• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 68 – uitdekast

Het jaar 2021 – dag 68 – uitdekast

9 maart 2021 door Joop Ha Hoek

Op een eiland hier niet ver vandaan, slechts gescheiden door een flinke plas, woont in een enorm gebouw dat paleis wordt genoemd een oude dame die zich koningin noemt. Heel lang geleden, in dit geval wel duizend jaar, is die titel door mensen bedacht. Koningen maakten zich in die tijd schuldig aan plunderingen, moord en doodslag en veroverden andere gebieden waar ze niks te zoeken hadden. Ze dosten zich uit in merkwaardige kleding, zaten op een stoel die troon wordt genoemd en droegen soms een stuk gouden metaal op het hoofd, een kroon. De mensen in het land werden onderdanen genoemd.

De oude dame aan de overkant van de plas heeft een man die zichzelf prins noemt. Samen hebben ze kinderen, klein- en achterkleinkinderen die zogenaamde adellijke titels dragen, ook door mensen verzonnen en bedoeld om onderscheid te maken met de onderdanen. Wij en zij. Ze wonen in enorme landhuizen en kastelen, die nakomelingen, en laten zich af en toe rondrijden in een open koets om te laten zien dat ze nog in leven zijn. Langs de kant van de weg staan de onderdanen te roepen en met vlaggetjes te zwaaien. De inhoud van de koets (soms een auto) wuift en knikt.

De oude dame houdt er niet van als haar rust verstoord wordt, als gewone onderdanen haar paleis binnendringen omdat een van haar kinderen, klein- of achterkleinkinderen verliefd wordt op zo’n onderdaan van gewone komaf en ja, niets is te maf, er zelfs mee in het huwelijk treedt. Voorheen werden vijanden van de oude dame gemarteld en gevierendeeld in de Tower Bridge, maar dat is te openbaar. Nu vinden die praktijken volgens de slachtoffers in het paleis zelf plaats.

In een land hier ver vandaan, waar ene Donald 4 jaar lang de baas was, woont een kleinzoon van de oude dame. De man wordt prins genoemd, een verzinsel van mensen. Hij is getrouwd met een filmster uit dat land en samen hebben ze een kindje, een jongetje. En de filmster en haar prins zijn in verwachting van een meisje. Deze prins heeft met zijn familie gebroken, wil geen verplichtingen zoals het rijden in een koets en zwaaien naar de onderdanen. Hij verliet het land aan de andere kant van de plas en trok naar het verdere land.

In dat verdere land van voorheen ene Donald leeft een vrouw met een grote bril die met mensen praat, ze noemt dat interviewen. Die verhalen worden op tv uitgezonden. Die  gesprekken leveren haar veel geld op, ze is steenrijk. Onlangs sprak ze met de filmster over haar leven met de oude dame. Nou, dat viel niet mee, vertelde ze aan de vrouw met de grote bril. Ze kwam binnen de paleismuren in psychische nood te verkeren en ze kon met haar klachten bij niemand terecht en dacht erover zich van het leven te beroven tot ze de prins, de kleinzoon van de oude dame, in vertrouwen nam.

De filmster vertelde ook aan de vrouw met de grote bril, die gretig naar haar luisterde, dat in het paleis over een titel van haar toen nog ongeboren zoontje werd gediscussieerd. Zou dat ook een prinsje worden? En wat voor huidskleur zou het kindje hebben, de filmster heeft een ietwat donker getinte huid, vertelde de filmster over de gesprekken in het paleis. De vrouw met de grote bril, die zelf een donkere huidskleur heeft, reageerde diepgaand. Huidskleur! Discussie, de filmster bevestigde het nogmaals.

Nou wil het geval dat de oude dame, ook de vorstin- een andere titel voor koningin en door mensen verzonnen, in titel nog de baas is van landen hier heel erg ver vandaan waar vrijwel alleen maar gekleurde mensen wonen.

En de filmster vertelde maar door bij de vrouw met de grote bril, en haalde de wereldpers. Zij noemde geen man en paard, geen bronnen. Het kon wel een arme tak van de familie van de oude dame zijn, een gesjeesde baron of hertog, de titel is ook door mensen bedacht, wonend in een rijtjeshuis, die de kleur of de titel van de boreling ter sprake bracht.

Ik ben niet gek op die zogeheten koningshuizen, op z’n zachts gezegd, maar bekeek in Het Journaal toch fragmenten van dat interview tussen filmster en de vrouw met de grote bril. Je moet als journalist toch op de hoogte blijven, nietwaar. En ineens was er dat stemmetje in mij dat de beelden ging ondertitelen: niet geloven, niet waar, verzonnen, aandachttrekkerij, allemachtig. Ik kon het stemmetje niet tot zwijgen brengen. Ik heb dat wel vaker maar het zegt niets over de geloofwaardigheid van een persoon. Het is mijn eigen twijfel.

De oude dame heeft inmiddels een diepgaand onderzoek aangekondigd naar het gedrag van de filmster die binnen het paleis twee leden van de hofhouding, de verzorgers van de oude dame, zou hebben weggetreiterd.

En de media op het eiland net over de plas vinden dat er een bom ligt onder het bestaan van de oude dame en haar familie. Dat de vuile was is buiten gehangen.

Dat ga ik nu ook doen, ik ben ooit gekwetst. Mijn schoonvader, een gemoedelijk mens, doctor in de letteren en de filosofie, leefde in de provincie, ik in een grote stad. Op een dag hadden wij een discussie over cultuur, een beetje heftig ook. We waren het niet met elkaar eens, en hij noemde mij waarschijnlijk in een opwelling een cultuurbarbaar uit het Wilde Westen, de randstad, waar de grote stad in lag. Ik heb dit decennia voor me gehouden, maar kon geen cultureel evenement meer bezoeken zonder in shock te raken, raakte in een isolement, maar na het gesprek tussen de filmster en de vrouw met de grote bril, hang ik de was buiten. Ik ruik de emotionele vrijheid.

Sorry, Toon. Ik hield en hou van je, maar dit vlekje moet toch even weggewerkt worden.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Media, Mensenrechten Tags: cultuurbarbaar, interview, prins, Toon

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 256 – Toon
  2. Het jaar 2021 – dag 102 -kankerchinees
  3. Het jaar 2021 – dag 334 – journalisten
  4. Het jaar 2022 – dag 251-turkenrellen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. ron edelenbosch zegt

    9 maart 2021 om 19:12

    leuk precies zoals het is

  2. Piet Nusteleijn zegt

    10 maart 2021 om 09:28

    Joop, je had het hele interview moeten bekijken. Mijn vrouw en ik hadden op grond van de voorflitsen ook een grote vooringenomenheid. We wilden niet meer kijken. Wel gedaan.
    Het Ís een bom. Een noodzakelijke.
    Gaandeweg werden we gegrepen door het feit dat er een enorme waan, koningshuis, in stand gehouden moet worden. “They are trapped”. We moeten er gewoon mee stoppen met die gekkigheid.

    • Joop Ha Hoek zegt

      10 maart 2021 om 17:31

      Het gaat niet om vooringenomenheid maar om wat waar is.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.