• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gemijmer over vrijheid en ander ongemak

Gemijmer over vrijheid en ander ongemak

5 mei 2021 door Henk van Kalken

Het begrip vrijheid kent vele invalshoeken. Vanuit de wetenschap, vanuit de religie, en ook vanuit de politiek. Democratisch gekozen liberalen met hun vrije marktwerking, of populisten die zich een ‘vrije-jongensmentaliteit’ aangemeten hebben naar model van Jacobse & Van Es, van Van Kooten en De Bie. Libertijnen, die zich het recht voorbehouden om naar eigen inzicht te ge- of misdragen. ‘Omdat ik het zelf wel uitmaak wat ik doe of laat.’

Dat deze opvatting van vrijheid wel eens schuurt met de opvattingen en grenzen met betrekking tot vrijheid en onvrijheid van anderen lijkt me evident.
Is bevrijding hetzelfde als vrijheid? Ben je vrij als je bevrijd bent? Of als je de vrijheid hebt om elkaar met maling aan de regels onbeperkt met Covid 19 te besmetten?
Wat ben je dan precies? Iemand die altijd, overal zonder beperkingen doet of laat wat hij wil?
Er bestaat immers niet zoiets als een ‘je.’ Behalve dan in die soap in je hoofd die onafgebroken probeert om je werkelijkheden voor te spiegelen die alleen in de besloten ruimte van datzelfde hoofd bestaan. In die benige ruimte springt die ‘je,’ die gekooide vogel, een leven lang als een waanzinnige heen en weer, zonder ooit echt een uitgang te vinden. Dus ‘je’ kan nooit vrij zijn, behalve als ‘je’ hem bevrijdt? Hm, dit verhaal loopt al dood voordat ik goed en wel begonnen ben.
Ik laat ‘je’ maar even in zijn vet gaar smoren en richt de blik op de wetenschap.
Er zijn neurowetenschappers (Dick Swaab) die vinden dat wij niets anders dan hersenprocessen zijn. Ze hebben ergens nog gelijk ook. Als je ‘wij’ tenminste definieert als de meervoudsvorm van de persoonlijkheid, bestaan we alleen – tijdelijk –  bij de gratie van breinactiviteit. De geest is hier een materieel iets. Hersenstroompjes houden de illusie van een zelf gaande. Tot het fysieke lichaam het welletjes vindt en de dood ogenschijnlijk bevrijding brengt. Esotherici houden zich graag bezig met de geest als een onstoffelijke persoonlijkheid.  Een andere invalshoek kiest een zekere tak van neurowetenschap dat een schilderij bestaat uit linnen en verf, die een afbeelding vormen. Lijstje eromheen en je hebt een stuk materie dat we soms kunst noemen. Wat maakt het nu kunst? Juist, een non-materieel aspect; namelijk de esthetische schoonheid of lelijkheid. Afbeeldingen die bij de toeschouwer een gevoelsmatige, psychofysieke respons oproepen.
Zelf voel ik een schilderij van Dennis Hopper altijd ergens in mijn middenrif tot in de keel. Voor de liefhebbers is dit overigens een benadering uit het non-reductionistisch fysicalisme. Waarom ben ik het daar niet mee eens? Omdat het non-materiele aspect een dualistische waarneming, analyse en beoordeling inhoudt. Dus een proces dat gebonden is aan een fysieke conditie – de conditie van alle levende en voelende wezens. Er is dus niks immaterieels aan een esthetische beoordeling; het behoort gewoon tot het fysieke domein.
Het schilderij in kwestie heeft geen intrinsieke schoonheid. Het is het eindresultaat van een zintuiglijke perceptie, een analyse van de afbeelding en een oordeel over het esthetische aspect.
Dus is vrijheid een waarlijk bestaand iets, of slechts het zoveelste concept, ontstaan uit breinactiviteit? Zodra we geboren worden begint het cognitieve proces. Ervaringen worden voorzien van een neuronaal etiketje en opgeslagen in het breinarchief. Door middel van associëren komen die ervaringen ten dienste van de opgroeiende persoonlijkheid. Naarmate deze groeit en meer ervaringen opslaat, is de persoon steeds minder tot werkelijke spontaniteit in staat. Wat is spontaniteit? Een uitbarsting van vrijheid? Elke beslissing die we nemen wordt wel gedekt door een ervaring of een geassocieerde reeks ervaringen. Zoals de beslissing om spontaan in gejuich uit te barsten als je favoriete club scoort. Het hele verhaal van scoren, het spel en de gevolgen van scoren zit al ik-weet-niet-hoelang in het hersenarchief opgeslagen.
Hoe verhoudt vrijheid zich tot bevrijding?
Toen mijn ouders en ik in 1945 bevrijd werden, ontstond er een nieuwe moraal waaraan de bewoners van een land in wederopbouw geacht werden zich te houden. Kinderen mochten niet meer roepen: ‘Bah, lof, dat lust ik niet, dat vind ik vies!’ Ontstemde ouders, met de bevlogenheid van de nieuwe moraal vlammend in de blik waarmee de kleine onverlaat werd aangekeken riepen dan: ‘In de oorlog zou je God op je blote knieën danken voor dit kostelijke voedsel!’ Of, met het nodige pathos in de stem: ‘Wij hebben in de hongerwinter bloembollen moeten eten!’ Vele kinderlijke – uiteraard ook volwassene –  overtredingen en gedrag werden met dit oorlogsreferentiekader bestreden. We waren dus weliswaar bevrijd van de bezetter, maar leefden gewoon voort in onvrijheid van onze eigen oude en nieuwe overtuigingen en opvattingen. Ik weet het: het is een beetje gegeneraliseerd, en ik ga hier wat gemakkelijk over het onvoorstelbare leed van tallozen heen.
Maar ogenschijnlijk kun je een land bevrijden als je er een onderdrukkend leger uitschopt, maar innerlijk bevrijd zijn de mensen dan nog allerminst. De opgedane ervaringen van de verschrikkingen van de bezetter liggen opgeslagen in ons brein om van daaruit gewoon je leven te bepalen. Je nieuw gevormde overtuigingen en opvattingen, je geloof en vertrouwen in het ogenschijnlijk onontgonnen land dat voor je ligt en dat je in alle verwarring en breinmisleiding ‘Het land van Vrijheid’ noemt.
Bevrijding – het werkwoord –  moet je zoeken en kun je vinden in jezelf. Het zelfstandig naamwoord is wat er ontstaat na bevrijding, al zal je er in het universum tevergeefs naar zoeken.

Categorie: Columns, Geluk Tags: besmetting, Bevrijding, corona, Dennis Hopper, Dick Swaab, het land van vrijheid, Koot en Bie, moraal, vrijheid

Lees ook:

  1. Gemijmer over vrijheid en ander ongemak (I)
  2. Het jaar 2020 – dag 308 – over
  3. Van de in totaal 330 – 153 boeddhistische monniken testen corona positief in Himachal Pradesh
  4. Het jaar 2021 – dag 199 – onzevrijheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.