• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » VrijdagZindag – Vier partijculturen

VrijdagZindag – Vier partijculturen

27 mei 2024 door André Droogers

Cultuur (enkelvoud) is het menselijk vermogen betekenis te geven aan de eigen werkelijkheid. Culturen (meervoud) zijn het resultaat, op allerlei niveaus, van continenten, via landen en bedrijven, tot families. Zeer gevarieerd, want mensen zijn uitbundige betekenisgevers. Hoe een cultuur werkt, is vooral een kwestie van macht. Want macht is het vermogen anderen te beïnvloeden in hun gedrag, inbegrepen hun manier van betekenis toekennen.

Politici brengen macht en betekenis het meest uitgesproken bij elkaar. Elke partijcultuur biedt een specifieke interpretatie van de werkelijkheid. Iedere partij gebruikt haar macht om haar kijk op beleid te verspreiden.

Vorige week werd een hoofdlijnenakkoord gepresenteerd voor een nieuwe regering. Vier partijen hebben hun manier van betekenis geven vertaald naar toekomstig regeringsbeleid. Ik doe een klein antropologisch veldwerkje over de vier partijculturen. Op welke manier speelt iedere partijleider met het eigen betekenisrepertoire en de verworven machtspositie? Welke waarden sturen dat spel aan?

PVV

Eén persoon zet de toon. Binnen deze partij met één lid berust de macht exclusief bij de partijleider. Ons democratisch bestel gaf hem de ruimte zijn partij autocratisch in te richten. Over de invulling van het akkoord kon hij persoonlijk en zonder raadpleging besluiten. Hij had daardoor als onderhandelaar zelfs de vrijheid een hele serie van zijn uiterst rechtse partijstandpunten te parkeren. Tot nu toe bijna steeds in de oppositie, speelt hij op een zeer polemische manier met betekenissen. Hij heeft alleen regeringservaring in de gedoogrol en werd verder uitgesloten. Zijn macht is voornamelijk gebaseerd op charisma, retorische begaafdheid, onparlementair taalgebruik, oneliners, humor en dagelijks gebruik van sociale media. En nu op de vele kiezers. Op populistische wijze exploiteert en stimuleert hij ontevredenheid. Binnen Europa versterkt hij zijn macht door aan te sluiten bij andere autocratische leiders. Hij wil net als zij de macht van de EU beperken, ten gunste van nationalistische autonomie.

VVD

Deze partij is democratisch. Ook al zijn er twee facties in haar partij en was een centrum-linkse coalitie denkbaar, de partijleider kreeg veel ruimte voor een rechtse invulling van het partijstandpunt. Haar normaliserende acceptatie van de voorheen geïsoleerde PVV-partijleider maakte de weg vrij voor de nieuwe coalitie. Ze hanteert haar eigen versie van de liberale ideologie, met vanzelfsprekende nadruk op individuele vrijheid als waarde, en op de belangen van de economische BV Nederland – zoals haar voorganger dat noemde. Zij is de enige van de vier met ministerservaring. De macht van twee VVD-ministers in de vorige regering heeft zij uitgehold door hun wetgeving rond migratie en klimaat op te offeren voor het rechtse akkoord. Dankzij haar studie ‘Cultuur, organisatie, management’ (VU) kan zij weten hoe cultuur werkt. Hoe ze die kennis gebruikt, is onduidelijk.

NSC

Kiezers hebben deze nieuwe partij groot gemaakt door aan de partijleider de status van Messias toe te kennen. Zijn reputatie is die van geïnformeerde en principiële bestrijder van onrecht, zowel binnen Europa als nationaal. Hij heeft ruime parlementaire ervaring, opgedaan in christen-democratisch verband. Binnen dat kader werd zijn status onderschat, met als gevolg dat hij een eigen partij heeft opgericht. Dat besluit heeft zijn macht aanzienlijk vergroot. In vergelijking met de andere partijleiders hanteert hij het duidelijkst een expliciete waardenset, vooral wat het primaat van de rechtsstaat betreft, boven andere belangen. Dat hij niettemin deelneemt aan deze rechtse coalitie, inbegrepen een autocratische deelnemer, heeft geleid tot centrum-linkse verbazing. Zijn politieke speelwijze wordt gekenmerkt door aarzeling en uitstelgedrag. Zijn supporters noemen dat ‘weloverwogen’.

