van de deelnemers aan dat gevecht heeft het leven gelaten. De plaats delict is de prachtige tuin van mijn vriendin, nader te bepalen een ruwhouten zuil. Tot voor een paar jaar groeiden in die zuil een rode roos en een wilde kamperfoelie. Die twee trokken samen op, vulden elkaar aan. In de zomer showden ze hun bloemen, in de herfst hun rode bessen en bottels. Twee jaar geleden werd er een tweede roos in de zuil geplant, Sneeuwwitje. Kort bloeiend, maar wel prachtig om te zien. Mijn vriendin wilde dat graag, ze houdt van bloemen. En ondertussen was er ook nog een vierde plant in het vierkant gezet. Een rare, met nep-beschimmelde blaadjes en in de herfst paarse besjes. De tuinman had gezegd dat deze plant maar een meter hoog zou worden en minimaal zou blijven. Maar de takjes met grijparmpjes groeiden nu al 2,5 meter hoog. Nu was de rode en oudste roos dood. Waarschijnlijk uit het leven gedrukt door de andere planten op die vierkante meter, misschien wel Sneeuwitje. De andere planten profiteerden van zijn dood want ze groeiden uitbundig tot ver boven de zuil.

Marja Timmer Jij mag blijven, jij niet...

We zullen moeten snoeien, zei ik tegen mijn vriendin, dit wordt te gek. De kamperfoelie tot een meter boven de grond en de witte roos ook ver terug. Over dat rare beschimmelde plantje spraken we niet. Ik wist dat mijn vriendin een poging had gedaan om die plant met wortel en al uit te roeien. Tevergeefs. Ze knikte. En opeens dacht ik: ‘Ik met mijn gesnoei, zo doe ik het ook in mijn eigen leven. Ik ben zelf een wandelende snoeischaar.’ Ik zit al vele jaren, mediteer me suf, heb soms op een vreselijke manier de pest aan het boeddhisme en voel me dan weer jaren goed. De Boeddha is mijn beste vriend, maar geen schouder om tegen uit te huilen. Daar is hij niet voor.  Ik adviseer vrienden en familie om metta-oefeningen te doen, lekker met een clubje vrienden, neutralen en vijanden om je heen. En ze allemaal lief te hebben. Dat is de theorie. Vaak gaat het ook goed, die oefeningen in metta. De groep achter me, de vrienden, neutralen en vijanden, klaagt niet. Maar achter een gordijn in mijn geest hangt een snoeischaar. Na al die jaren van zitten ben ik nog steeds in staat om voor mij ongewenste mensen uit mijn leven te snoeien. De Boeddha zegt zelf dat je niet met iedereen bevriend hoeft te zijn, leg ik anderen dan uit die moeilijk op mijn snoeiactie reageren. Het zijn er niet veel, die ik wegsnoei, de rug toekeer. In al die jaren maar een paar. Maar voor het gordijn van mijn geest kriebelt het ongenoegen over mijn snoeiactie. Dat doe je toch niet, zegt een stemmetje in mijn levenszuil, dat noemt zich boeddhist die onder zijn columns zet: Moge iedereen gelukkig zijn . Ja, maar ik laat mijn leven niet vergallen door een paar etterbakjes, zeg ik tegen het stemmetje. Ik mag er toch ook zijn met een beetje plezier in het leven? En ik doe ze toch geen kwaad. En verder doe ik zo mijn stinkende best om goed te doen voor anderen. Is zo’n klein snoeischaartje dan zo verkeerd? Het geeft toch ook weer lucht. Is het aanmatigend om een selectie te maken? Het hele leven is toch kiezen. Het gekke is dat ik op dit moment ook niet verlang naar het moment dat de snoeischaar wordt omgesmeed tot een boeddhabeeld. Misschien komt dat moment ooit, op een dag, na heel veel of juist misschien kort zitten. Of zomaar.

Boeddha Dagobert Duck commercie in het boeddhismeDit is deel veertien in een serie columns van Joop Hoek.

Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van snoeischaren en houten zuilen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: ardan, kamperfoelie, planten, rode, roos, slagveld, snoeien, snoeischaar, tuin, witte

Lees ook:

  1. Een mooie dag in maart
  2. Een beetje uit de hand gelopen…
  3. Ardan – Nu ik nog…
  4. Het doosje, de bijsluiter en de omgang met anderen…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    27 november 2013 om 09:09

    Joop, moge jij altijd een herinnering aan een levende boeddha wakker blijven houden met jouw stukjes, zoals dit prachtige spiegeltje van vandaag.
    Mijn dag begint nu weer helemaal goed.
    Hartelijke groet, Sjoerd

  2. Joop Ha Hoek zegt

    27 november 2013 om 19:04

    Begin nooit aan een plantenzuil, Sjoerd. Dank je wel.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De grenzeloze ruimte tussen de woorden
  • Het jaar 2021 – dag 57 – gekapteharen
  • Saudade met tijm en boog
  • Vrijdag zindag (16) – Ware versies
  • Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens