• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jij en de ander (2 en slot)

Jij en de ander (2 en slot)

11 maart 2024 door Dharmapelgrim

Wat voor anderen geldt, geldt ook voor jezelf. Zelfcompassie houdt in dat je bij jezelf geen gevoelens of gedachten wegdrukt alsof ze er niet mogen zijn. Gedachten en gevoelens die niet prettig zijn, zijn er niet om weggedrukt maar om ervaren te worden, zonder noodzaak ze eerst te beoordelen. Ont-moet jezelf! Laat gedachten en gevoelens zijn wat ze zijn, zonder ze groter of kleiner, belangrijker of onbelangrijker te maken dan ze zijn. Ga als het ware naast jezelf staan, zonder te hoeven begrijpen waar al die gedachten en gevoelens vandaan komen, wat ze betekenen en zonder noodzaak er iets anders mee te doen dan ze te laten zijn wat ze zijn: gedachten en gevoelens. Punt.

Compassie hebben met jezelf is een, compassie hebben met anderen is twee, maar compassie hebben met alles in de natuur… dat is drie, vier, enzovoorts tot in het oneindige. Onder alles in de natuur versta ik vooral levende wezens, van heel klein tot heel groot. Ik geef toe dat het mij niet lukt om mij in het gevoelsleven van een steekmug of van een blauwe vinvis te verplaatsen, en volgens mij hoeft dat ook niet per se. Het volstaat je te verplaatsen in het leven “an sich”, in het leven in al zijn natuurlijke verschijningsvormen, zelfs in dat van onkruid, groenten en oeroude bomen. Leven is kostbaar en is als fenomeen direct verbonden met dat van mij en dat van jou. Leven is leven.  Er bestaat geen ongeveer, geen beetje, geen af en toe of wanneer het zo uitkomt leven. Daar compassie mee hebben betekent dat je er zeer bewust mee omgaat, in het besef dat er kwalitatief geen verschil in leven is, hoe groot het verschil in voorkomen, duur of bewustzijn ook moge zijn. Als je compassie hebt met de natuur, want daar komt het op neer, gedraag je je op een wijze waarin harmonie met de natuur vooropstaat. Je staat niet sympathiek tegenover de natuur, niet antipathiek en zelfs niet empathisch (hoe dan?) maar invoelend dat iedere schade die jij of iemand anders aan de natuur toebrengt, schade is aan jezelf. Want of je het nu leuk vindt of niet, jij bent zelf deel van de natuur. En ik wijs je er nog maar eens op dat de natuur veel groter, grootser en in alle kwetsbaarheid machtiger is dan alle mensen bij elkaar. Dat mensen deel van de natuur kunnen zijn, zou je kunnen uitleggen als compassie van de natuur met ons.

Begin eens met het maken van een pas op de plaats. Je past je aan aan de omstandigheden. Je kunt niet (langer) doen alsof je alleen op de wereld bent en met niemand iets te maken hebt. Houd op weerstand te bieden tegen wat dan ook, maar geef (voorlopig) mee. Houd op je ergens tot barstens toe tegen te verzetten, maar buig voor je barst. Waarom? Omdat niets en niemand er baat bij heeft wanneer je barst! Erken en respecteer alle wetten, voorschriften, richtlijnen en regels die van toepassing zijn op het niveau van de werkelijkheid waarop jij je beweegt. Als je ze wilt veranderen begin je met het kennen, herkennen en erkennen van wat ze zijn: wetten, voorschriften, richtlijnen en regels die er zijn maar (volgens jou) verandering behoeven. Verdiep je erin. Spreek je uit. Toon compassie, met jezelf, met anderen, met alles en iedereen.

Er zijn bestaan meerdere sociale centra. Daarvan ligt er een bij jou maar de andere liggen elders, bij de wezenskern van alle levende wezens eigenlijk. Wanneer jij het centrum van jouw sociale wezen zoekt, loopt die weg ernaartoe door anderen heen. Ongeacht of je die anderen wel of niet mag. Je kunt die weg alleen gaan door jouw grenzen te openen, door zelf naar buiten te treden naar die ander toe en/of door die ander bij jou binnen te laten. Alleen zo kan jouw centrum, kun jij, ervaren dat jullie in wezen ook niet van elkaar verschillen in wat je bent: een levend wezen! Jij ontmoet jezelf in de ander en de ander ontmoet zichzelf in jou. En jullie leggen in die ontmoeting niet alleen alle rollen neer die ieder van jullie zelf heeft, maar ook  alle rollen die de ander heeft. Je zou het kunnen vergelijken met het weghalen van alle grenspaaltjes die jij om jezelf heen hebt staan én die jij om anderen ziet staan. Wat overblijft is vrije ruimte waarin ieder zich vrij kan bewegen en mag zijn zoals hij is. Niets moet! Niemand eist, verlangt of verwacht iets van de ander. Dat hoeft ook niet, want er vindt een wezenlijk  ont-moeten plaats. Het kan met mensen, maar ook met dieren en zelfs planten.

