• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 239 – amersfoort

Het jaar 2020 – dag 239 – amersfoort

27 augustus 2020 door Joop Ha Hoek

Het zit zo. In een appartement in een Belgische stad is op een nacht een moord gepleegd. De bewoner is om het leven gebracht door een Nederlandse politieman die zijn lijf helemaal kaal heeft geschoren om geen DNA-sporen achter te laten. Daarnaast heeft de dader zich in beschermende kleding gestoken, zo blijkt later. Nou, dan mag je wel van moord spreken. Er zijn geen braaksporen. Het motief is op dat moment onduidelijk, er wordt niets vermist uit die woning.

Joop als advocaat om door de politie afgezet terrein binnen te komen. Toga gehuurd bij feestartikelenzaak.

De politie ondervraagt ook de vriendin van het slachtoffer. Ik kan me niet meer herinneren of zij die bewuste nacht naast het slachtoffer in bed lag te slapen, ik geloof het wel. Het onderzoek aan de Belgische kant van de grens verloopt moeizaam. De politie trekt de contacten van de dode man na en komt via diens vriendin bij de politieman terecht.  Achteraf blijken die twee een liefdesrelatie te hebben, het slachtoffer stond die relatie in de weg. De politieman wordt een verdachte maar niet gearresteerd omdat er geen bewijs tegen hem is. Hij blijft nog lang op vrije voeten en in dienst bij de politie.

In Nederland gaan twee rechercheurs van de afdeling stiekem met de zaak aan de slag en trekken de bewegingen van de verdachte na. In een wegrestaurant bij Utrecht heb ik een paar keer een ontmoeting met de rechercheurs die zich Willem en Willem noemen en hun echte naam niet bekend willen maken. Hun auto parkeren ze in een bos, zodat ik hun kenteken niet na kan trekken. Ik bel hun baas en die zegt: oh, dat zijn die en die. De twee zijn met name geïnteresseerd in de informatie die Bambi, mijn collega misdaadverslaggever, en ik over de verdachte politieman hebben. Ze gaan mijn telefoon afluisteren, zo blijkt later.

De verdachte trekt zich terug in het huis van zijn moeder op de Veluwe. Als hij de woning verlaat, moeder is er niet, stopt hij lucifertjes tussen de posten en de deur die vallen als de deur wordt geopend. Zo weet hij of er iemand de woning heeft doorzocht. Ik praat met een ex-vriendin van hem die in een restaurant tegenover de moeder woont en werkt. Een paar keer observeer ik dagenlang  het pand omdat ik de verdachte politieman wil spreken. Dat lukt niet.

Bambi en ik reizen af naar Amersfoort. Van onze contacten bij de Belgische politie hebben we gehoord dat daar een sportschoolhouder verblijft die mogelijk meer van de moord weet, in ieder geval een relatie van de verdachte politieman is. We worden gewaarschuwd: de sportman wordt er door de Belgen van verdacht betrokken te zijn bij de moord op zes mensen van wie de lichamen nooit gevonden zijn.

Bambi en ik vallen in de sportschool van de ene verbazing in de andere. In die ruimte zien we een bank en een lamp staan die aan de vermoorde Belg toebehoort. Later blijkt dat de verdachte politieman en/of de vriendin van het slachtoffer die ook de vriendin van de verdachte is, het huisraad daar te hebben neer gezet, of laten zetten. We praten met de sportman over de verdachte, de man wordt steeds opgewonderder. Hij draait de deur van de ruimte op slot, Bambi zegt hem de kop van de romp te draaien als hij ons niet laat vertrekken.

In een wegrestaurant bij Breda heb ik uiteindelijk een gesprek met de verdachte politieman, hij ontkent betrokken te zijn bij de moord. Hij is nerveus en we wisselen regelmatig van tafeltje, hij is bang afgeluisterd te worden.  Niet ten onrechte, want Willem en Willem zijn op de hoogte van mijn ontmoeting met de politieman omdat ze mijn telefoon afluisteren en die afspraak, geheel tegen mijn gewoonte, telefonisch is gemaakt.

Jaren later wordt de politieman door een Belgische rechtbank veroordeeld voor de moord. Liefde (voor de vriendin van het slachtoffer) was het motief.

Ik heb al een paar keer geschreven over mijn werk als misdaadverslaggever. Jullie zullen wel denken: die Bambi en de Goedmoedige Reus zijn rauwe types die het gevaar niet schuwen. Niks is minder waar. Bambi kon in tranen uitbarsten als hij als laatste van het gezelschap in een uitvaartcentrum de hand op de kist van een vermoord iemand legde, die hij helemaal niet kende. Wij bezochten die diensten met folders van Monuta en zo duidelijk zichtbaar omdat tijdens die plechtigheid veel over de geliefde dode werd verteld. Niet altijd ging dat van een leien dakje. Ik zat in een kerk, de lijkkist stond vooraan maar omdat iedereen in dat dorp iedereen kende en ik wel heel erg een vreemde was, waren 2 banken voor me en achter me onbezet. Nou, dan zit je wel in de kijkerd.

Ik kan al janken bij beelden over zielige ezeltjes op tv. Bambi en Reus zijn watjes.

Bambi en ik houden niet van geweld en ook niet van criminelen die de maatschappij verzieken. Maar het speurwerk vonden/vinden we wel erg leuk.

Moedig voorwaarts!

Vermomd als toerist met het observeren van een verdachte.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Rechtspraak Tags: België, moord

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 147 – konijn
  2. Het jaar 2019 – dag 190 – moordplek
  3. Het jaar 2021 – dag 165 – verdriet
  4. Het jaar 2018 – de honderdenzesennegentigste dag – rupsenkoken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    28 augustus 2020 om 08:20

    Speurwerk is ook leuk. Geweld, moord en aanverwante is gruwelijk. Toch lees ik – bij voorkeur vóór het slapen gaan – literaire thrillers van schrijfsters als Karin Slaughter en ValMc Dermit. Plezier met ingebouwd schuldgevoel.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.