Getesh is de hemeldame op dit 3.300 jaar oude Egyptische reliëf. Had ze genezende eigenschappen? In de late bronstijd werd ze opgenomen in het Egyptische pantheon van goden die we associëren met de farao’s. Meesteres van alle goden en Minnares van de Sterren waren twee roepnamen voor haar.
Het oude Egypte kende genezers die we nu helers zouden noemen. Hoe hun dagelijkse praktijk eruit zag? Zeventien jaar geleden runde ik kort een praktijk als magnetiseur. In Zwolle kocht ik een professionele massagetafel. Ik onderwierp drie patiënten aan ‘strijken’. Daaronder verstaat de volksmond het met de handen bewegen boven een lichaamsdeel zonder huidcontact te maken. De healer wordt geacht energie over te brengen naar de kwetsuur van de patiënt. Het visualiseren van genezende kleuren wordt vaak ingezet.
Nadat ik aldus twee verwanten behandelde, volgens betrokkenen met resultaat, gaf ik het op omdat ik bij de crisisdienst van de GGZ in Amsterdam belandde en zelf formeel een patiënt werd. Ook de man die me destijds in een weekend de eerste beginselen van het magnetiseren bijbracht, adviseerde me mijn toevlucht te zoeken tot de psychiater. Dat hij me twee tabletjes oxazepam voor de terugweg meegaf, redde me het leven, denk ik. Ik zat namelijk tegen een psychose aan toen ik hem consulteerde ergens in het Gooi.
Nadat ik ruim tien jaar in Venray woonde, begon ik buitenshuis te merken dat mijn aanwezigheid in de fysieke nabijheid van zieken als helend werd ervaren. In tegenstelling tot mijn oma Judith sta ik niet bekend als kruidenvrouw. Anderen wezen mij erop. In de praktijk komt het erop neer dat ik in winkelstraten en op pleinen wel eens een minuutje klets met invaliden, geesteszieken of combinaties van beide.
Niet zelden is er sprake van rolstoelen, krukken en/of gips. Ook mensen met braces spreken me vaak aan. Die van zilver zijn het mooiste omdat ze me aan boksbeugels doen denken, als er sprake is van handkwetsuren. Geld vraag ik nooit, om problemen met de sociale dienst te voorkomen.
Bij het afscheid raak ik deze mensen even aan, of ik maak wat nadrukkelijker oogcontact dan anderen merken. Dat is alles. In z’n algemeenheid ben ik er geen voorstander van als mensen eerst naar een alternatieve genezer met een betaalde praktijk gaan, en daarna pas naar de huisarts. Ik denk namelijk dat falende healers, druïden en andere naamloos gebleven kruidenmengers vroeger, misschien ook in het oude Egypte, ter dood werden gebracht als ze tekortschoten of de patiënt flesten. Alleen haalde dat de media niet.
Geef een reactie