Ik dook in elkaar van de schrik, verwachtte dat elk moment huizen in elkaar zouden storten, getroffen door een raket van tsaar Poetin de Grote. Mijn geest en lichaam hulden zich in een krankzinnige herrie, beukend. Niet te bevatten. Maar het was slechts een vliegtuig dat opgestegen van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport laag over de huizen aan de Peppelweg in de Rotterdamse wijk Schiebroek scheerde en helse geluiden produceerde. Dat zag ik pas later toen ik bij zinnen kwam.
Schrik maakte plaats voor verbijstering, woede, ongeloof. Hoe is het mogelijk dat een buurt zoveel ellende, zoveel terreur moet ondervinden door dat vliegveld dat vroeger gewoon Zestienhoven heette. Ik weet nu dat de mensen die rond Schiphol wonen in een hel leven, een hel op aarde. Boven de Peppelweg denderden ‘slechts’ twee vliegtuigen in een kwartier laag over. Als kruisraketten.
Vandaag werd bekend dat het aantal privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam The Hague Airport sterk is toegenomen. In de eerste 9 maanden van dit jaar werd er al meer privé gevlogen dan in heel 2019, voor de coronapandemie.
De CO2-uitstoot van deze privévluchten is gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van bijna 40.000 auto’s. Bedrijven, de regering en rijke individuen maken veelvuldig gebruik van privévliegtuigen voor zakelijke reizen en vakanties. In de eerste 9 maanden van 2022 vlogen 16.147 privéjets van of naar Schiphol of Rotterdam Airport. 1 op de 3 van deze privévluchten wordt gebruikt voor afstanden van nog geen 500 kilometer. Populaire bestemmingen zijn Londen, Parijs, en zelfs Antwerpen, steden waar je ook heel makkelijk met de trein naartoe kan. Daarnaast wordt veel gevlogen op vakantieoorden zoals Mallorca, Ibiza en Cannes.
Ook koning Willem Alexander landt regelmatig op het voormalige Zestienhoven. Hij staat daar bekend als een aimabel mens die het luchthavenpersoneel ook de hand schudt.
Moedig voorwaarts!
BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.


Wouter ter Braake zegt
Een haikudichter ziet ze vliegen:
De klimaatcrisis
bracht vliegschaamte als nieuw woord
En nu? Vliegschoften.
Victor zegt
Is wel waar. Aan de andere kant, het lawaai is daar heel sterk afgenomen. Vroeger had je van die Russische vrachtvliegtuigen … Het journaal kon je echt niet volgen. Is het de laatste tijd weer toegenomen of is onze tolerantie en perceptie veranderd. Bij totale acceptatie heb je het wel veel opgelost. Ik kwam tot vorig jaar elke week een paar keer in Schiebroek. En zag ze vliegen. Eigenlijk alleen bij Natuurtalent vond ik het heftig.
Maar … De milieu belasting blijft natuurlijk een bron van zorg.