Gisteren werd de hoogste baas van de luchthaven Schiphol door Tweede Kamerleden ondervraagd over de lange wachttijden voor passagiers en de problemen met het lossen en laden van bagage. Mannen die tegen een hongerloontje andermans spullen in- en uitladen uit komende en gaande vliegtuigen. In een ruimte waar je alleen maar kruipend in kan bewegen.
Na afloop zag de hoogste baas er verhit uit. Lange tijd was de norm van Schiphol zoveel mogelijk groei tegen zo’n laag mogelijke lonen, sprak hij. Dat gaat veranderen, de verladers krijgen een loonsverhoging maar de stress en de erbarmelijke werkomstandigheden blijven.
Hij sneerde ook naar de Tweede Kamer, de bv Nederland is aandeelhouder van Schiphol. ‘We waren er allemaal bij’, sprak hij doelend op de inzet van de regering onder leiding van de Haagse Historicus die breed lachend het weer goed naar de zin had in Brussel waar gesproken werd over een boycot van Russische olie, alsof Nederland een wereldmacht is in plaats van één grote polder, om de kosten voor Schiphol zo laag mogelijk te houden en arbeiders af te knijpen.
Gisteren vertelde een onderzoeksjournalist op tv, die under cover een tijdje bagage had gelost en geladen in vliegtuigen over de erbarmelijke omstandigheden waaronder dat werk gedaan moest worden tegen een beloning van zo’n 4 euro per uur, tegenwoordig zal dat iets meer zijn. Wat de hoogste baas gisteren aangaf was de minachting voor arbeiders van dit rechtse kabinet waarin werkelijk alles fout gaat. ‘We waren er allemaal bij’.
Rusland heeft de gaskraan naar Nederland dichtgedraaid maar de regering heeft geen task force ingesteld om de daar uit voortkomende problemen aan te pakken. Tja, Groningen moet mogelijk weer aardgas gaan leveren, is de verwachting. Er zijn grote zorgen, het is tijd voor een man als Churchill.
De ploeg van de Haagse Historicus is een in zichzelf gekeerde zooi met hoge salarissen, geen 4 euro per uur, auto met chauffeur en mooie huizen en een goed pensioen. En als ze vliegen hoeven ze zelf niet in die kleine vakken in vliegtuigen te zoeken naar hun bagage. Dat doen onderbetaalde arbeiders.
Wist u dat er dagelijks vier vluchten vanaf Schiphol vertrekken naar Brussel, vanaf de Nederlandse grens een uurtje rijden met de trein. En dat geldt ook voor de bestemming Londen. Vervuilende toestellen, herrie over de hoofden van mensen in de omgeving van Schiphol. Stress, ziekte, gezondheidsproblemen. Hoogmoed.
In enkele uren tijd doorkruis je Nederland. Maak van Schiphol weer een polder vliegveld- weg met die opgepoetste luchthaven die alleen maar voor ellende zorgt.
Moedig voorwaarts!