• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 230 – gouda

Het jaar 2020 – dag 230 – gouda

18 augustus 2020 door Joop Ha Hoek

En daar stond ik dan op 26 november 1971 op de parkeerplaats van de politie aan het Eendrachtsplein in Rotterdam bij een van de auto’s van ons persbureau Regio Pers Rotterdam (RPR). De wagen was door een politieman aan flarden geschoten, glas was versplinterd  en er zaten kogelgaten in de carrosserie. Wat was er aan de hand?

Joop bekijkt kogelgat in voorruit na schotenwisseling. Copyright RPR.

Van ons persbureau was er in Rotterdam altijd wel -dag- en nacht – een auto met een fotograaf erin op straat. In de wereldstad Rotterdam staat het leven nooit stil. Onze auto’s waren volgebouwd met originele politie ontvangstapparatuur ,ingebouwd door een technicus van de politie, en we konden tot ver in de omgeving van Rotterdam de berichten ontvangen, ook die van de rijkspolitie, die in die tijd nog bestond. Maar in de stad waren berichten van de gempo, zoals de gemeentepolitie werd genoemd, op dat moment het belangrijkste. We hadden ook een PTT-mobilofoon waarmee ik rechtstreeks kon praten met de dienstdoende fotograaf.

De nacht van 24 november 1971  had fotograaf en mede-eigenaar van RPR Paul Stolk dienst. Ik zat op de redactie. Qua nieuws was er die nacht niet veel te beleven en Paul besloot om naar onze redactie terug te keren om in de doka het fotomateriaal te ontwikkelen en af te drukken. Rotterdam had in die jaren veel redacties van landelijke en regionale kranten en die moesten op tijd beleverd worden. Maar zo ver zou het die nacht niet komen.

Tegen  5 uur kwam er bij de Rotterdamse politie een melding binnen dat er een inbraak was gepleegd in het Shell-benzinestation aan het Zuidplein. Vier politiewagens gingen er af op. De politie trof één inbreker aan en arresteerde hem. In de veronderstelling, dat bij de inbraak slechts één dader  betrokken was, ging  hoofdagent Van Hattem alleen het tankstation binnen. Hij werd door een tweede dader, Ernst Christiaan van O. (23) , overmeesterd en gedwongen zijn pistool af te geven. De collega’s van Van Hattem zagen tot hun verbijstering hoe de agent met Van O. er achteraan en een pistool in de rug door een vernielde deur het tankstation uitstapten. Van O. wilde met zijn gijzelaar in een politiewagen stappen, maar dat lukte niet. De gijzelnemer eiste een vrije aftocht en dreigde Van Hattem neer te schieten als dat zou worden verhinderd.

Paul Stolk (midden) rechts Kees van den Vijver van het Rotterdams Studenten Corps, RPR maakte een film over het zoveel jarig bestaan van het corps, en links Joop Hoek.

Paul Stolk had de melding van de inbraak ook gehoord en was via de Dordtselaan onderweg naar het tankstation. Hij vertelde mij later dat hij gebukt in de auto een mobilofoon aan het instellen was, zich oprichtte en in de loop van een vuurwapen keek. De hoofdagent moest achterin plaatsnemen en Van O. zat naast Paul, met het vuurwapen op mijn collega gericht. De politie had inmiddels straten in de buurt afgesloten, zodat het drietal niet verder kon rijden. Paul moest van Van O. op de Dorpsweg met de handen in de lucht uitstappen en de politie om een vrijgeleide vragen. Daarop trok de politie zich terug en vervolgden inbreker en agent hun tocht door Rotterdam Zuid.

Inmiddels was ik via onze eigen mobilofoon Paul aan het bellen toen die nog met Van O. en de agent in onze auto zat. De meldkamer van de politie belde mij op en vroeg mij daar mee te stoppen om het leven van hun collega en dat van Paul niet in gevaar te brengen en naar het politiebureau te komen. Pas toen had ik in de gaten dat Paul zelf het onderwerp van gesprek was.

Ongemerkt wist van O. met de politieman aan het stuur van onze auto de stad te verlaten en begon een tocht door Zuid-Holland en Brabant. Onderweg kwam het bij Goude tot een vuurgevecht tussen Van O. en de politie en schoot de politie terug (onze auto aan flarden). Daarop reed Van O. terug naar Rotterdam waar de auto aan de Goudsesingel werd achtergelaten en dader en agent overstapten in een andere auto. Pas tegen half tien die ochtend wist Van Hattem, na een uitgelokte worsteling  in de buurt van Oosterhout aan zijn ontvoerder te ontkomen door uit de auto te springen. Hij simuleerde dat een door Van O. afgevuurde kogel zijn buik had doorboord.

Vanaf dat moment was Van O. (23) Nederlands meest gezochte misdadiger, op 23 februari 1972 werd de man door de Duitse politie in Neurenberg gearresteerd. Na de gijzeling van Paul en de hoofdagent bleek dat de man ook verder geen lieverdje was. Hij ontsnapte in mei 1971 uit het Van Mesdagasiel in Groningen. Na zijn ontvluchting pleegde hij  verscheidene inbraken, onder meer in de buurt van Zutphen en een van zijn slachtoffers, een weduwe, werd door hem ernstig mishandeld.

De politie heeft later de portemonnee getrokken zodat wij een nieuwe auto konden kopen. Paul beschouwde de gijzeling als een risico van het vak. Dat nimmer saai is.

De spelers in dit drama, Paul en Van Hattem, kwamen met de schrik vrij. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest, en nu nog, hoe het met Ernst Christiaan, van wie ik nooit de naam ben vergeten,  is afgelopen. Of zijn leven ten goede is gekeerd, hij het geluk heeft mogen ervaren goede mensen om zich heen te hebben.  Zonder geweld en haat. Geluk heeft ervaren.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Ernst Christiaan, gijzeling 1971, hoofdagent van Hattem, Kees van den Vijver, Paul Stolk, politie, RSC, Zuidplein

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 23 december 2016
  2. Het jaar 2019 – dag 11 – ouders
  3. Het jaar 2019 – dag 52 – Bertus
  4. Het jaar 2019 – dag 332 – kamp

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.