Eenmaal vertrouwd met het bestaan van meerdere sociale centra, kun je jezelf in anderen herkennen en de ander in jezelf. Dat heeft niets te maken met gelijkheid in gedrag maar uitsluitend met gelijkheid in mens-zijn of ruimer nog: in het zijn van een levend wezen. Alle mensen zijn bij wijze van spreken uit hetzelfde hout gesneden. Alle mensen zijn gelijkaardig: gevormd uit dezelfde klei. En alle mensen zijn op grond daarvan ook gelijkwaardig. Tegelijkertijd is er een ongelooflijke verscheidenheid aan wijzen waarop het menszijn zich manifesteert. Ik stel het mezelf zo voor: hoe dieper je doordringt tot de kern van het menszijn, hoe duidelijker de gelijkaardigheid en gelijkwaardigheid wordt, terwijl omgekeerd de verscheidenheid steeds meer naar voren komt wanneer je je van de kern af beweegt. Anders gezegd: hoe dieper je doordringt in jezelf en in het wezen van de ander, hoe duidelijker je gaat zien dat je elkaar gelijk bent. En: hoe meer je let op de manier waarop jij en de ander uitdrukking geven aan het ‘mens zijn’ hoe duidelijker je verschillen gaat zien. Kortom: in wezen gelijk, in expressie verschillend! Het is de kunst beide aspecten tegelijk waar te nemen en in gedachten te houden bij alle doen en laten.

Gezekerd in de wetenschap dat er in wezen geen verschillen zijn tussen jou en wie dan ook, kun je gedrag gaan scheiden van de persoon die het gedrag vertoont. Gedrag kan positief of negatief uitpakken, door jou gewaardeerd of verfoeid worden, beloond of bestraft, maar de persoon die het gedrag vertoont is in wezen aan jou gelijk. De ander oordelen is jezelf oordelen! Jij bent je gedrag niet, de ander is zijn gedrag evenmin. Jullie vertonen gedrag, op basis van bewuste en onbewuste keuzen, inclusief aangeleerde gewoonten (die ooit als keuzen zijn begonnen). Als je dat inzicht hebt gekregen, laat je de onbepaalde en van alle dwang en eisen ontdane realiteit op je inwerken en neem je waar wat dat allemaal bij jou teweegbrengt. Vervolgens kies je hoe jij het beste in de gegeven omstandigheden jouw menszijn tot uitdrukking kunt brengen. Wat ga je doen? Wat ga je laten? Niet kiezen is ook kiezen (namelijk kiezen dat alleen de omstandigheden en omstanders bepalen hoe het verder gaat). Klinkt dit ingewikkeld? Laat ik het dan zo zeggen: hoe zorg  jij ervoor dat jij je naar buiten toe niet anders voordoet dan je diep van binnen bent?  Kun jij, wil jij en durf jij altijd en overal en aan iedereen te laten zien wie en wat jij wezenlijk bent. Natuurlijk op jouw manier, maar wel consequent, in iedere rol die je in de maatschappij hebt? En mogen anderen dat dan ook… zelfs wanneer dat anders is dan jij vindt dat het zou moeten zijn?  Want zij zijn jou gelijkaardig en gelijkwaardig…

Een belangrijke eigenschap is dienstbaarheid. Dat zit zo: geen enkel wezen kan op zichzelf bestaan. Iedere plant, ieder dier, ieder mens is afhankelijk van alle andere. Zij zijn dienstbaar aan elkaar. Op allerlei manieren. Door die dienstbaarheid zijn zij wie en wat zij zijn, ieder op het eigen niveau, als manifestatie van het leven zelf dat in alle gelijk is. Alles dat leeft is één in wezen maar tegelijkertijd is ieder wezen uniek in de manifestatie van die eenheid. Het prooidier is dienstbaar aan het roofdier, maar het roofdier is op zijn beurt ook weer dienstbaar aan de prooidieren door populaties sterk en gezond te houden. Gras is dienstbaar aan de herbivoren, die op hun beurt weer dienstbaar zijn aan de planten door deze te bemesten en door zaden te verspreiden. Er is geen enkele manifestatie van het leven dat niet op een of andere manier dienstbaar is aan een of meer andere manifestaties. Dat geldt uiteraard ook voor mensen. Het besef dat je vroeg of laat dienstbaar bent aan alles en allen plus de bereidheid om op ieder moment die dienstbaarheid om te zetten in daadwerkelijke actie, zal jouw leven rijker maken dan jij je kunt voorstellen. In ieder geval rijker dan je ooit met geld kunt worden. Het stelt je namelijk in staat te realiseren waarvoor je hier bent.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: deel van natuur, het leven, jij en de ander 2, pas op de plaats, zelfcompassie

Lees ook:

  1. Frits Koster – ‘Compassie is een verrijking voor de hele wereld. Zeker nu.’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Roelof zegt

    13 maart 2024 om 11:59

    Waarschijnlijk is het moeilijkst te accepteren dat de prooimens dienstbaar is aan de roofmens, en dat de roofmens ook weer dienstbaar is aan de prooimens door populaties sterk en gezond te houden…

  2. Dharmapelgrim zegt

    14 maart 2024 om 12:55

    Ken je de song “Sweet dreams are made of this” van de Eurithmics …

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.