Ze zijn groen en te vinden op de meest onmogelijke plaatsen, GO staat erop geschilderd, maar ze staan stil, die scooters. Soms in kleine groepjes, hier eentje alleengaand. Het schijnt zo te zijn dat je ze kunt huren, met een code kunt starten. Zijn ze elektrisch of rijden ze op brandstof? Waarom worden ze op de meest vreemde plaatsen achtergelaten? Er zijn ook fietsen in die kleur groen die je kunt huren. In de stad, bij een station, op plekken waar geen vogel wil zingen. Zijn er binnenkort ook schoenen op de openbare weg te huur?
Moedig voorwaarts!
BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.
Bert Dorrestijn zegt
Mijn zoon woont op kamers in Rotterdam en studeert in Zeeland. Hij maakt regelmatig gebruik van de groene fietsen die jij noemt als hij naar zeeland komt. Zo komt hij soms bij mij langs als hij in zeeland is of bezoekt hij zijn vrienden die hier nog wonen. Ook de scooters die je noemt zie ik veel in Eindhoven waar ik regelmatig verblijf omdat mijn vriendin daar woont. Ze worden veel gebruikt voornamelijk door studenten en zijn inderdaad electrisch. Je treft ze ook inderdaad op de meest vreemde plaatsen aan. Je kunt ze ontgrendelen via een persoonlijke app op je telefoon. Ik denk dat een handige zakenjongen gekeken heeft naar het “Witte fietsenplan” uit de provo tijd en gedacht heeft dat hier geld mee te verdienen viel. De witte fietsen uit de jaren zestig waren na verloop van tijd wrakken waar niet op te fietsen viel. Of de scooters en fietsen van nu eenzelfde lot beschoren is weet ik niet maar op zich is het in sommige gevallen handig om je in een stad te kunnen verplaatsen over wat grotere afstanden. Het is zeg maar de “liberale” variant van het vroegere gratis witte fietsenplan van de provo’s. Of er binnenkort ook schoenen langs de openbare weg verhuurd gaan worden wil ik afwezen…… wie oh wie wil er in andermans schoenen staan……en wat betreft de gestolen fietsen in steden, dat gaat gewoon door. In de stad waar ik woon staan er iedere week wel twee of drie gestolen fietsen tegen de muur van een fabrieksloods op de weg die naar het station leidt