BBB

De partijleider van deze nieuwe partij put voor haar wijze van betekenis geven uit haar carrière als journalist en PR-adviseur. Haar partij is resultaat van het besluit van de agro-multinationals om over te stappen van lobbywerk naar het eigenlijke politieke ambacht. Een reclamebureau dat voor deze tak van industrie werkt, tuigde deze partij op en selecteerde de partijleider. Haar optreden herinnert eerder aan verjaardagsfeestjes dan aan de gevestigde Haagse retoriek. In de totstandkoming van het hoofdlijnenakkoord speelde zij naar eigen zeggen de moederrol. Haar kijk op macht en betekenis wordt bepaald door het belang van haar achterban: de agro-industrie en de daardoor geëxploiteerde boeren. Dat bepaalt haar kijk op de klimaatcrisis, de eigenlijke aanleiding voor het ontstaan van haar partij. Voor ingewikkelder zaken, zoals financiële, valt ze terug op haar secondant, eerder bij het reclamebureau de feitelijke architect van de partij.

Deze korte typeringen – open voor aanvulling en correctie – maken niet alleen duidelijk hoe deze vier als hoofdrolspelers omgaan met macht en betekenis. De portretjes geven ook een indruk van de complexe dynamiek die binnenskamers ontstond toen deze vier partijleiders met elkaar op zoek gingen naar hun kleinste gemene veelvoud. Behalve aan toekomstig beleid moesten zij ook betekenis geven aan het formatieproces en de onderlinge machtsverhoudingen. De volgende fase is die van de bemensing van de nieuwe regering, feitelijk een voortzetting van het spel van macht en betekenis.

De vier portretten van politici en hun partijculturen maken ook duidelijk hoe wankel de praktijk van het democratische stelsel is. Bovendien blijkt dat er nog steeds geen alternatief is gevonden voor de afgeschafte verzuiling. Want als de duidelijkheid in de oneliners zit (Tom-Jan Meeus) en niet in een visie en een waardenset, wat bepaalt dan macht en beleid? Een rechtse radicaal-nationalistische partij is de grootste en geeft de autocratische toon aan. Verder zijn er twee partijen die respectievelijk het belang van het bedrijfsleven en dat van de agro-industrie vertegenwoordigen. En dan is er, met moeite en aarzeling, een partij met christen-democratische roots die als enige een visie op de rechtsstaat benadrukt. De kongsi van deze zeer diverse vier gaat het land regeren, vanuit het parlement, met een extra-parlementaire regering als aangever van beleid.

En nu heb ik het nog niet eens gehad over de manier waarop kiezers naar de formatie kijken en terugkijken op hun eigen stemgedrag. Maar wat betreft hun vorm van betekenis toekennen en macht uitoefenen bent u ervaringsdeskundige. Ik geef u graag het woord!

Categorie: Andre Droogers, Columns, Politiek Tags: autocratische toon, BBB, cultuur, democratische stelsel, expliciete waardenset, formatie, kiezers, macht en betekenis, NSC, PVV, rechtse radicaal-nationalistische partij, rechtsstaat, Tom-Jan Meeus, verjaardagsfeestjes, VVD

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – Vier partijculturen
  2. Het jaar 2023 – dag 340 – ontmaskeraar
  3. Vereniging Basisinkomen – ‘BBB, PVV, graaiflatie en stijgende steun basisinkomen’
  4. Taigu: De nakba en de nuance

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.