• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 253 – kerkhoflaan

Het jaar 2020 – dag 253 – kerkhoflaan

10 september 2020 door Joop Ha Hoek

Steeds vaker komt er uit mijn draagbare telefoon een piepje, een herinnering voor een sterfdag van een geliefd mens uit mijn leven. Grootouders, ouders, zus en broer, schoonouders, zwagers, schoonzussen, kinderen van vrienden, vrienden, collega’s. Mensen die ik gekend heb. Ik heb die data zelf ingevoerd in die telefoon om de juiste sterfdag te traceren. Vroeger stak ik dan een wierookje op, maar daar ben ik mee gestopt omdat die rook kankerverwekkend schijnt te zijn. En ik niet wil dat er voor mij gepiept wordt. Nu nog zijn er periodes dat er geen waarschuwingen uit de gsm komen maar ik verwacht een toename doordat ik zelf ouder word. Als een soort SOS, save our souls. De achter mij liggende weg, geplaveid met grafzerken en urnen. Gedenk te sterven.

De laatste tijd denk ik regelmatig na over sterven en dood. Waarom weet ik niet. Ja, ik kan er wel van alles bij bedenken, corona, stramme gewrichten, reuma, milieu, de ondergang van de mensheid, chaos, oorlog, Donald Trump, maar ik denk zelf niet dat dit de bronnen zijn. Misschien is het weer er debet aan, soms lijkt het wel herfst. Of het gevoel van dat ‘mijn leven voorbij is gevlogen’. De dagen, weken, maanden en jaren, ze vlieden als een schaduw heen, als een bliksem seconde. Een knipoog.

Vaak doet het sterven mij niks, het hoort zo bij het leven. Dan weer ben ik verdrietig omdat ik mensen die van mij houden achter laat. Ik wil ook niet dood op een wc gevonden worden. Als ik me soms lichamelijk wat minder voel na zwaar getafeld te hebben ga ik niet naar het toilet. Ik ken redelijk wat mensen die op die plek de laatste adem uitbliezen. Ja, ze hebben hem/haar gevonden op de wc.

Mijn twee kleinzoons hebben beloofd dat ze heel hard zullen huilen als ik dood ben. Dat heeft de oudste mij toegezegd toen we samen een keer over de dood spraken.

De dood is er in vele gedaanten. Zo reed een politiechef op zijn racefiets op een van de Waddeneilanden tegen een koe en overleed. Een vakantievriend stierf in een bos nabij Tilburg nadat een boom die hij aan het omzagen was op zijn hoofd terecht kwam. En een penningmeester van een organisatie viel met zijn hoofd tegen een stoeprand en was op slag dood.

Soms denk ik aan de boeddhistische beoefening die ik met mijn boeddhistische leraar deed en waarin het lichaam werd ontleed in zachte en harde delen, vocht, gal en bloed. Keurig neergelegd want het spul moest ook weer in de goede volgorde worden samengesteld. Ik vond dat wel een interessante oefening- geeft inzicht in hoe kwetsbaar het lichaam van een mens is, maar ook hoe prachtig door de natuur geregeld. Meestal zit alles op de goede plek. Die oefeningen duurden vrij lag, als het spul weer gemonteerd was dronken de studenten met de leraar een kopje thee.

Ik geloof niet in een bestaan na de dood, een hemel of hel of wedergeboorte. Dat zijn verzinsels van en voor bange mensen. Een soort spirituele oplevensverzekering, kerken zijn er rijk door geworden met de aflaat. Het boeddhisme zegt: leef in het nu.

Het fenomeen dood is merkwaardig. Wij mensen zijn tot grote dingen in staat, gaan naar de maan, naar Mars, maar de levensboom verliest voor ieder toch zijn bladeren. We moeten wel voorzichtig zijn met iemand dood te verklaren. Toen ik hoofdredacteur van een vakblad voor zwemonderwijzers was, sprak ik een verpleegkundige van de GGD die bij het lichaam van een drenkeling stond. Het slachtoffer had een uur onder water gelegen in een zwembad, was uit het bassin gehaald, onderzocht en doodverklaard. Hartstikke dood. De dode lag op op een baar, klaar om de koelcel ingeschoven te worden. Een label met naam aan de grote teen. En net voordat het dode slachtoffer de koelcel in ging, zag de verpleegkundige de grote teen van de dode bewegen. De dode was niet dood. Wat gebeurde er? Na het verdrinken kwam het lichaam onder water in het bassin in een overlevingsmodus terecht, het hart pompte nog maar een keer in de zoveel tijd en voorzag alleen de hersenen van bloed. Het lichaam koelde af. Na de ontdekking van de bewegende teen werd het slachtoffer heel langzaam weer op temperatuur gebracht en leefde nog lang en gelukkig. Het nare is dat vermoedelijk andere drenkelingen dood zijn verklaard, er geen verpleegkundige in de buurt was om een bewegende teen te zien, en zijn begraven of gecremeerd. Sindsdien zijn er andere richtlijnen voor het behandelen van drenkelingen.

Heel vroeger stonden er op de kerkhoven (begraafplaatsen) kleine koepeltjes met een bel en klepel. Die kon met een ketting vanuit het graf, de doodskist, worden geluid. Was je schijndood, dan liet je dat weten. Wel lastig als de nabestaanden de erfenis al hadden verdeeld. Kon je dan klepelen tot je een ons woog?

Ik vind een doodskist, de houten jas, niet prettig. Alleen de naam al. De eerste man van mijn oma Sophia, de moeder van mijn vader, had een doodskistenmakerij in de Meidoornstraat in Rotterdam-Noord. Als ik als kind naar mijn grootouders ging die in die straat woonden rende ik hard voorbij  de werkplaats waaruit het geluid van zagen en timmeren kwam. Voor die arbeiders was het hout, zes planken. Voor mij de verpakking van de dood. Brrrr.

Toen ik een puber was dacht ik dat ik niet ouder zou worden dan dertig. Het was voor mij een aansporing om snel veel te doen, alles uit het leven te halen wat er voor mij in zat. Ik werd dertig en hield als vader mijn pasgeboren dochter in de armen. Ik was het kritieke meetpunt voorbij. Niks is heerlijker dan een baby te knuffelen. Die kleintjes ruiken zo lekker, behalve als ze gepoept hebben.

Ik was een paar weken geleden op een herdenkingsdag en vertelde aan iemand dat bij mijn zus darmkanker was geconstateerd en dat ze geopereerd zou worden. We waren er kapot van. Die iemand vroeg gelijk hoe oud mijn zus was alsof doodgaan voor een ouder iemand voor haar omgeving minder erg is. Ik werd gewoon opstandig en weigerde de leeftijd van mijn zus te noemen. Als zij er niet meer zou zijn zou dat voor mij van grote betekenis zijn. Nu delen we samen een verleden, herinneringen.

Ik word in een graf in een bos in Beekbergen begraven, het graf is er al, ik hoef alleen maar dood te gaan. Aan de stam van een boom bij dat graf hangt een vogelhuisje. Elk jaar vliegen er jongen uit. Er zijn miljoenen vogels in Nederland. Maar je ziet bijna nooit een dode vogel op straat, in de tuin, in een bos, in een rivier, een sloot. Waar sterven ze?

Moedig voorwaarts!

Joop bij crematorium.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Misbruik, Natuur Tags: dood

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 141 – mezocide
  2. Het jaar 2020 – dag 101 – dood?
  3. Het jaar 2021 – dag 232 – yesterday
  4. Het jaar 2021 – dag 248 – overlevenden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.