• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Irritaties

Irritaties

25 oktober 2020 door Henk van Kalken

In het besef dat ik de lezer een kijkje geef in de keuken waar mijn neuroses worden bereid, waag ik me aan een globale opsomming van dingen uit het dagelijks leven die mij irriteren. Dat zijn er best wel veel. Irritaties zijn (het gevolg van) conditioneringen. Stimulus x levert reactie y op; volkomen geautomatiseerd.
Irritaties zijn verstoringen. Zoals: een politicus die tijdens een interview zegt: ‘Het kijkt mij duidelijk dat mensen die a. zich herhaaldelijk misdragen en het met wet- en regelgeving niet zo nauw geven – een voorbeeld is die laatst uit de hand gelopen demonstratie op het Malieveld – en verder dat andere mensen die zich wèl aan de regels houden…’
Er wordt na de a. vrijwel nooit een b. opgesomd. Na een één komt er ook vrijwel nooit een twee. Erg? Nee, want het gaat meer om wát hij zegt dan hoe hij het zegt, maar het irriteert me.
Verengelsing van de Nederlandse taal. Misschien is er een change in mijn mindset nodig?
Een bubbel. Alles en iedereen zit tegenwoordig in een bubbel. De grootst mogelijke onzin, ook de beeldspraakbubbel. Rondom alles en iedereen zit onbegrensde ruimte, ook al ziet men dat vaak niet. Bubbels doen me aan  van die roze klapkauwgom denken. Het kleeft, het omsluit, het beperkt.
Reclame. Er zijn weinig dingen die mij meer irriteren dan reclame-uitingen, zowel op tv en radio. Ik kijk uit principe niet naar programma’s die mede mogelijk gemaakt zijn door… De stemmen met zoveel mogelijk decibels die beogen te verleiden om te portemonnee te trekken, maar die mij over het ruggenmerg gaan. Ook audiovisuele reclames op mijn computer zijn storend, ongewenst en halen niet het beste in mij naar boven.
Radio’s van bouwvakkers en straatmakers die zeggen van ‘een muziekje’ te houden. Helaas staan die dingen altijd met teveel volume op zenders met veel etherreclame.
Bekeerders. Ooit woonde ik op een woonboerderij en had twee grote honden.
Ik hoorde ze eens geweldig tekeergaan en liep naar buiten. Twee kinderen van een jaar of twaalf stonden angstig met hun ruggen tegen een grote terreinwagen aangedrukt terwijl mijn monsters tekeergingen en hen bedreigden. De volwassenen bleven in het veilige vehikel zitten met hun religieuze blaadjes. Sindsdien (voorheen was ik er ook al niet zo dol op) hoef ik ze niet meer, de bekeerders. Ik weet het: ik maak me nu schuldig aan een ernstige vorm van over één kam scheren.
Ongewenste en ongevraagde telefoonverkopers (dankzij het Bel me niet-register vrijwel niet meer aan de orde gelukkig).
Hondenuitlaters die de poep van hun viervoeter niet opruimen.
Puberjochies die je ruggenmergzenuwen doorzagen op eindeloos rondjesdraaiende crossbrommers – of erger, crossers in de vrije natuur of wat daarvoor doorgaat.
Mensen die Nederlandstalige muziek met een hoog hoempa- of smartlapgehaltegehalte de hele dag aan laten staan. U weet wel, van die muziek die aan je hersenen kleeft als was het geluid met secondelijm ingesmeerd. Met als tussendoortje etherreclames. Leven is lijden.
Rapmuziek en hiphop. Hoewel er juweeltjes van poëtische schoonheid tussen schijnen te zitten is de ritmische agressie en de mechanische muzikale lelijkheid een aanslag op mijn persoonlijke auditieve esthetiek. Het harmonieert niet, het verstoort. Hoewel er ook beluisterbare stukjes tussen zitten.
De dagelijkse irritaties, bijvoorbeeld dat je partner de toiletrol van, in plaats van náár de muur ophangt. Of dat ze de muziek zachter zet, terwijl ik voor déze uitvoering van de chaconne van Bach precies de juiste sterkte had gevonden.
Best wel veel, en dan te bedenken dat ik nog heel veel niet heb opgenoemd.
Ik ben behoorlijk neurotisch en intolerant, dus.
Hoe hiermee om te gaan? Het zwaard der gerechtigheid trekken en de wereld van irritatieveroorzakers te lijf gaan? Kansloos. De wereld is te groot en het zwaard te klein. Dus moet de oplossing daar gezocht worden waar ook de bron van het probleem ontstaat. Het ontstaan van het probleem ligt dus niet bij politici die na de a. nooit de b. zeggen, of in de verengelsing van de taal, de onbenullige reclameboodschappen, de bouwvakradio’s, de bekeerders aan de deur, de telefoonverkopers, de hondenuitlaters, de Nederlandstalige hoempa- of smartlappenmuziekdraaiers of de rappers, noch in de partner met de toiletrol. Het ontstaan van het probleem van de irritaties is gelegen in mijn voorraad opgebouwde overtuigingen en concepten en heeft niet zo veel te maken met de prikkels van buitenaf. Die zijn secundair. Als ik die irritatiepunten bevrijd had viel er van buitenaf niets te prikkelen.
Mijn dzogchenleraar heeft tijdens één van zijn onderrichtingen eens gezegd dat een beoefenaar die zich ergert aan omgevingsgeluid nog iets essentieels te leren heeft over de aard van verschijnselen. En eveneens over aanwezig zijn en integreren. Gelukkig gaf hij dan altijd een advies mee met welke methode je dit kunt beoefenen. Maar na enkele jaren sinds zijn onderricht begin ik te denken dat ik toch een matig begaafde dzogchenbeoefenaar ben. Ik vraag me nog steeds af of mijn irritaties nou met mij op de loop gaan of dat ik met mijn irritaties op de loop ga. Zinloze vraag. Even zinloos als geïrriteerd zijn.
Dus moet ik tot de conclusie komen dat totale bevrijding vooralsnog niet aan de orde is voor mijn versluierde geest.
En dat irriteert me dan weer mateloos.

