• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Marloes Lasker – Ik wil geweld gebruiken

Marloes Lasker – Ik wil geweld gebruiken

7 januari 2022 door Marloes

‘Hij heeft zo’n zweepje. Een kort paardenzweepje, maar dan met een leren handje eraan. Het stokje van het zweepje gaat nog een beetje in het handje door, dus het ding is venijnig. Ik had het vast en speelde er een beetje mee. Ik kletste een beetje op zijn rug. Maar ik voelde het onmiddellijk opkomen. Die behoefte om steeds wat harder te slaan. Net zoals bij die pizzasnijder van ‘m. Dat pinwheel. Ik liet het losjes over zijn benen rollen, maar ik wilde doordrukken. Iets in mij wil doordrukken.’

‘Ik was me bewust van de innerlijke dialoog. Er zit in iets in mij dat pijn wil doen, dat geweld wil gebruiken. Gelukkig was die aanwezigheid niet nieuw voor mij. Ik zit lang genoeg op het kussen om ervan doordrongen te zijn. En we hebben het er vaak over gehad tijdens de Great Sangha Gatherings op Ameland. Daar konden we het beoefenen, onderzoeken en inzien: ik ben in staat om iemand te verwonden, ja, te vermoorden zelfs. Dat is niet louter een slap theorietje. In meer subtiele vormen doe ik het zelfs al, verwonden. Dus ze was geen onbekende toen ze zo omhoog kwam, terwijl ik met dat zweepje zijn lichaam beroerde.’

‘Weet je, ik denk dat ook dit weer voortkomt uit dat ijzersterke verlangen. Dat ontzettende wilskrachtige, maar ook zo subtiele (want niet altijd even makkelijk te herkennen) verlangen. Om de waarheid te kennen, om de waarheid te bezitten. Iets in mij is bereid daarvoor geweld te gebruiken. Liever nog dan de machteloosheid aangaan, die mij vertelt dat ik altijd net naast de waarheid grijp, mijn hele leven lang.’

‘Tegelijkertijd natuurlijk dat andere, dat gelijk ‘sorry’ piept zodra hij een krimp geeft bij het neerkomen van de zweep. De pijn die ik dan zelf ervaar, die door mijn lichaam schiet. Want hij is een mens, een mens, A., zoals jij en ikzelf. Ik voel zijn lichaam, ik zie zijn aangezicht, dat ik niet anders dan lief kan hebben. God… Het zit in mij, allemaal.’

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: geweld, innerlijke dialoog, waarheid, zweepje

Lees ook:

  1. Marloes Lasker – Ik wil geweld gebruiken
  2. Wie neemt hier eigenlijk de beslissingen?
  3. Waarheid
  4. Jasper Schaaf – Twee fatale C’s op een presenteerblaadje

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Mieke zegt

    8 januari 2022 om 08:00

    Waarheid bestaat niet. Het is niet meer dan een denkbeeld waarin we geloven. We kunnen de waarheid dus ook niet bezitten. Dit inzicht geeft mij inmiddels ruimte in plaats van een machteloos gevoel. Het kwaad bestaat evenmin en zit nergens, ook niet in ons.
    Alles is in wording, ontstaat en verdwijnt. We hoeven niets te bestrijden of uit de weg te gaan. We kunnen onszelf onderzoeken en inzicht ontwikkelen wat maakt dat we kwaad worden. En daar een antwoord op proberen te geven. Dan ontstaat ook geen machteloos gevoel. Het is een manier van leven, de moeite waard!

    • Kees Moerbeek zegt

      8 januari 2022 om 16:40

      Waarheid bestaat niet, de Boeddhadharma bestaat wel. Ook het kwaad bestaat, dit wil zeggen dat wat onheilzaam is. De waarheid en het kwaad zijn alledaagse dingen en niet zo beladen als sommige variaties van het christendom ons doen willen geloven en nogal relatief. Het achtvoudige pad is meer dan duidelijk en het is niet dat de Boeddha onderwijst ‘dat het er allemaal niet toe doet’. Hij was geen nihilist.

      We kunnen van alles onderzoeken, maar dit op zichzelf lost niets op. Iemand kan zijn leven ermee vullen, maar wat is leven dan nog? Onderzoek is een ding, handelen is iets anders en de Boeddha stond op van onder de bodhiboom, twijfelde over wat hij ervoer en zijn vrienden spoorden hem aan om zijn ervaringen te onderwijzen. Anderen in zijn tijd mediteerden en hongerden zich dood.

      • Mieke zegt

        8 januari 2022 om 19:08

        Dank voor je reactie.

        Boeddha onderwees dat het er allemaal júist toe doet, hoe je onderzoekt en vervolgens handelt naar het inzicht dat ontstaat.

  2. Wulf zegt

    8 januari 2022 om 15:51

    Wil je geweld gebruiken? Dagelijks zien we om ons heen dat dit een eigenschap is binnen ons soort. Gelukkig kunnen de meesten onder ons er verstand en een geweten tegenover stellen.

  3. Leo van Vegchel zegt

    8 januari 2022 om 21:33

    Dag Marloes,
    Dank voor je oprechte artikel. Ik kwam het bij toeval tegen.
    wat heerlijk om weer iets van jou te lezen. Ik vroeg mij lange tijd af hoe jou nog te vinden of te bereiken.
    Het ga je goed!!!
    Leo van Vegchel

Primaire Sidebar

Door:

Marloes

Mystica, (za)zen. Niet-weten & verlangen. Lijden & liefde. Doofblind (syndr v Usher). Binnenkort komt mijn 2e boekje uit: "Ik ken je niet, mijn gelijke" tussenpozen.com 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.