• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 225 – terbregge

Het jaar 2020 – dag 225 – terbregge

13 augustus 2020 door Joop Ha Hoek

Ik heb geen gemakkelijke jeugd gehad. Dat zit zo. Mijn grootvader, Johannes Vink, was een bekende dahliakweker op Terbregge, een voormalig buurtschap in het buitengebied van Rotterdam. Vlakbij de Rotte. met molens en plassen. Hij had een relatie met mijn oma Sophia Hoek, maar was er niet mee getrouwd. Samen kregen ze vier kinderen. Mijn oma had er al vier van ene Jacobus Veraart, naar verluidt een zuipschuit waarvan ze in 1905 scheidde. Ik heb deze grootouders nooit gekend, ze overleden voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.

Het tweede broedsel kinderen van mijn oma, onder wie mijn vader, noemde mijn opa ‘ome Jan’. Ze wisten niet dat hij hun vader was. Ze droegen de achternaam van mijn oma: Hoek. De eerste vier heetten Veraart. Beide lichtingen gingen goed met elkaar om.

Opa Vink had een groot stuk grond op Terbregge, waar hij zijn bloemen, waaronder een prachtige zwarte dahlia, kweekte. Ik was toen nog niet geboren dus ik had daar geen weet van. Later wel en toen begon het grote lijden  ook. Na de dood van opa Johannes ging het stuk land over op de zonen Veraart en Hoek. Mijn vader werd naast zijn werk in de bakkerij en later als opleider in de Rotterdamse haven ook landeigenaar en bouwde een huisje op zijn stuk grond. Daarin vonden de slaafjes, zijn kinderen, onderdak als het erg hard regende, te midden van de oude kranten met peulen en zaden die daar lagen te drogen. Regende het gewoon dan bleven we toch onkruid schoffelen in de bedden. De foto hierboven is op ‘de tuin’ genomen omstreeks 1952, ik kijk vrolijk maar dat is schijn. Whiteness matter.

Mijn ouders kregen zes kinderen en dat kwam mijn vader goed uit want op zijn stuk land, maar ook op dat van zijn broers, groeiden appels, peren, pruimen, tomaten, bessen, boontjes, kroppen sla, rabarber, sla, andijvie, aardappels, aardbeien, uien en zo voort tegen de klippen op. Dan zijn er veel handen nodig om dat spul op tijd van het veld te krijgen en te vervoeren naar het huis in Rotterdam-Noord, waar de zoldervloer en mijn moeder het bijna begaven onder de enorme voorraad Keulse potten met ingemaakte boontjes, zuurkool en verder alles wat ingemaakt kon worden.

Mijn vader had zijn slaven geleerd hoe ze op ‘de tuin’ konden komen. Straat uit, richting Hillegersberg, brug over, langs de Boezem op de dijk, en als links 2 molens aan het water zichtbaar werden, het bruggetje precies tussen de molens rechts over om in onze groene gevangenis terecht te komen. Dan hoefde hij niet altijd aanwezig te zijn en een tukkie doen in zijn eigen leunstoel in de kamer als wij de Internationale zingend de tientallen kroppen sla, andijvie en rabarber oogsten om die af te voeren naar Noord waar de buren de deuren op slot deden en de trekbel uitschakelden voordat ze weer werden bedolven onder het groen.

Als je bij Appie of Dirk op de groenteafdeling loopt, lachen de producten je toe. De klant is koning. Boeren en tuinders worden wel uitgeknepen om hun product tegen een zo laag mogelijke prijs te leveren, maar ze ontvangen tenminste nog iets voor hun product. Wij niet. Slaven worden geacht gratis te werken. Onze beloning was af en toe een kruisbes of een door wormen aangevreten Victoria pruim.

Kindslaaf. Foto Kinderbescherming Rotterdam.

Jullie weten niet hoe snel sla, andijvie en rabarber groeien. Of die nare sperziebonen. We werkten ons kapot om te plukken en te vervoeren. De groentes werden gratis onder de buren in de straat, en onze familie in Rotterdam-Noord verspreid. Het probleem was dat in de woningen in die straten broers van mijn vader woonden, waar de zolders ook doorzakten van de Keulse potten. Ik weet niet wat ze met onze groenten deden, misschien werden die gewoon weg geflikkerd.

De verlossing kwam in de periode dat wij naar een buitenwijk verhuisden, Overschie en ‘de tuin’, onze eigen Goelag Archipel, wel erg ver weg kwam te liggen om er groepsgewijs naar toe te lopen en mijn vader het stuk grond op Terbregge opdoekte. Mijn moeder hoefde niet meer in te maken maar we aten nog wel elke zondag sperzieboontjes met en vette jus en karbonade. Mijn vader sprak nooit meer over ‘de tuin’. Wij ook niet.

Ik had hier nog willen schrijven hoe afschuwelijk het als kind van na de oorlog is om te grote broeken en hemden te dragen, Hawaiihemden in de koude Hollandse winter, kleding die mijn vader pikte in de ruimen van zeeschepen die in de Rotterdamse haven lagen en gelost werden, om zijn zoon Johannes te kleden. De broeken en hemden waren voor volwassenen bestemd en niet voor een klein, mager jongetje dat verzwakt was door de slavenarbeid op het land. Doch ik schiet vol, het wordt te heftig. Sorry.

Moedig voorwaarts!

Grondbezitter Frans H te R. (l) en grootinmaakster Grietje H. de W. te R. Foto Kinderbescherming Rotterdam.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Misbruik, Natuur

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdenzesennegentigste dag – rupsenkoken
  2. Het jaar 2018 – de driehonderdenzesendertigste dag – radicalen
  3. Het jaar 2020 – dag 253 – kerkhoflaan
  4. Het jaar 2021 – dag 269 – guur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.