Categorie: Columns, Dzogchen, Geluk Tags: irritatie, puberjochies, stront, telefoonverkopers

Lees ook:

  1. Wakker Dier – WUR-rapport: voetzweren grootste welzijnsprobleem bij plofkip

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    25 oktober 2020 om 19:32

    Heerlijke beschouwing. Dank je wel.

    Zal proberen aan jouw beschouwing terug te denken als ik weer eens met iets akeligs, ergerniswekkend, hinderlijks, niet leuke op de zenuwen werkende, storende, tergende, treiterende en gewoon vervelende verschijnselen wordt geconfronteerd.

    Een hard vliesje van een appel tussen mijn tanden kan me soms al vreselijk irriteren. Gelukkig is er altijd een weg naar innerlijke rust en vrede. Of is er een tandenstoker voorhanden.

  2. Henk van Kalken zegt

    26 oktober 2020 om 07:52

    Laten we ons verheugen in de innerlijke irritatieleraar, Wouter.

  3. Bert zegt

    26 oktober 2020 om 09:12

    Hallo Henk, op zich een leuk stukje, met een kritische blik ook naar jezelf.
    Het lijkt me toe dat je met je hersens je hersens probeert te veranderen Met gedachten je gedachten beïnvloeden Dat lukt meestal niet.
    Een betere lijkt mij om in je gevoel te duiken. Ervaar je irritatie zo sterk mogelijk en zoek naar de eerste keer dat je je zo geïrriteerd voelde.
    Hartelijke groet,
    Bert

    • Henk van Kalken zegt

      26 oktober 2020 om 12:59

      Hallo Bert, Ik vind het een goede observatie, je hersens met je hersens veranderen. Gevoel is echter ook hersenactiviteit. Ook het tactiele fysieke gevoel heeft de zetel en de ervaring in de hersenen. Regresseren naar de eerste keer dat je iets bewust ervaren hebt werpt je terug op het verleden – en dat is niet de beste raadgever. Wat een dzogchenpractitioner (zelfs één met weinig capaciteit, zoals ik) doet is observeren van gevoel en gedachten en het niet volgen, tot ze verdwijnen.

  4. Gea zegt

    26 oktober 2020 om 09:59

    Precies, pak een tandenstoker. En keer de toiletrol gewoon weer om.

    • Henk van Kalken zegt

      26 oktober 2020 om 13:02

      Op zich juist denk ik, alleen: het maakt je gevoel van welbevinden toch afhankelijk van het wel/niet hebben van een tandenstoker en de juiste richting ophangen van de toiletrol, toch?

  5. paul zegt

    27 oktober 2020 om 08:15

    Ja, bijzonder fenomeen, die irritaties. Ik vraag me af waarom de een er veel en de ander er weinig last van heeft.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.